سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400

سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سازمان سنجش که مجری برگزاری آزمون دکتری برای همه دوره ها و دانشگاه ها در کشور است ، سهمیه های مختلفی را برای متقاضیان شرکت در این کنکور در نظر گرفته است . در آزمون دکتری 1400 هم همانند سال گذشته سهمیه های ایثارگران 5 و 25 درصدی ، رزمندگان و مربیان موثر می باشد که داوطلبان باید برای استفاده از هر سهمیه شرایط خاصی را دارا باشند .



آزمون دکتری یک بار در سال به صورت یکپارچه برای تمام متقاضیان دانشگاه های سراسری و آزاد برگزار می شود و متقاضیان شرکت در این آزمون می بایست تمامی شرایط لازم برای ثبت نام که در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری نوشته می شود را دارا باشند . سهمیه های آزاد ، ایثارگران 5 و 25 درصدی ، رزمندگان و مربیان از جمله سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 هستند و نحوه اعمال هر یک از آن ها در آزمون با یک دیگر متفاوت است . اگر داوطلبی واجد شرایط استفاده از سهمیه های ایثارگران ، رزمندگان و مربیان نباشد در سهمیه آزاد گزینش خواهد شد .

مطابق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1400 ، سهمیه ها در تمامی مراحل این آزمون موثر خواهد بود و داوطلبان برای این کار کافیست نوع سهمیه شان را در فرم ثبت نام آزمون دکتری انتخاب کنند و در صورت قبولی ارگان مربوطه ، نام سهمیه در ستون (( سهمیه نهایی )) کارنامه اولیه دکتری نوشته خواهد شد . سهمیه نهایی اعلام شده هم در حدنصاب مجاز به انتخاب رشته داوطلبان و هم در حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری سراسری و دانشگاه آزاد موثر است . در ادامه سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 ( ایثارگران ، رزمندگان و مربیان ) را شرح می دهیم .




مراحل تایید سهمیه ها برای استفاده در آزمون دکتری



تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
سهمیه ایثارگران یکی از مهم ترین سهمیه های موثر در آزمون دکتری می باشد که داوطلبان برای استفاده از این سهمیه باید شرایط خاصی داشته باشند . سهمیه ایثارگران به دو دسته ایثارگران 5 و 25 درصد تقسیم می شود و 25 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران و رزمندگان تعلق می گیرد که در ادامه این مقاله ، جدول جزئیات این سهمیه را قرار خواهیم داد :



سهمیه ایثارگران در آزمون دکتری 1400
نوع سهمیه ایثارگران  افراد مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران
سهمیه 25 درصدی ایثارگران همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر کسب حداقل 70% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد
آزادگان و همسر و فرزندان آنان
جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان
سهمیه 5 درصدی ایثارگران جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

 واجدین شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و در صورت تائید از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران ، در آزمون دکتری جز داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران گزینش می شوند .

بیشتر بخوانید: زمان ثبت نام آزمون دکتری





تاثیر سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری 1400
سهمیه رزمندگان یکی دیگر از سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 می باشد که داوطلبان برای استفاده از این سهمیه نیز باید شرایط خاصی را دارا باشند . همان طور که در قسمت قبل گفته شد ، 25 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران و رزمندگان تعلق می گیرد که در ادامه این مقاله ، جدول جزئیات این سهمیه را قرار خواهیم داد :



سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری 1400
نام سهمیه  افراد مجاز به استفاده از سهمیه شرایط
سهمیه رزمندگان افرادی که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1368 را داشته باشند کسب حداقل 80% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد

متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان ابتدا باید به یکی از ارگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کنند و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل نمایند و در صورتی که اطلاعات آن ها توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران و یا سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت کشاورزی تایید شود کد 12 رقمی مختص داوطلب صادر شده و به آن ها تعلق خواهد گرفت که باید آن را در فرم ثبت نام آزمون دکتری 1400 وارد کنند .

حتما بخوانید: ثبت نام آزمون دکتری









تاثیر سهمیه مربیان در آزمون دکتری 1400
بر اساس قانون « برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی » ، 10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت ( حداقل یک نفر ) در هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مربیان اختصاص می یابد و در واقع این سهمیه نیز جز سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 می باشد که در ادامه این مقاله ، جدول جزئیات این سهمیه را قرار خواهیم داد :



سهمیه مربیان در آزمون دکتری 1400
نام سهمیه  افراد مجاز به استفاده از سهمیه شرایط
سهمیه مربیان مربیان دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم کسب حداقل 80% نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد


داوطلبانی که دارای سهمیه مربیان آزمون دکتری دانشگاه آزاد هستند ، سهمیه شان در انتخاب رشته دکتری سراسری در نظر گرفته نمی شود .



متقاضیان استفاده از سهمیه مربیان تنها لازم است در حین ثبت نام آزمون دکتری 1400 ، گزینه مربوط به استفاده از سهمیه مربیان را انتخاب کنند و کد محل خدمت خود را نیز در بند مربوطه وارد نمایند . مربیان دانشگاهی برای تعیین سهمیه خود نیازی به مراجعه حضوری یا اینترنتی به وزارت علوم ندارند .

در سنوات گذشته شهریه پذیرفته شدگان با استفاده از سهمیه مربیان را دانشگاه محل خدمت مربیان پرداخت می کرد در حالی که دفترچه ثبت نام سال جاری از اتخاذ تصمیم دیگری برای پرداخت شهریه مربیان در مقطع دکتری خبر می دهد .

« داوطلبان پذیرفته شده با استفاده از سهمیه مربی ( مازاد بر ظرفیت ) در تمام دوره های روزانه و غیر روزانه ملزم به پرداخت شهریه هستند و پرداخت این شهریه در صورت نیاز دانشگاه محل خدمت به تخصص آنها با رعایت آیین نامه های داخلی و امکان انجام تعهدات بعد از دانش آموختگی حداکثر به مدت چهار و نیم سال بر اساس مصوبه هیأت امنا بر عهده دانشگاه محل خدمت و در غیر این صورت بر عهده خود مربی است . »

در ضمن در بند دیگری آمده که « داوطلب مربی در صورتی می تواند ادامه تحصیل دهد که دانشگاه محل خدمت او موافقت کند و موافقت دانشگاه محل خدمت باید قبل از ثبت نام در آزمون اعلام شود . »



اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه در آزمون دکتری ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید . برای عضویت در کانال تلگرام دکتری تخصصی و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا و اطلاع از رویدادهای مختلف آزمون دکتری 1400 کلیک کنید .

در ادامه بخوانید: تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری









سوالات متداول


1- در آزمون دکتری چه سهمیه هایی تاثیرگذار هستند ؟
سهمیه های آزاد ، ایثارگران 5 و 25 درصدی ، رزمندگان و مربیان از جمله سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400 هستند که در این مقاله به تفصیل توضیح داده شده اند .




2- تاثیر سهمیه ایثارگران بر مراحل آزمون دکتری چگونه است ؟
25 درصد ظرفیت هر رشته محل به داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران و رزمندگان تعلق می گیرد که در این مطلب میزان تاثیر آن بر آزمون دکتری به طور کامل توضیح داده شده است .




3- سهمیه مربیان بر مراحل آزمون دکتری چه تاثیری دارد ؟
10 درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت ( حداقل یک نفر ) در هر رشته محل به داوطلبان سهمیه مربیان اختصاص می یابد که جزئیات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : سهمیه های موثر در آزمون دکتری 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L36v
نظرتان را بنویسید