پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد

پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد صرفا برای اخطار و تذکر به مالک خودرو مبنی بر خودداری از تخلف مجدد صادر می شود و نیازی به انجام اقدامات خاصی پس از دریافت این پیامک نیست . اما در صورتی که در متن پیامک پلیس امنیت اخلاقی حضور در اداره پلیس امنیت اخلاقی ذکر شده باشد ، اقدامات پس از دریافت پیامک امنیت اخلاقی بدون کد ، شامل مراجعه مالک به اداره پلیس و ارائه تعهد است .

 

 

نظارت بر نظم و امنیت در جامعه ، سبب شده تا مراجعی قانونی همچون پلیس امنیت اخلاقی در ایران تاسیس شوند که وظایف مختلفی در راستای حفظ امنیت اجتماعی بر عهده دارند که یکی از مهم ترین مصادیق فعالیت پلیس امنیت اخلاقی ، نظارت بر بی حجابی و بد حجابی و اقدامات منافی عفت افراد در اماکن عمومی و همچنین خودرو می باشند . در راستای انجام این وظیفه ، ممکن است تذکرات پلیس امنیت اخلاقی به صورت ارسال پیامک ، به متخلفان صورت پذیرد .

زمانی که پیامک پلیس امنیت اخلاقی برای افراد صادر می شود ، ممکن است بسته به نوع تخلف صورت گرفته ، از کدهای اختصاصی هر یک از تخلفات استفاده شود ؛ اما گاها پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد است و افراد را دچار سردرگمی بابت تخلف انجام شده می نماید . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست و پس از دریافت این پیامک ، چه اقداماتی را باید انجام داد ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست ، سپس اقدامات پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد را توضیح خواهیم داد و نکات مربوط به پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد را اشاره خواهیم نمود .



 

پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست

در کشور ما ، مراجع متعددی عهده دار حفظ نظم و امنیت هستند که از جمله آنها می توان به پلیس امنیت اخلاقی اشاره نمود . به طور کلی ، پلیس امنیت اخلاقی در مواردی همچون بدحجابی و بی حجابی در اماکن عمومی و نیز خودروها ، استفاده از پوشش ها و لباس های منافی عفت ، مبارزه با روسپی گری و مواردی از این قبیل ، صلاحیت رسیدگی و برخورد خواهد داشت .

لذا گشت های پلیس امنیت اخلاقی و ضابطان دادگستری در سطح شهرها ناظر بر تخلفات و جرایم پیش گفته می باشد . البته علاوه بر نیروهای پلیس ، کلانتری و ماموران راهنمایی و رانندگی ، بعضا دوربین هایی که در سطح شهر وجود دارند نیز می توانند برخی از انواع تخلفات را ثبت و ضبط نمایند . در پی این موضوع ، پیامک هایی برای مالک خودرو ارسال می شود و به ایشان اطلاع داده می شود که راننده یا سرنشینان خودرو ، تخلفاتی انجام داده اند .

 

البته در برخی موارد ، پیامک هایی که پلیس امنیت اخلاقی برای مالکان خودروها صادر می کند ، با استفاده از کدهای تخلف می باشد . لذا در این قسمت کدهای هر یک از تخلفات در حوزه پلیس امنیت اخلاقی ذکر می شود :

کدهای تخلف 14 و 15 ، ناظر بر تخلف بی حجابی یا بدحجابی در خودرو می باشد ؛

کد تخلف 16 ، ناظر بر روابط نامشروع در خودرو یا نداشتن پوشش مناسب می باشد ؛

کد تخلف 17 ، ناظر بر آلودگی صوتی یا حمل حیواناتی مثل سگ در خودرو می باشد ؛

کدهای تخلف 33 و 35 ناظر بر استاده از دخانیات در ماه رمضان یا روزه خواری می باشد .

 

در صورتی که مالک خودرو پیامک پلیس امنیت اخلاقی را دریافت نموده که حاوی یکی از کدهای ذکر شده باشد ، باید ظرف مدت مشخص شده ، برای رسیدگی به موضوع و احیانا ارائه تعهد کتبی ، به پلیس امنیت اخلاقی شهر خود مراجعه نماید و در غیر این صورت ، ممکن است خودروی وی پس از گذشت مهلت های ذکر شده ، توقیف و به صورت موقت به پارکینگ منتقل بشود .

با این وجود ، در مواردی ممکن است که پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد باشد ؛ یعنی هیچکدام از کدهای ذکر شده در بالا ، در متن پیامک دریافت شده از پلیس امنیت اخلاقی درج نشده باشد . در این صورت ، دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد تخلف ، برای اطلاع مالک خودرو بوده و نیازی نیست که به صورت حضوری به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه شود .

لذا دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد ، برخلاف مواردی که کد تخلف در پیامک تعیین شده است نیازی به انجام اقدام خاصی نداشته و صرفا در صورتی که تخلف صورت گرفته مجددا تکرار شود ، لازم است برای ارائه تعهد به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نمود که در خصوص اقدامات پس از دریافت پیامک بدون کد از طرف پلیس امنیت اخلاقی در قسمت بعد بیشتر توضیح خواهیم داد .

حتما بخوانید: جرم بی حجابی و مجازات زنان بی حجاب

 

اقدامات پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد ، در صورتی که پلیس امنیت اخلاقی تخلفی اعم از کشف حجاب و یا روابط نامشروع و مواردی از این قبیل مشاهده نماید ، در قالب یک پیامک این موضوع را به اطلاع مالک خودرو می رساند که البته با استعلام خلافی خودرو نیز ممکن است برخی از این تخلفات قابل مشاهده باشند .

