بخشنامه مدارس نمونه دولتی

بخشنامه مدارس نمونه دولتی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
بخشنامه مدارس نمونه دولتی از طرف وزارت آموزش و پرورش برای راهنمایی و تعیین مقررات در ثبت نام و برگزاری آزمون این مدارس برای ادارات آموزش و پرورش هر استان ابلاغ می گردد . متقاضیان می بایست جهت دریافت بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی 1401-1400 به سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه نمایند .




آزمون مدارس نمونه دولتی بر خلاف سایر آزمون های سراسری از جمله آزمون ثبت نام مدارس تیزهوشان که سوالات و منابع آزمون در تمامی نواحی و استان ها بصورت مشترک و یکسان هستند ، بصورت استانی و غیر مشترک انجام می گیرد . دستورالعمل صادر شده برای آزمون های این مدارس ابتدا توسط وزارت آموزش و پرورش کل کشور تنظیم و سپس به ادارات آموزش و پرورش تمامی استان ها و مناطق کشور ابلاغ می شود .

در این بخشنامه مواردی ذکر شده که باید در ثبت نام ، برگزاری ، منابع و زمان بندی آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی رعایت و اجرا شوند . این موارد به ادارات و مسئولین مربوطه اطلاع داده می شوند تا با توجه به آنها آماده سازی های لازم برای ثبت نام و برگزاری آزمون انجام شده و در قالب دفترچه ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی برای راهنمایی داوطلبان ، در سامانه ثبت نام آزمون نمونه دولتی هر استان قرار گیرد .

برای درک بهتر و درست تر این موارد ، در ادامه این مقاله به توضیحاتی در مورد زمان انتشار بخشنامه آزمون ثبت نام مدارس نمونه دولتی 1400-1401،  شرایط و جزئیات ذکر شده در آن خواهیم پرداخت .



زمان انتشار بخشنامه مدارس نمونه دولتی 1400 - 1401
بنا به روال سال های گذشته که بخشنامه آزمون نمونه دولتی در اوایل سال یعنی فروردین ماه ابلاغ شد ، پیش بینی می شود که بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی 1400 - 1401  نیز در حدود همین تاریخ صادر شود . ادارات کل آموزش و پرورش هر استان چند روز بعد از دریافت این بخشنامه موظفند دفترچه ثبت نام این آزمون را در سامانه اینترنتی استانی خود منتشر و در اختیار داوطلبین قرار دهند . 





در حال حاضر بخشنامه آزمون نمونه دولتی 1400 - 1401 منتشر نشده است . به محض صدور و انتشار بخشنامه ، لینک مربوطه در اینجا قرار خواهد گرفت .



حتما بخوانید: زمان ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی






شرایط بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی 1400 - 1401
هدف وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی بصورت استانی ، برقراری عدالت آموزشی و کاهش مشکلات مربوط به ثبت نام آزمون این مدارس بوده است . با توجه به این که ظرفیت ها و شرایط آموزشی استان ها و مدارس نمونه دولتی آن ها با یکدیگر متفاوت است ،  لذا از سال گذشته ، بخشنامه مدارس نمونه دولتی به صورت جداگانه ابلاغ می شود تا مدیران آن ها با توجه به امکانات خود موارد مطرح شده در این بخشنامه را رعایت کنند .

این بخشنامه برای برگزاری آزمون ورودی تمام مدارس نمونه دولتی بوده و  تمامی رشته های نظری و فنی و حرفه ای و همچنین شاخه های تحصیلی مربوط به آن ها را شامل می شود . آموزش و پرورش هر استان با توجه به موارد ذکر شده در بخشنامه وظیفه دارد که مطابق با شرایط آموزشی و ظرفیت مدارس نمونه دولتی خود اقدام به انتشار دفترچه آزمون و ثبت نام کرده و هر آنچه برای برگزاری  اصولی آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی لازم است را مهیا کند .



حتما بخوانید: دفترچه آزمون مدارس نمونه دولتی










جزئیات بخشنامه آزمون نمونه دولتی 1400 - 1401
موارد مطرح شده در بخشنامه آزمون نمونه دولتی را می توان به دو دسته کلی اداری و دانش آموزی تقسیم کرد . شرایط ذکر شده برای بخش اداری شامل مواردی مانند کار گروه استانی ، ترکیب اعضا و وظایف کار گروه می شود که تمامی این موارد مختص اداره کل آموزش و پرورش هر استان و سازمان های وابسته به آن است و حتی در دفترچه ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی هم اشاره ای به آن نمی شود .
مهم ترین موارد مربوط به داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون ثبت نام مدارس نمونه دولتی عبارتند از :

 ضوابط و شرایط ثبت نام در آزمون ورودی

 
این شرایط مواردی هستند که رعایت آن ها برای ثبت نام در آزمون و همچنین ورود به مدارس نمونه دولتی مهم و الزامی است . از جمله مهم ترین این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  لزوم داشتن تابعیت ایرانی ، البته در سال های گذشته و با در نظر گرفتن شرایطی خاص و همچنین صدور بخشنامه ای برای آن ، ثبت نام اتباع غیر ایرانی هم امکان پذیر شده است .


 آزمون مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان پایه تحصیلی نهم برگزار می شود ، اما با این شرط که علاوه بر نهمی بودن باید حداقل معدل کل ارزشیابی نوبت دوم آن ها هم 17 باشد .


 داوطلبان در فرم ثبت نام خود تنها اجازه انتخاب یک رشته چه در شاخه های نظری و چه در شاخه های هنرستان و فنی حرفه ای را دارند .


