سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir یکی از سامانه های کاربردی است که برای سازماندهی امور مربوط به معاملاتی که در دفاتر مشاور املاک انجام می شود، روی کار آمده است. مشاورین املاک، ملزم به ثبت قرارداد های صورت گرفته در این سامانه بوده و افرادی که قصد انعقاد قرارداد ملکی را دارند، می توانند به کمک سایت ایران املاک اقدام به استعلام ملک مورد نظر خود نمایند.





درکشور ما معمول و مرسوم در معامله مربوط به املاک آن است که دو طرف قرارداد ابتدا با حضور در دفاتر املاک، اقدام به تنظیم قرارداد مربوطه نموده و پس از فراهم شدن تمام مقدمات انجام معامله مانند پول خریدار و پرداخت مالیات های مربوطه از سوی فروشنده، در تاریخ تعیین شده، با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، اقدام به اتقال قطعی و رسمی ملک می نمایند. 

از آنجا که همیشه انتقال ملک و پرداخت وجه در دفاتر املاک و احتمال کلاهبرداری از سوی اشخاص فاقد صلاحیت، دغدغه بسیاری از افراد جامعه در هنگام معاملات ملکی بوده، سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir با هدف شفاف سازی امور مربوط به معاملات املاک کشور تاسیس گردیده؛ تا از یک سو، دفاتر املاک، اطلاعات معاملات صورت گرفته را در این سامانه وارد نموده و از سوی دیگر، افراد عادی بتوانند با جست و جوی ملکی که قصد معامله آن را دارند، از انجام معامله غیر قانونی و برخورد با مشکل کلاهبرداری اجتناب نمایند.

با توجه به آنچه در مورد اهمیت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir گفته شد، در این مقاله به معرفی جامع سامانه ثبت معاملات و املاک کشور پرداخته؛ نحوه ورود به سامانه و نحوه ثبت نام در آن و امکانات آن را توضیح داده و در پایان در مورد نحوه استعلام کد رهگیری املاک از سایت ایران املاک توضیح خواهیم داد.




معرفی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir
سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir  همچون سامانه سابا hmi.mru.ir یک سامانه اختیاری و جامع در سطح کل کشور است که با هدف شفاف سازی روند معاملات و املاک کشور روی کار آمده است. کلید راه اندازی این سامانه در سال 1387 زده شد؛ اما متاسفانه تا سال های اخیر به دلایل مختلفی سایت ایران املاک مورد استفاده افراد جامعه قرار نگرفت.

در حال حاضر، امکان استفاده از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای همه افراد جامعه فراهم شده است و افراد می توانند برای شفاف سازی امور مربوط به املاک و مسکن و کاهش سوء استفاده های احتمالی از سایت ایران املاک برای ثبت معاملات خود استفاده نمایند.

به طور کلی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای سازماندهی امور مربوط به معاملات مسکن روی کار آمده است و در حال حاضر، افرادی که قصد معامله در بنگاه ها یا مشاوران املاک را دارند، می بایست با کد رهگیری که از سایت ایران املاک دریافت می کنند، مراحل مربوط به معامله خود را انجام دهند. در واقع، با این کار دولت تمام امور مربوط به معاملات را سازماندهی می کند و از وضعیت امور مربوط به معاملاتی که در کل کشور انجام می شود، اطلاع پیدا خواهد کرد.



در کنار سامانه ثبت معاملات و املاک کشور که فعلا یک سامانه اختیاری محسوب می گردد، سامانه دیگری در رابطه با املاک از سوی دولت راه اندازی شده که ثبت نام در آن، جنبه الزامی دارد. این سامانه که سامانه املاک و اسکان نام داشته، در مقاله زیر به نحو کامل توضیح داده شده است.

حتما بخوانید: ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir


نحوه ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir
استفاده از خدمات سامانه ثبت معاملات و املاک کشور مانند سایر سامانه ها از جمله سامانه خدمات دولت به مردم، در گام اول مستلزم ورود به این سامانه می باشد. ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir از طریق سایت ایران املاک انجام می شود. افرادی که قصد انجام معاملات ملکی را دارند، باید نسبت به ورود به این سامانه اقدام کنند و سپس با دریافت کد رهگیری، معامله خود را در سامانه ثبت نمایند. در حال حاضر، ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir برای افراد عادی و مشاورین املاک به صورت جداگانه انجام می شود. برای ورود به سایت ایران املاک می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.



