شرایط مرخصی ترم اول

شرایط مرخصی ترم اول
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشجویانی که به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل در ترم اول تحصیلی خودشان در دانشگاه نمی باشند، می توانند تحت شرایط خاصی نسبت به دریافت مرخصی ترم اول اقدام کنند. مرخصی ترم یک معمولا ممنوع بوده و فقط تحت دارا بودن شرایط خاصی با پرداخت هزینه لازم به دانشجویان کارشناسی، ارشد و گاها دکتری داده می شود.

 

 

بعضی از دانشجویان به محض ورود به دانشگاه قادر به ادامه تحصیل نیستند و درخواست دریافت مرخصی برای ترم اول دارند. مرخصی یکی از انواع تسهیلاتی است که برای دانشجویان مقطع های تحصیلی مختلف در نظر گرفته می شود اما آیا امکان دریافت مرخصی ترم اول وجود دارد؟

به طور کلی دریافت مرخصی برای ترم اول به سادگی امکان پذیر نیست و معمولا در برخی از دانشگاه ها گرفتن مرخصی ترم یک در مقاطع مختلف تحصیلی ممنوع است اما تحت شرایط خاصی امکان دریافت مرخصی تحصیلی برای دانشجویان ترم اولی وجود دارد. در ادامه قصد داریم شما را با جزئیات شرایط مرخصی برای ترم اول در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری آشنا کنیم.

 

شرایط مرخصی ترم اول

افرادی که به هر دلیلی بعد از ثبت نام در دانشگاه های آزاد و سراسری، قادر به ادامه تحصیل نمی باشند، می توانند برای انصراف از دانشگاه و یا دریافت مرخصی تحت شرایط خاصی اقدام نمایند. مرخصی ترم اول به شرط موافقت دانشگاه، جزو سنوات تحصیلی دانشجویان محسوب خواهد شد. شرایط مرخصی برای ترم اول برای هر یک از مقطع های تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت خواهد بود.

 

شرایط مرخصی ترم اول در مقطع کارشناسی

 

طبق قانونی که از سوی دانشگاه آزاد برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است، دانشجویان کارشناسی پیوسته می توانند در صورت عدم انصراف از دانشگاه آزاد، حداکثر 4 نیمسال تحصیلی را با موافقت دانشگاه، مرخصی دریافت کنند. دانشجویان برای دریافت مرخصی ترم اول از دانشگاه آزاد باید موافقت دانشگاه را اخذ نمایند.

 

اما شرایط دریافت مرخصی برای ترم اول در دانشگاه های سراسری متفاوت است. دانشجویان می توانند حداکثر 2 نیمسال تحصیلی را برای مقطع کارشناسی پیوسته مرخصی دریافت کنند. معمولا با مرخصی ترم اول در دانشگاه های سراسری موافقت نمی شود، اما لازم است که دانشجویان با توجه به شرایط خودشان، دانشگاه را قانع کنند.

 

شرایط مرخصی ترم اول در مقطع کارشناسی ارشد

 

شرایط دریافت مرخصی برای ترم اول در مقطع کارشناسی ارشد در هر یک از دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد متفاوت است. دانشجویان برای دریافت مرخصی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سراسری مجاز به دریافت 1 نیمسال تحصیلی مرخصی می باشند و دانشجویان دانشگاه آزاد، مجاز به دریافت 4 نیمسال تحصیلی مرخصی از سوی دانشگاه می باشند.

 

شرایط مرخصی ترم اول در مقطع دکتری

 

مرخصی گرفتن برای مقطع تحصیلی دکتری به مراتب سخت تر از مقاطع دیگر می باشد. دانشگاه های دولتی معمولا 1 نیمسال تحصیلی را برای مرخصی مقطع دکتری در نظر گرفته اند اما دانشگاه ها کاملا مقید هستند که به دانشجویان ترم اول مقطع دکتری مرخصی ندهند. بنابراین، در اکثر موارد دانشجویان مقطع دکتری نمی توانند برای ترم اول مرخصی دریافت کنند.

 

بیشتر بخوانید: مرخصی دانشگاه

 

 

نحوه دریافت مرخصی ترم اول

مرخصی یک نوع وقفه تحصیلی است که بدون انصراف دانشجو از تحصیل به دانشجویان داده می شود. دانشجویان می بایست برای دریافت مرخصی به سامانه های الکترونیکی دانشگاه محل تحصیل و یا به آموزش دانشگاه خود مراجعه کنند و درخواست دریافت مرخصی را ثبت کنند.

 

مراحل دریافت مرخصی ترم اول دانشگاه های سراسری

 

دانشجویان می بایست برای دریافت مرخصی برای ترم اول دانشگاه های سراسری، ابتدا در دانشگاه محل تحصیل خودشان ثبت نام کنند تا به عنوان دانشجو در آن دانشگاه محسوب شوند. سپس می توانند قبل از شروع ترم تحصیلی (حداقل 2 تا 3 هفته قبل از شروع کلاس ها) به سامانه گلستان دانشگاه های سراسری مراجعه کنند و درخواست خودشان را برای دریافت مرخصی ثبت کنند.