 

اصولا زمانی که تخلفات برای اولین بار رخ داده باشند ، پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد می باشد و صرفا حاوی اخطار یا تذکر به مالک ، جهت عدم تکرار تخلفات در آینده است . به عنوان نمونه پیامک جرم کشف حجاب بدون کد به این صورت است :

 

« مالک خودرو به شماره پلاک … سرنشین/ راننده خودروی شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است . لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم ، به شما تذکر داده می شود . پلیس امنیت اخلاقی ناجا » . اصولا در چنین مواردی نیازی به انجام اقداماتی پس از دریافت پیامک بدون کد نبوده و صرف تلاش جهت عدم تکرار تخلف در آینده ، کفایت می کند .

 

با این وجود ، در صورتی که تخلف برای بار دوم و سوم تکرار شود ، این بار پیامک پلیس امنیت اخلاقی با استفاده از کد مخصوص به تخلف ، برای مالک ارسال شده و نوع تخلف یا جرم ارتکابی در خودرو ذکر می گردد . در این شرایط ، ممکن است که برای ارائه تعهد به پلیس امنیت اخلاقی ، ظرف مهلت معینی از مالک خودرو خواسته شود که به پلیس امنیت اخلاقی رجوع نماید . به عنوان نمونه :

 

« مالک محترم خودرو به شماره پلاک …… در خودروی شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است . لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار ، ابلاغ می گردد حداکثر ظرف مدت 10 روز برای رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود یا کلانتری های تهران بزرگ مراجعه کنید » .

 

در این صورت ، اگر به پلیس مراجعه نمودید ، موضوع با ارائه تعهد کتبی فیصله پیدا می کند ؛ در غیر این صورت ، ممکن است باز هم به مالک خودرو تذکر و ابلاغ شود که در ظرف مهلت تعیین شده دیگر ، به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نماید و پس از آن ، امکان توقیف خودرو وجود خواهد داشت . لذا در صورت تعیین وقت حضور در پیامک ، اقدامات پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی آن است که مالک خودرو با در اختیار داشتن مدارک هویتی و مدارک ماشین ، به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نماید و تعهد بدهد .

بیشتر بخوانید: کشف حجاب در خودرو

 

 

 

نکات مربوط به پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد

در قسمت های قبل به توضیح اینکه پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست و اقدامات پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی شامل چه مواردی است ، پرداخته شد . با این حال لازم است که در خصوص دریافت این پیامک نکاتی را یاد آور شویم :

پیامک پلیس اخلاقی بدون کد برای مالک خودرو ارسال می شود و در این میان ، فرقی ندارد که مالک خودرو ، به شخصه در حال استفاده از خودرو بوده و یا اینکه خودروی خود را در اختیار دیگری قرار داده و دیگران تخلفاتی انجام داده باشند . در هر صورت ، لازم است پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی ، مالک خودرو در صورت لزوم برای ارائه تعهد اقدام نماید .

لذا مهم است که برای جلوگیری از ارتکاب تخلفاتی همچون حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین ، اعمال منافی عفت یا ایجاد مزاحمت برای بانوان ، خودروی خود را صرفا در اختیار افراد معتمد قرار دهید . علاوه بر این ، ممکن است رانندگان نیز بدلیل تخلفات مسافران خودرو ، پیامک پلیس امنیت اخلاقی دریافت نمایند .

در صورتی که پیامک بدون کد برای مالک ارسال گردید ، نیاز به انجام اقدامی خاص نمی باشد ؛ با این حال اگر به شما تذکر داده شد که به دلیل ارتکاب جرم به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نمایید ، بهتر است در همان فرصت تعیین شده ، با در اختیار داشتن مدارک لازم به پلیس مراجعه و تعهد ارائه نمایید . در چنین حالتی ، اصولا خودرو توقیف نخواهد شد .

اما در صورتی که برای ارائه تعهد ظرف مهلت مقرر مراجعه ننمایید ، ممکن است که خودرو برای مدت یک هفته تا یک ماه به صورت موقت توقیف گردد . بنابراین بهتر است که با خودرو در سطح شهر تردد نکرده و از مسافرت رفتن خودداری نمایید ؛ مگر پس از ارائه تعهد کتبی . البته در صورتی که خودرو توقیف شود ، می توان پس از گذشت دو هفته ، برگه ترخیص خودرو را پس از ارائه تعهد کتبی درخواست و دریافت نمود .

ذکر این نکته ضرورت دارد که اگر پس از ارائه تعهد ، باز هم تخلفات در حوزه پلیس امنیت اخلاقی مشاهده شود ، ممکن است برای تعقیب کیفری به مراجع قانونی ذی ربط همچون دادسرا معرفی شوید ؛ چرا که انجام دادن اعمالی همچون کشف حجاب در خودرو ، رابطه نامشروع در خودرو و یا ایجاد مزاحمت با ماشین برای بانوان مشمول عناوین مجرمانه باشد .

در ادامه بخوانید: استعلام خلافی کشف حجاب

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد  پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست ؟

در برخی موارد پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد بوده و صرفا برای آن است که به مالک خودرو اخطار داده شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- اقدامات پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد چیست ؟

اگر در متن پیامک پلیس اخلاقی بدون کد ارجاع به پلیس ذکر نشده باشد نیاز به اقدام خاصی نیست ولی اگر به خاطر تخلف حضور مالک ضروری دانسته شود باید ظرف مهلت مقرر برای ارائه تعهد به پلیس مراجعه نمود که جزییات آن در مقاله ذکر شده است .

 

3- در صورتی که پس از دریافت پیامک پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟

در صورت عدم توجه به پیامک پلیس امنیت اخلاقی و عدم حضور در مرجع ذکر شده در پیامک ممکن است که خودرو توقیف شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .

منبع : پیامک پلیس امنیت اخلاقی بدون کد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qgR0
نظرتان را بنویسید