کارت صدا چیست؟ تفاوت انواع کارت صدا کامپیوتر با هم چیست؟

کارت صدا چیست؟ تفاوت انواع کارت صدا کامپیوتر با هم چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
bahram


یکی از قطعات کامپیوتر که حتماً نام آن را شنیده‌اید، کارت صداست. اما به این قطعه نسبت به دیگر قطعات داخلی سیستم، کمتر پرداخته می‌شود و حتی اثر بود و نبود کارت صدای مجزا در کامپیوتر، بر بسیاری از کاربران پوشیده است. 

کارت صدا چیست؟ 

کامپیوترهای اولیه، دستگاه‌هایی تک‌بعدی بودند و تنها هدف تولید آن‌ها، انجام محاسبات و پردازش برنامه‌ها بود. برای چنین کامپیوترهایی، توانایی پردازش، امکان ورود اطلاعات و نمایش نتایج روی یک خروجی کافی بود؛ بنابراین فکری برای تولید صدا از آن نشده بود. کم‌کم با پیشرفته‌تر شده کامپیوترها، برای مقاصدی مثل عیب‌یابی دستگاه، از بلندگوهای ابتدایی روی آن‌ها استفاده شد که توانایی تولید صداهای بسیار ساده به شکل بوق‌های کوتاه را داشت.
با رشد و پیچیده‌تر شدن کامپیوترها و مهمتر از آن، ورود این دستگاه‌ها به بازارهای عمومی در دهه‌ی 1980، تولیدکنندگان متوجه نیاز کاربران به قابلیت پخش صداهای پیشرفته‌تر از کامپیوتر شدند. همین مسئله شرکت‌هایی مثل IBM را به سمت تولیدکنندگان ابزارهای صوتی مثل Adlib و Creative Labs حرکت داد که باعث تولید فناوری کارت صوتی و قرار گرفتن آن در کامپیوترها شد.

وظیفه کارت صدا

مهمترین مسئله‌ای که در مورد تولید صدا در یک کامپیوتر مطرح است، بحث تفاوت میان عملکرد کامپیوتر با نوع صدا در دنیای واقعی است. کامپیوترها دستگاه‌های دیجیتالی هستند و در پایین‌ترین سطح، تنها اعداد صفر و یک را می‌فهمند و فایل‌های صوتی نیز به همین صورت روی دیسک ذخیره می‌شوند.

در مقابل، صوت یا صدا، از موج ساخته شده و ماهیتی آنالوگ دارد. برخورد این امواج به پرده‌ گوش، باعث شنیده شدن صدا می‌شود. بنابراین، اولین و مهمترین کاربرد کارت صدای کامپیوتر، تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و تحویل آن به بلندگوها و پخش صدا و در حالت عکس آن، تبدیل امواج آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتال برای ذخیره‌سازی یا ارسال در شبکه در وضعیت ضبط صداست.

بیشتر بخوانید:‌ از شروع روشن شدن کامپیوتر تا شروع بکار سیستم عامل چه اتفاقاتی می افتد؟

تفاوت انواع کارت صدا کامپیوتر با هم چیست؟

تقریباً در تمامی مادربردهای امروزی، کارت صدا به صورت آنبرد قرار گرفته است. با این وجود برای بهبود عملکرد صوتی، خرابی کارت صوتی مجتمع‌ (آنبرد) یا هر دلیل دیگر، کارت صدای کامپیوتر جداگانه در دو نوع داخلی (اینترنال) و کارت صدا اکسترنال وجود دارند. به طور کلی در یک کارت صدا کامپیوتر، می‌توانیم چهار بخش اصلی را به عنوان اجزای کارت صدا نام ببریم:

  • مبدل آنالوگ به دیجیتال یا ADC
  • مبدل دیجیتال به آنالوگ یا DAC
  • واسط اتصال کارت صدا به کامپوتر که می‌تواند از نوع PCI یا در کارت‌های خارجی، USB باشد
  • درگاه‌هایی که برای اتصال ورودی‌ها و خروجی‌های صدا استفاده می‌شوند
  •  

بعضی از انواع کارت صدا می‌توانند بعضی عملیات دیگر مثل انجام وظیفه به عنوان یک رابط دیجیتالی سازهای موسیقی یا MIDI را نیز انجام دهند. هرچند اکثر کارت صدای کامپیوتر امروزی برای کاهش هزینه، ساده‌تر شده و وظایف اضافی آن‌ها به درایورهای نرم‌افزاری محول شده است.



 

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/04Q3
نظرتان را بنویسید