تفاوت بین لامپ های پروژکتور LED، COB و SMD

تفاوت بین لامپ های پروژکتور LED، COB و SMD
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mahdimhz

ظهور تکنولوژی LED صنعت لامپ را متحول کرد. پیشرفت سریع تکنولوژی و نوآوری در خانواده این چراغ ها منجر به ایجاد لامپ های  پروژکتور مختلف COB و SMD و بهبود نور و روشنایی از هر نظر شد. فناوری های مختلف تولید لامپ به سه دسته کلی تقسیم می شوند: لامپ های رشته ای (مهتابی)، لامپ های گازی (تخلیه) و دیودهای ساطع کننده نور که هر کدام دارای زیر مجموعه هایی هستند.

انواع لامپ

لامپ ال ای دی

نمونه های اولیه LED در دهه 1960 ساخته شدند و در طول سال ها به لامپ های LED مدرن (نسل سوم) تبدیل شدند.این فناوری بسیار گسترده شده است و در صنایع حتی خارج از روشنایی فضا نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، به طور گسترده ای در سازه های اسباب بازی، تجهیزات ترافیکی، صنایع خودروسازی و بسیاری مکان های دیگر استفاده می شود.

 LED مخفف LIGHT EMITTING DIODE است که در واقع به معنی دیودهایی است که هنگام اتصال به جریان مستقیم نور ساطع می کنند. این دیودها در ابتدا بسیار گران بودند، اما به مرور زمان با استفاده از فرآیند مسطح سازی در تولید تراشه های نیمه هادی برای انتشار دیود، هزینه ساخت ال ای دی ها بسیار کاهش یافت. برخی از ویژگی های عالی این نسل از چراغ ها عبارتند از:

  • طول عمر طولانی: چراغ های LED فعلی به طور متوسط ​​حدود 50000 ساعت دوام می آورند.
  • بهره وری انرژی: راندمان بسیار بالا در مقایسه با مصرف کم انرژی.
  • هماهنگی محیطی: این نسل از چراغ ها نسبت به سایر لامپ ها آسیب کمتری برای محیط زیست دارند.
  • عدم انتشار گرما و اشعه ماوراء بنفش: فناوری LED گرمای بسیار کمی تولید می کند و همچنین به دلیل عدم وجود اشعه ماوراء بنفش می توان از آن برای نورپردازی آثار هنری استفاده کرد.انعطاف پذیری در طراحی – دیودهای ساطع کننده نور به دلیل اندازه بسیار کوچک می توانند به روش های مختلفی در طراحی نور استفاده شوند.

ال ای دی ها بلافاصله پس از روشن شدن برق روشن می شوند و بر خلاف برخی از لامپ های قدیمی، تعداد لامپ های روشن و خاموش تاثیری بر عیب ندارد.

پیشنهاد مطالعه : چرا باید از لامپ کم مصرف استفاده کنیم ؟

لامپ  پروژکتور ال ای دی

لازم به ذکر است لامپ های SMD و COB زیرمجموعه ای از خانواده LED هستند که از نظر ساختار و مشخصات بهینه شده اند.

لامپ  پروژکتور SMD-LED

لامپ های ال ای دی SMD یکی از انواع خانواده ال ای دی هستند. این کلمه به معنای دستگاه نصب شده در سطح است. تراشه های LED این فناوری با استفاده از روش نصب سطحی (SMT) به طور دائم به مدار الکتریکی متصل می شوند.جهت خرید پروژکتور smd می توانید به سایت آنلاین حامی نور مراجعه کنید. در این روش نیازی به سوراخ کردن تخته نیست. از مزایای نصب تخت ال ای دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل استفاده کمتر از قلع، حجم قطعه را کاهش دهید.
    کاهش خطا در فرآیند تولید و افزایش کیفیت مونتاژ به دلیل دخالت کمتر نیروی کار.
    زاویه انتشار چراغ ها با فناوری SMD بسیار گسترده است.
    کاهش هزینه.
    تراشه های SMD در اندازه های مختلفی تولید می شوند. 2835، 5050 و 5630 نمونه هایی از این تراشه ها هستند.
  •  

لامپ  پروژکتور SMD

1- قطعات DIP تکنولوژی قدیمی تری نسبت به قطعه SMD است که در آن برد دریل شده و قطعه از زیر لحیم می شود.