 تعداد اولویت های مدارس نمونه دولتی هر استان توسط کارگروه مسئول برگزاری آن استان تعیین می شود .


داوطلبانی که می خواهند از شاخه های فنی حرفه ای انتخاب رشته نمایند تنها می توانند یک هنرستان را به عنوان اولویت خود انتخاب کنند .



حتما بخوانید: شرایط ثبت نام مدارس نمونه دولتی



 مهلت ثبت نام ، زمان توزیع کارت و برگزاری آزمون


 دفترچه های راهنمای ثبت نام آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ، توسط اداره آموزش و پرورش هر استان و در سامانه اینترنتی آن در اختیار داوطلبان قرار می گیرد . 


زمان تعیین شده برای آزمون توسط وزارت آموزش و پرورش کشور تعیین شده و مهلتی 10 روزه دارد .


 کارت ورود به جلسه آزمون نمونه دولتی که شامل مشخصات فردی و اطلاعات تحصیلی داوطلب می شود ، حداقل سه روز قبل از برگزاری آزمون و در سامانه ثبت نام آزمون نمونه دولتی قرار می گیرد . با توجه به اهمیت این کارت و لزوم به همراه داشتن آن بهتر است قبل از برگزاری آزمون حتما کارت ورود به جلسه را دریافت نمایید چرا که در صورت نداشتن این کارت ، اجازه شرکت در آزمون را نخواهید داشت  .

 
 منابع سوالات آزمون نمونه دولتی از تمامی دروس تحصیلی و محتوای آموزشی آن هاست . تعداد این سوالات 100 سوال و  بصورت چهار گزینه ای بوده و مهلت پاسخگویی به آن ها 120 دقیقه است .

  سوالات مربوط به دروس دینی برای اهل تشیع و تسنن از موارد مشترک و برای اقلیت های مذهبی بر اساس محتوای کتب مذهبی آن ها خواهد بود . 



 ظرفیت ، ضوابط و شرایط پذیرش دانش آموز


 تعداد کلاس ها ، رشته های تحصیلی و ظرفیت مدارس نمونه دولتی هر استان در دفترچه ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی مشخص می شود . 



 30 در صد سهمیه های ثبت نام در مدارس نمونه دولتی ویژه فرزندان شاهد ، جانباز و روستایی خواهد بود ، که 10 % برای ثبت نام فرزندان شاهد و جانباز و 20 % آن نیز برای ثبت نام دانش آموزان روستایی در نظر گرفته شده است .



 اگر دانش آموزی در یکی از مدارس نمونه دولتی استان پذیرفته شود ، دیگر نمی تواند در سایر مدارس نمونه دولتی دیگر ثبت نام کند .


 تغییر رشته در سال اول ثبت نام در مدارس نمونه دولتی ممنوع بوده و امکان انجام آن بستگی به شرایط مدرسه مبدا و ظرفیت مدرسه مقصد و همچنین شرایط خاص تغییر رشته دارد .


 در صورتی که ظرفیت مدارس نمونه دولتی تکمیل نشده باشد مدیران این مدارس می توانند با ثبت نام دانش آموزان لیست ذخیره آزمون مدارس نمونه دولتی این تعداد را به حد نصاب برسانند . البته این مورد با تکمیل ظرفیت تفاوت دارد و آزمون تکمیل ظرفیت مدارس نمونه دولتی جداگانه و به صورت آزمون میان پایه برگزار می شود .


 اگر دانش آموزان همزاد دوقلو یا بیشتر در این آزمون شرکت کنند و یک قل از آن ها جز پذیرفته شدگان آزمون باشد قل های دیگر می توانند به شرط داشتن حداقل 80 درصد نمره قبولی آخرین فرد قبول شده در آزمون در رشته انتخابی خود در مدارس نمونه دولتی بعنوان " مازاد بر ظرفیت تعیین شده "  ثبت نام شوند .

 فهرست پذیرفته شدگان اصلی و لیست دانش آموزان ذخیره اعلام شده به مدارس ، باید ابتدا مورد تایید اداره کل آموزش و پرورش استان قرار بگیرند و حداقل به مدت سه سال در مدرسه ، منطقه و استان نگهداری شود .



در ادامه بخوانید: راهنمای ثبت نام مدارس نمونه دولتی



دانش آموزان عزیز می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ، شرایط ثبت نام و همچنین جزئیات بخشنامه ثبت نام آزمون نمونه دولتی 1400 - 1401 با سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا  تماس گرفته و از کارشناسان مجرب مرکز مشاوره تحصیلی هیوا کمک بگیرند .












سوالات متداول


1- جزئیات بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی شامل چه مواردی است ؟
موارد ذکر شده در بخشنامه آزمون نمونه دولتی شامل مواردی مانند شرایط ثبت نام ، هزینه ثبت نام ، منابع سوالات ، نحوه برگزاری آزمون و .... می باشد که مفصلا در مقاله در مورد آن توضیح داده شده است .




2- زمان ابلاغ بخش نامه چه زمانی است ؟
زمان ابلاغ بخشنامه آزمون نمونه دولتی طبق روال سالهای گذشته اوایل سال و فروردین ماه است که درباره جزئیات آن در مقاله توضیح داده شده است .




3- آیا منظور از بخشنامه همان دفترچه ثبت نام آزمون است ؟
خیر تاحدودی شباهت هایی در موارد عنوان شده در هر دو و جود دارد اما این دو باهم متفاوت هستند و در مورد تفاوت ها و فرق آنها به طور کامل در مقاله صحبت شده است .

منبع : بخشنامه مدارس نمونه دولتی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZJpg
نظرتان را بنویسید