ورزش در دوران بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
ورزش کردن همانطور که برای سلامتی بدن بسیار مفید است در دوران بارداری نیز برای مادران فواید زیادی دارد . برخی مادران قبل از بارداری کم یا زیاد ورزش می کنند ولی برخی نیز میانه چندانی با ورزش کردن ندارند ولی هر دو این مادران در بارداری نمی توانند مثل قبل ورزش کنند و حتما باید اطلاع داشته باشند که چه ورزش ها و حرکاتی را انجام دهند و ورزش کردن باید با مشورت کردن با پزشکشان انجام شود .

ورزش کردن در بارداری فواید زیادی دارد از جمله اینکه از کمر درد و خستگی مادران جلوگیری می کند اما در برخی موارد برخی ورزش ها خطرناک هستند که باید از انجام آن ها خودداری شود . در ادامه این مقاله به ورزش های کم خطر و پرخطر در بارداری و فواید ورزش کردن در این دوران بیشتر پرداخته شده است .




فواید ورزش کردن در بارداری
با انجام دادن برخی فعالیت های بدنی و بالا رفتن آمادگی جسمانی بسیاری از ناراحتی های رایج در دوره بارداری مثل واریس ، کمر درد ، دردهای عضلانی و مفصلی تسکین می یابند و این عوامل کمک می کنند فرد زایمان آسان تر و کوتاه تری نیز داشته باشد و همچنین مراحل زایمان طبیعی را بهتر طی کرده و احتمال انجام زایمان سزارین کاهش پیدا کند .

فواید دیگر ورزش در بارداری عبارت است از : بهبود گردش خون ، افزایش تعادل عضلانی ، کاهش ورم ، برطرف کردن ناراحتی های معده ای روده ای مثل یبوست و نفخ ، کاهش گرفتگی عضلات پا ، قوی شدن عضلات شکم  ، آسان سازی دوره بازیافت پس از زایمان ، تقویت سطح انرژی فرد و بهبود وضعیت روحی او ، پیشگیری از اضافه وزن ، کاهش احتمال ابتلا به دیابت حاملگی .



حتما بخوانید: غربالگری های بارداری


ورزش های امن در دوران بارداری
لازم است در مورد ورزش های کم خطر و پرخطر بدانید که تا زمانی که با احتیاط ورزش می کنید و آن را بیش از حد انجام نمی دهید اکثر ورزش ها در دوران بارداری بی خطر هستند . ایمن ترین و مفیدترین فعالیت های ورزشی در دوران بارداری عبارت اند از : شنا ، پیاده روی سریع ، استفاده از دوچرخه ثابت در خانه و ایروبیک با شدت کم . این فعالیت ها خطر کمی برای آسیب دارند ، به تمام بدن شما سود می رسانند و می توانند تا زمان زایمان ادامه داشته باشند .

تنیس و راکتبال به طور کلی فعالیت های بی خطر و ورزش های امن در دوران بارداری هستند اما تغییر در تعادل در دوران بارداری ممکن است بر حرکات سریع تأثیر بگذارد . سایر فعالیت ها مانند آهسته دویدن می تواند در حد اعتدال انجام شود به خصوص اگر قبل از حامله شدن آن ها را انجام می دادید . در ادامه به چند ورزش امن در دوران بارداری با جزئیات بیشتری پرداخته شده است .



 دوچرخه سواری در بارداری
انجام این فعایت به خانم های باردار توصیه نمی شود اما ورزشکاران حرفه ای می توانند تا 3 ماهه دوم بارداری به این فعالیت خود ادامه بدهند . در یک مطالعه نشان داده شد که دوچرخه سواری در اوایل بارداری ، حداقل سه بار در هفته و به مدت حداقل 30 دقیقه در کاهش خطر ابتلا به دیابت حاملگی در زنان باردار دچار چاقی ارتباط دارد .



 پیاده روی در بارداری
پیاده روی ، ورزش مفیدی برای مادران باردار است زیرا بی خطر بوده و سیستم قلبی و عروقی مادران را بهبود می بخشد . همچنین ، اگر قبل از بارداری ورزش نکرده اید بهترین و ایمن ترین ورزش برای شما پیاده روی است . اگر قبل از بارداری مرتباً راه می رفتید در حال حاضر نیز آن را ادامه دهید و اگر برای آن آماده نیستید می توانید با 15 دقیقه پیاده روی در سه روز هفته شروع کنید .







 شنا در بارداری
یکی از ورزش های امندر دوران بارداری شنا است . زیرا در شنا همه عضلات بدن درگیر هستند و فشار کمتری بر مفاصل وارد می شود ، مزیت شنا بر دیگر ورزش ها این است که آب وزن بدن را تحمل می کند ، احساس بی وزنی می کنید و با بزرگ شدن شکمتان به طور موقت از احساس عدم توانایی برای حرکت رها می شوید . 