1ابتدا در مرورگر دستگاه خود عبارت ( سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ) را جست و جو نمایید







2در صفحه جدید، نتایج جست و جو برای شما نشان داده می شود. بر روی اولین لینک که در تصویر مشخص گردیده و نشانی آن iranamlaak.ir می باشد، کلیک نمایید







3اکنون مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir شده اید. برای ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، بر روی دکمه ورود به سامانه کلیک نمایید.







4در مرحله بعد، برای ورود به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir، نام کاربری و رمز عبوری را که در هنگام ثبت نام در سایت ایران املاک دریافت کرده اید، در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، دکمه ورود را بزنید.







چنانچه هنوز نسبت به ثبت نام در سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اقدام نکرده اید، برای آشنایی با نحوه ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، بخش بعدی مقاله را مطالعه نمایید.

چنانچه مالک ملک بوده یا قصد اجاره کردن ملکی را دارید، لازم است بدانید که برابر اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم موسوم به طرح خانه های خالی، موظف هستید که تا 19 خرداد ماه اطلاعات ملک یا مسکن اجاره ای خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایید. جهت تسهیل ثبت نام می توانید اپلیکیشن املاک و اسکان را از لینک زیر دریافت نموده و پس از مطالعه نحوه دانلود و نصب آن، در کمترین زمان ممکن اطلاعات خود را در این سامانه به ثبت برسانید.

بیشتر بخوانید: دانلود اپلیکیشن املاک و اسکان


ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir
وجود سند ملکی در دست معامله کننده به تنهایی به معنای اتحقاق وی برای انتقال آن ملک نمی باشد، چرا که ممکن است پیش از این، با استفاده از همان سند ملکی، اقدام به معامله بر روی ملک با استفاده از قول نامه یا سند عادی کرده باشد. به همین دلیل به افراد توصیه می شود تا با ممراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، از عدم انجام چنین معامله هایی نسبت به ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارند، مطمئن شوند.

 اگر تا به الآن در سامانه ثبت معاملات  املاک کشور ثبت نام نکرده اید، می توانید از طریق روش زیر اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایید. ثبت نام در سایت ایران املاک برای دو گروه مشاوران املاک و اعضا عادی انجام می شود.



1پس از وارد شدن به صفحه اصلی سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir، مطابق راهنمای بخش قبل، بر روی دکمه ثبت نام که در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک نمایید.







2حال بر روی یکی از گزینه های مربوط به ثبت نام مشاورین املاک و ثبت نام اعضا ( چنانچه مشاور املاک نمی باشید )کلیک نمایید.







3چنانچه مشاور املاک بوده و بر روی ثبت نام این گزینه کلیک کرده باشید، برای ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir لازم است که کد ملی و شماره صنفی خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده تا ثبت نام خود را در سایت ایران املاک نهایی نمایید.







4اما چناچه مشاور املاک نمی باشید، ثبت نام شما در سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir، منوط به وارد کردن اطلاعات هویتی و اطلاعات مربوط به تماس و در نهایت زدن دکمه زخیره، مطابق تصویر زیر می باشد.







چنانچه دارای ملکی می باشید که مشمول مالیات بر اجاره ملک در سال 1400 می باشد، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک


امکانات سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir
سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir به غیر از هدف اصلی خود که مربوط به سازماندهی امور مربوط به  معاملات کشور می باشد، خدمات متعددی را به افراد ارائه می کند. امکانات سایت ایران املاک به شرح زیر می باشد که این خدمات از طریق منوی خدمات در سایت اصلی این سامانه قابل دریافت می باشد.



1امکان اول سایت ثبت معاملات و املاک کشور: استعلام کد رهگیری

یکی از خدمات اصلی سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، استعلام قرارداد با کمک کد رهگیری و کد ملی طرف قرارداد می باشد. افرادی که قصد استعلام قرارداد خود را دارند، می بایست از طریق این گزینه و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری قرارداد، اعتبار قرارداد خود را بررسی و آن را پیگیری نمایند.



2امکان دوم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: مشاهده مشاورین املاک مجاز

یکی دیگر از امکانات این سامانه، این است که افراد می توانند لیست مشاورین املاک مجاز را در این سامانه مشاهده کنند و برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده از معامله کردن در مشاورین املاکی به غیر از لیست ذکر شده در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور خودداری نمایند. برای دسترسی به این امکان، می توانید بر روی گزینه خدمات در بالای سایت کلیک کنید و بر روی گزینه « مشاورین املاک مجاز » کلیک نمایید.