2. LED های POWER جزء خانواده SMD هستند زیرا روش لحیم کاری مشابهی دارند.

لامپ  پروژکتور COB-LED

یکی از پیشرفت های جدید در فناوری LED، تراشه COB نام دارد که در صورت روشن شدن شبیه یک صفحه نمایش نور به نظر می رسد. این محصول مخفف عبارت CHIPS ON BOARD است.این نوع لامپ از تراشه ای ساخته می شود که مستقیماً روی مدار نصب می شود. جهت خرید پروژکتور cob می توانید به سایت آنلاین حامی نور مراجعه کنید.

این تراشه تنها یک مدار و دو کنتاکت دارد. این نوع منبع نور دارای راندمان حرارتی پایین و میزان نور (شار نور) نسبت به مصرف برق است. برخی از سازندگان نمونه هایی ساخته اند که می توانند 250 Lm/w برای 20 میلی آمپر نور تولید کنند. مزایای COB عبارتند از:

نور متمرکزتر و قابل کنترل تری دارد.
با استفاده از لنز در ساختار لامپ های COB می توان نور خروجی بیشتری ایجاد کرد. بنابراین در فضاهایی با ارتفاع سقف بیشتر استفاده از این خانواده ال ای دی بیشتر توصیه می شود.
مقاومت حرارتی بهتری دارد.

پیشنهاد مطالعه : تفاوت رینگ لایت و سافت باکس

تفاوت بین چراغ های پروژکتور SMD و COB

این دو فناوری به دلیل تفاوت در ساختار فنی خود به دلیل فرآیند تولید، هم از نظر تولید روشنایی و هم از نظر مشخصات ظاهری تفاوت های مختلفی دارند.

لامپ های  پروژکتور SMD و COB

تراشه های SMD در نهایت می توانند سه دیود را در خود جای دهند، در حالی که یک تراشه COB دارای نه دیود یا بیشتر در هر تراشه است.
راندمان تولید نور COB بالاتر از SMD است.
به دلیل تفاوت ساختار این دو، COB تابش نور کمتری دارد و همچنین کیفیت نور بهتر و یکنواخت تری دارد. اما SMD ها روشن تر هستند.
چراغ های COB نور بیشتری و چراغ های SMD نور بیشتری را از بین می برند.
لامپ COB دارای یک بازتابنده در ساختار خود است که تابش پرتوهای نور را کنترل می کند و نور متمرکز را ساطع می کند.
در چراغ های SMD، تراشه می تواند چندین رنگ ایجاد کند، در حالی که در COB، تراشه تنها به صورت یک نور تک رنگ تولید می شود که منجر به ایجاد نسل جدیدی از MCOB ها شده است.فناوری SMD بین 50 تا 100 لومن در هر وات نور تولید می کند، در حالی که COB حداقل 80 لومن در هر وات نور تولید می کند.
به طور کلی هزینه های تولید SMD بیشتر از COB است.
لامپ‌های LED COB معمولاً در لامپ‌هایی با توان 50 وات استفاده می‌شوند، در حالی که لامپ‌های SMD لامپ‌هایی تا توان 1000 وات نیز می‌سازند.
شاخص رنگ CIR در لامپ های SMD بین 70 تا 80 است در حالی که همین شاخص در لامپ های COB بالای 90 است.

تفاوت بین لامپ های  پروژکتور SMD و COB LED

از نظر ظاهری لامپ هایی که از لامپ های SMD استفاده می کنند دارای دیفیوزر هستند که از دیده شدن اجزای داخلی لامپ جلوگیری می کند اما در لامپ های COB فضای داخلی لامپ و ال ای دی ها. چراغ های SMD نیز نازک تر از چراغ های COB هستند.
همانطور که گفته شد به دلیل توزیع نور کمتر در چراغ های SMD این خانواده عمدتا برای اکثر فضاهای مسکونی مانند اتاق نشیمن که به سایه کمتری نیاز دارد و چراغ های COB به دلیل نور موضعی برای فضاهایی مانند سفره خانه ها، ادارات استفاده می شود. قطعات به عنوان میز آشپزخانه استفاده می شود.

نظرتان را بنویسید