 

البته امکان ثبت درخواست مرخصی با مراجعه حضوری به آموزش دانشگاه های سراسری وجود دارد. آموزش دانشگاه ها موظف هستند که درخواست دانشجو را دریافت نمایند و مراحل بعدی مربوط به تایید دانشکده و گروه آموزشی را انجام دهند. در صورت تایید و یا عدم تایید مرخصی ترم اول دانشگاه های سراسری، اطلاعات لازم به دانشجویان داده خواهد شد.

 

مراحل دریافت مرخصی ترم اول دانشگاه های آزاد

 

دانشجویانی که در هر یک از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی قبول شده اند، می بایست که ابتدا مراحل ثبت نام خودشان را به طور کامل در دانشگاه آزاد انجام دهند و سپس با دریافت نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه آموزشیار، مراحل مربوط به دریافت مرخصی ترم اول را انجام دهند. امکان ثبت درخواست مرخصی در سامانه آموزشیار وجود دارد.

 

همچنین، دانشجویان می توانند برای دریافت مرخصی به دانشگاه محل پذیرش خود مراجعه کنند و درخواست خود را به صورت کتبی در آموزش دانشگاه ثبت کنند. بدیهی است که درخواست مرخصی تحصیلی باید قبل از شروع کلاس های ترم تحصیلی جاری به دانشگاه ارائه شود.

 

بیشتر بخوانید: ترک تحصیل بدون انصراف از دانشگاه

 

 

 

 

هزینه مرخصی ترم اول

داشجویانی که قصد دریافت مرخصی دارند، می بایست که شهریه مربوط به آن ترم تحصیلی را مطابق با قوانین هزینه مرخصی ترم اول پرداخت کنند. هزینه مرخصی برای هر یک از ترم های تحصیلی در دانشگاه آزاد مشخص است و معمولا با هزینه انصراف از تحصیل تفاوت دارد. لازم است که دانشجویان به ازای دریافت مرخصی برای هر ترم تحصیلی، معادل نصف شهریه هر ترم تحصیلی را پرداخت کنند. توجه شود که دانشگاه های دولتی معمولا هزینه ای را برای مرخصی دریافت نمی کنند.

 

در صورتی که دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته تمایل به دریافت مرخصی برای ترم اول را داشته باشند و دانشگاه محل تحصیل آن ها نیز با دریافت مرخصی برای ترم اول موافقت کند، می بایست به میزان 50 درصد از شهریه دانشگاه آزاد در بخش ثابت خود را پرداخت کنند. با توجه به اینکه شهریه ثابت هر ترم تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان می باشد؛ بنابراین دانشجویان می بایست حدود 750 هزار تومان برای دریافت مرخصی پرداخت کنند.

 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در صورت موافقت برای دریافت مرخصی برای ترم اول می بایست که حتما مبلغی را تحت عنوان هزینه مرخصی به دانشگاه پرداخت کنند. هزینه مرخصی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نصف شهریه ارشد آزاد در بخش ثابت خواهد بود. در حال حاضر، شهریه ثابت مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان است. لذا هزینه مرخصی برای هر نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد حدود 1 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود.

 

با توجه به اینکه دانشجویان دکتری شهریه ثابت بسیار زیادی را برای هر ترم از مقطع دکتری پرداخت می کنند و لازم است که هزینه مرخصی ترم اول را طبق شهریه ثابت خودشان پرداخت کنند؛ لذا هزینه مرخصی برای دانشجویان مقطع دکتری به مراتب بیشتر از هزینه مرخصی در دیگر مقطع های تحصیلی می باشد. شهریه دکتری آزاد در بخش ثابت هر ترم تحصیلی حدود 13 میلیون تومان می باشد. لذا دانشجویان مقطع دکتری برای دریافت مرخصی می بایست حدود 7 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص مرخصی ترم اول دانشگاه و شرایط دریافت مرخصی تحصیلی را شرح داده و متقاضیان را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط در این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: شرایط بازگشت به تحصیل

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط دریافت مرخصی ترم اول چیست ؟

✔️ دریافت مرخصی ترم اول در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری معمولا به سختی داده شده و دارای شرایطی می باشد که در متن مقاله برای هر مقطع آن توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ نحوه دریافت مرخصی ترم اول دانشگاه ها چگونه است ؟

✔️ دریافت مرخصی ترم اول دانشگاه های سراسری از سایت های گلستان و دانشگاه آزاد از سایت آموزشیار امکان پذیر است که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ هزینه مرخصی ترم یک دانشگاه ها چقدر است ؟

✔️ هزینه مرخصی در ترم اول معمولا معادل با نصف شهریه دانشجویان مقاطع مختلف است که محدوده آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : شرایط مرخصی ترم اول

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vnMX
نظرتان را بنویسید