حتما بخوانید: عادت های خوب پیش از بارداری


توصیه هایی جهت ورزش در بارداری های کم خطر
قبل از اینکه یک برنامه ورزشی را در دوران بارداری شروع کنید اطمینان حاصل کنید که پزشک با برنامه شما موافق است . اگرچه ورزش در دوران حاملگی هم برای مادر و هم برای کودک ، مفید است اما گاهی اوقات پزشک می تواند به دلیل برخی شرایط با ورزش کردن شما مخالفت کند که این شرایط عبارت اند از : برخی از انواع بیماری های قلبی و ریوی ، فشار خون بالا در دوران بارداری ، مشکلات دهانه رحم ، خونریزی مداوم واژینال در سه ماهه دوم یا سوم و مشکلات جفت .

از سوی دیگر توصیه هایی جهت ورزش در بارداری کم خطر وجود دارد که می توانید از این توصیه ها استفاده کرده و در نتیجه از آسیب جلوگیری کنید که این توصیه ها در ادامه مطرح شده اند . توجه داشته باشید که برای راهنمایی های بیشتر باید با دکتر مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که نکات مهم در مورد ورزش در دوران بارداری را انجام می دهید .

ورزش منظم حداقل سه بار در هفته و در جلسات پی در پی 

کم خطر بودن ورزش هایی که نیاز به تحمل وزن ندارند

توقف تمرینات ورزشی به هنگام خستگی 

اجتناب از انجام تمرینات ورزشی در وضعیت خوابیده به پشت بعد از سه ماهه اول باردای 

اطمینان از دریافت رژیم غذایی کافی 

همچنین لازم است بدانید مادرانی که قبل از بارداری نیز ورزش می کردند با ورزش کردن خطر سقط در آن ها افزایش نمی یابد . از سوی دیگر ، اگر در بارداری برای اولین بار می خواهید شروع به ورزش کنید به آرامی و بدون خسته کردن خود ورزش کنید و به کوتاه شدن تنفس و خستگی توجه کنید زیرا این علائم نشانه این است که بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیازش را دریافت کند .



حتما بخوانید: رابطه جنسی در دوران بارداری


علائم هشدار دهنده برای توقف ورزش در بارداری
اگر در بارداری ورزش می کنید حتما به علائم زیر توجه داشته باشید و در صورت مشاهده علائم هشداردهنده برای توقف ورزش در بارداری ، ورزش کردن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید . این علائم عبارت اند از : خونریزی واژینال ، نشت مایع آمنیوتیک ، زایمان زودرس ، تشنج ، سردرد و درد قفسه سینه

همچنین اگر متوجه علائم دیگری همچون ضربان قلب نامنظم ، تورم ناگهانی در مچ پا، دست و صورت ، مشکل در راه رفتن ، ضعف عضلانی ، تنگی نفس قبل از انجام ورزش ، درد یا ورم ساق پا و کاهش حرکات جنین شدید لازم است از ادامه ورزش کردن خودداری کرده و در مورد این نشانه ها با پزشک خود صحبت کنید .



 جمع بندی

در نهایت ، سعی کنید برای ورزش در دوران بارداری متناسب با برنامه روزانه و علائق خود ، برنامه ریزی کنید و همچنین در ابتدا با گام های کوچک شروع کنید . لازم نیست در باشگاه ثبت نام کرده یا لباس ورزشی گران قیمت بپوشید تا بتوانید ورزش کنید و به جای آن ، پیاده روی های کوتاه در محله خود را در نظر گرفته یا به جای استفاده از آسانسور ، از پله بالا بروید .

همچنین توصیه می شود که برای ورزش کردن ، همراه پیدا کنید که این کار علاوه بر اینکه ورزش را برای شما لذت بخش می کند باعث می شود که دیگران هم به ورزش کردن ترغیب شوند . از سوی دیگر ، می توانید یک کلاس را امتحان کنید برخی از باشگاه ها کلاس های ورزش مخصوص به دوران بارداری دارند که می توانید متناسب با علاقه خود در یکی از آن ها شرکت کنید .

مسئله مهم دیگر در مورد سبک زندگی سالم در دوران بارداری و مراقبت از سلامت خود و جنین ، سیگار نکشیدن و عدم استفاده از دخانیات است که اگر می خواهید در مورد اثرات سیگار کشیدن در بارداری و نحوه اثر آن بر جنین اطلاعات کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: اثرات سیگار کشیدن در بارداری


سوالات متداول


1-  ورزش در دوران بارداری چه فوایدی دارد ؟
 ورزش کردن در این دوران به فرد کمک می کند که سلامت روحی و جسمی بیشتری داشته و احتمال زایمان سزارین کاهش یابد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  امن ترین و بهترین ورزش در دوران بارداری چیست ؟
 افراد باردار در این دوران می توانند هر ورزشی را انجام دهند به شرط آن که احتیاط کرده و بیش از اندازه این کار را انجام ندهند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  بهتر است میزان ورزش در دوران بارداری چقدر باشد ؟
 توصیه می شود که در این دوران ، افراد حداقل یه بار در هفته و در جلسات پی در پی ورزش کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : ورزش در دوران بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m5OR
نظرتان را بنویسید