3امکان سوم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: مشاهده شرکت های مجاز ارائه خدمات رایانه ای

گاهی اوقات مشاورین املاک نیازمند انجام یک  سری اموری هستند که باید در دفاتر مجازی که در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اعلام می شود، انجام شود. مشاورین املاک می توانند برای دسترسی به این گزینه بر روی گزینه خدمات بالای سایت کلیک نمایند و در نهایت به گزینه « شرکت های همکار » وارد شوند.



4امکان چهارم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: تعرفه خدمات مشاورین املاک

در این قسمت از سایت ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir می توانید تعرفه صدور کدرهگیری از سوی دفاتر املاک را در معاملات مختلف نظیر فروش، اجاره ،  انتقال سرقفلی، صلح و معاوضه مشاهده نموده که مبلغ اندکی می باشد.



5امکان پنجم سایت ثبت معاملات و املاک کشور: جستجوی منطقه ای معاملات املاک کشور

به جرات می توان گفت که جستجوی منطقه ای معاملات املاک کشور، یکی از بهترین و کاربردی ترین امکانات سایت ایران املاک می باشد. با استفاده از گزینه، اشخاص قادر هستند تا با وارد کردن کد پستی ملکی که قصد خرید یا اجاره آن را دارند و سپس مشخص کردن نوع معامله یعنی فروش یا اجاره، تمامی معاملاتی را که پیش از این بر روی آن ملک انجام شده است را ملاحظه نمایند.

با استفاده از این امکان سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، افراد می توانند معاملات انجام گرفته بر روی ملک مورد نظر خود را ملاحظه نموده و از انجام معامله با غیر مالک که یک از اشکال شایع کلاهبرداری می باشد، خودداری نمایند.

بیشتر بخوانید: سامانه نوبت دهی واحد اجرای اداره ثبت اسناد و املاک تهران th.ssaa.ir


نحوه استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور 
یکی از مهم ترین مدارکی که باید بعد از انجام معاملات در مشاورین املاک دریافت کنیم، کد رهگیری می باشد. در واقع، مشاورین املاک با ثبت معاملات خود در سایت ایران املاک، کد رهگیری دریافت می کنند که باید در روز معامله به فرد معامله کننده تحویل داده شود.

برای استعلام کد رهگیری و مشاهده وضعیت اعتبار عقد و قرارداد خود می توانید از طریق سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir اقدام کنید. اطلاعاتی که برای استعلام قرارداد و معامله های انجام شده در مشاورین املاک مجاز، در سایت ایران املاک نیاز است شامل کد رهگیری قرارداد و کد ملی طرف قرارداد می باشد. در صورتی که کد رهگیری معامله را از مشاورین املاک دریافت کرده اید، می توانید از طریق روش زیر استعلام کد رهگیری را انجام دهید.



1ابتدا به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir وارد شوید.



2مانند تصویر زیر بر روی گزینه « استعلام کد رهگیری » کلیک کنید.



3برای استعلام کد رهگیری می بایست، ابتدا کد ملی طرف قرار داد را وارد نمایید. سپس در فیلد بعدی، کد رهگیری قرارداد را تایپ کنید و در نهایت با وارد کردن کد امنیتی و کلیک کردن بر روی جستجو، استعلام کد رهگیری قرارداد خود را انجام دهید.



یکی دیگر از سامانه های مرتبط با املاک، سامانه ثبت نام کد یکتای املاک بوده که برابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، تمام سرپرستان خانوار و دارندگان املاک، از 19 فروردین تا 19 خرداد، ملزم به ثبت نام در آن می باشند. برای آشنایی با این سامانه و نحوه ثبت نام در آن، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

در ادامه بخوانید: سامانه ثبت نام کد یکتا املاک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir پاسخ دهند.



سوالات متداول


1- سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir چه سامانه ای است؟
سامانه ثبت معاملات و املاک کشور یکی از سامانه های کاربردی است که برای سازماندهی امور مربوط به معاملاتی که در دفاتر مشاور املاک انجام می شود روی کار آمده و به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور برای چه افرادی امکان پذیر است؟
ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور برای هر دو گروه مشاورین املاک و افراد عادی امکان پذیر بوده که جزییات آن در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


3- برای استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور چه اطلاعاتی مورد نیاز می باشد؟
برای استعلام کد رهگیری املاک از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور کد رهگیری قرارداد و کد ملی طرف مقابل مورد نیاز بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : سامانه ثبت معاملات و املاک کشور iranamlaak.ir
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/joXl
نظرتان را بنویسید