مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد + شرایط بخشنامه 1402

مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد + شرایط بخشنامه 1402
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

در سال 1402 امکان دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد برای دانشجویانی که به دلایل مختلف نمی‌توانند در کلاس‌ها حضور یابند، وجود دارد. با داشتن مرخصی دانشگاه آزاد، دانجشویان تا مدت معینی می‌توانند به صورت مجاز غیبت داشته باشند. توجه داشته باشید اگر فردی شرایط مرخضی تحصیلی از دانشگاه آزاد را داشته باشد و بدون تأیید مرخصی خود در کلاس‌ها حضور نیابد، به عنوان دانشجوی انصرافی که ترک تحصیل نموده، شناخته می‌شود.

از آنجا که بسیاری از متقاضیان، در ارتباط با روش مرخصی گرفتن از دانشگاه اطلاعات کافی ندارند و مایلند با بخشنامه سال 1402 آشنا شوند، در ادامه این مقاله در ارتباط با شرایط و نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به طور کامل توضیح خواهیم داد.

دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اسلامی 1402

در سال جاری آن دسته از محصلانی که نتوانند به هر دلیلی در کلاس‌های شرکت کنند، می‌توانند برای دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد اقدام نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر براساس بخشنامه‌های خود، شرایط مرخصی تحصیلی را برای دانشجویان تسهیل کرده است. نحوه مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به این شکل است که داوطلبان ابتدا باید تقاضای خود را به صورت کتبی، حداقل دو هفته پیش از شروع مرحله انتخاب واحد، به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه نمایند.

پس از ارائه درخواست از سوی دانشجویان، اداره آموزش دانشگاه آزاد، موظف است با بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، پیش از به پایان رسیدن مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت خود را با درخواست دانشجویان به صورت کتبی به وی اعلام کند. روش مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به صورت ارائه کتبی بسیار آسان است اما زمان انتظار برای دریافت جواب ممکن است کمی طول بکشد. اما در ادامه لازم است به انواع و شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه و بخشنامه جدید دانشگاه در سال 1402 اشاره کنیم.

انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد با احتساب و ی یا بدون احتساب سنوات دانشجویان و همچنین به صورت با شهریه یا بدون شهریه تعیین می‌گردد. دانشجویان متقاضی دریافت مرخصی دانشگاه آزاد باید با مطالعه و بررسی آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد، متناسب با شرایط خود و شرایط مرخصی تحصیلی از دانشگاه، یکی از انواع مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد را انتخاب کنند. روش مرخصی گرفتن از دانشگاه آزاد به 4 شکل زیر است.

  1. ترم مرخصی با احتساب کردن در سنوات
  2. ترم مرخصی بدون احتساب کردن در سنوات – بدون شهریه
  3. ترم مرخصی بدون احتساب کردن در سنوات – با احتساب نمودن شهریه
  4. ترم مرخصی با احتساب کردن بخشی از نیمسال تحصیلی

 

چگونگی دریافت مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

آن دسته از دانشجویانی که شرایط مرخصی از دانشگاه را داشته باشند، می‌توانند برای ثبت کردن درخواست مرخصی خود به سایت آموزشیار دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

برای اینکار ابتدا باید از قسمت “مدیریت آموزشی دانشجو” گزینه ” مدیریت وضعیت دانشجو محدود” را انتخاب کنند.

در مرحله بعد بابد شماره دانشجویی خود را درج نموده و بر روی گزینه ” جستجو ” کلیک نمایند.

در بخش بعد باید اطلاعات دانشجویی را انتخاب کرده و بر روی گزینه در پایین صفحه کلیک نمایید. سپس از منوی موجود  وضعیت مرخصی را براساس آنچه در قسمت انواع مرخصی تحصیلی بیان شد، انتخاب کنید.

در قسمت بعد، باید آن ترمی که متقاضی دریافت مرخصی برای آن هستید را تعیین نمایید و کلید ثبت را تأیید کنید.

با دریافت پیام “درج با موفقیت انجام شد”، باید صفحه را ببندید.

در نهایت یک بار صفحه را خود را رفرش کنید تا بتوانید آخرین وضعیت خود را در سیستم آموزشیار ثبت نمایید.  توجه داشته باشید که قبل از شروع نیمسال جدید، حتماً به این بخش سر بزنید تا از مراحل درخواست خود مطلع گردید و غیبت برای شما لحاظ نشود.

هزینه مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد

تا اینجا به روش مرخصی گرفتن از دانشگاه و شرایط دریافت مرخصی دانشگاه آزاد اشاره کردیم. اما همانطور که می دانید دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور است و دانشجویان باید شهریه ثابت و متغیر هر ترم را بپردازند. بسیاری در ارتباط با هزینه مرخصی تحصیلی از این دانشگاه سؤال دارند و دقیقاً نمی‌دانند دانشگاه در طول دوران مرخصی از آنها شهریه دانشگاه آزاد را دریافت می‌کند یا خیر.

براساس بخشنامه جدید دانشگاه آزاد، به ازای هر نیمسال نصف شهریه ثابت به عنوان هزینه مرخصی از متقاضیان دریافت می‌شود و میزان این شهریه دریافتی برای همه مقاطع یکسان خواهد بود. به طور مثال چنانچه شهریه ثابت دوره کارشناسی یک میلیون تومان برآورد شده باشد، دانشجو باید به ازای هر یک نیمسال مرخصی خود، 500 تا 700 هزار تومان به دانشگاه پرداخت نماید. از آنجا که هزینه مرخصی براساس شهریه دانشگاه آزاد تعیین می‌شود و این میزان شهریه هر سال تغییر می‌کند، متقاضیان باید میزان شهریه سالانه را در هر سال در نظر بگیرند، اما در مجموع نیمی از شهریه ثابت در این شرایط باید پرداخت گردد.

منبع: مرخصی تحصیلی از دانشگاه آزاد 

نظرتان را بنویسید