زایمان سزارین چیست

زایمان سزارین چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است . به طور متوسط حدود 10 درصد زایمان ها در جهان به روش سزارین انجام می شود . طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در هر منطقه از دنیا حدود 15 درصد از زایمان ها را می توان به روش سزارین انجام داد .

تفاوت های بسیار زیادی در سطح ملی و بین المللی در میزان سزارین وجود دارد . در سطح دنیا در حدود 10درصد تا 30 درصد زایمان ها به روش سزارین انجام می شود اما در حال حاظر 50 درصد تا 65 درصد زایمان ها در ایران به صورت سزارین است که حدود 90 درصد آن در شهرها و بیمارستان های خصوصی انجام می شود که در ادامه به زایمان سزارین بیشتر پرداخته شده است .




سزارین چیست
زایمان سزارین به صورت تولد جنین از راه برش دیواره شکم و دیواره رحم تعریف می شود . از آن جا که زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد خطرات کمتری در بر دارد مناسب ترین روش می باشد . از طرفی سزارین یک عمل جراحی است که با شکافتن پوست جدار شکم عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است که از این طریق جنین خارج می شود .

سزارین زایمان غیر طبیعی است که با بیهوشی و بی حسی همراه است که می تواند عوارض جبران ناپذیر جسمی و روحی را برای مادر و جنین ایجاد کند . هرچند برخی معتقدند با وجود پیشرفت های پزشکی امنیت عمل جراحی در روش سزارین افزایش یافته است اما برخی متخصصان هم چنان معتقدند که عمل سزارین خالی از خطر و عوارض نیست .



حتما بخوانید: مراحل زایمان طبیعی


خطرات ناشی از زایمان سزارین
سزارین ، یک جراحی شکم عمده است که در مواردی که مسئله مرگ و زندگی مادر و جنین است ، مزایای آن بر خطراتش اولویت دارد . خطرات ناشی از زایمان سزارین به چند دسته عمده تقسیم می شوند که عبارت اند از : خطرات مربوط به مادر ، خطرات مربوط به نوزاد و خطرات مربوط به بارداری های آینده .

خطرات مربوط به مادر در زایمان سزارین شامل این موارد هستند : عفونت ، لخته شدن خون ، آسیب جراحی به مجاری ادراری  ، خونریزی بیش از حد ، نیاز به هیسترکتومی ( hysterectomy ) و بیرون آوردن رحم و در موارد کمی خطر مرگ .

از سوی دیگر ، سزارین خطراتی نیز برای کودک به همراه دارد که برخی از آن ها عبارت اند از : افزایش احتمال مشکلات تنفسی ، افزایش خطر حضور در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU ) ، نارس بودن نوزاد به دلیل اجرای زودتر از موعد عمل جراحی ، احتمال بیشتر مشکل در تغذیه از شیر مادر ، آسیب دیدن در هنگام انجام عمل جراحی .

از سوی دیگر ، سزارین می تواند خطراتی نیز برای بارداری های بعدی به همراه داشته باشد . از جمله اینکه می تواند منجر به پارگی رحم ، افزایش خطر قرارگیری غیر طبیعی جفت در زایمان های بعدی ، از جمله جفت سر راهی ، افزایش خطر بالقوه مسائل مربوط به باروری ، سقط جنین و به دنیا آمدن جنین مرده شود .



حتما بخوانید: غربالگری های بارداری


دلایل انجام سزارین
شاید سوال شما این باشد که آیا سزارین بهترین نوع زایمان برای شما و جنینتان هست یا نه که در این مورد لازم است از دلایل انجام سزارین آگاه باشید . این دلایل عبارت اند از یک سری شرایط جسمی در مادر یا جنین که باعث می شوند پزشک شما برای به دنیا آوردن فرزندتان تصمیم به انجام عمل سزارین بگیرد . در ادامه با دلایل انجام سزارین آشنا می شوید .



 جفت سر راهی : در این شرایط ، جفت ، دهانه رحم و جایی که نوزاد می خواهد از آن خارج شود را پوشانده است .



 وضعیت بریچ جنین ( A breech baby ) : وضعیتی که در آن ، سر نوزاد در پایین قرار نگرفته و معمولاً پا یا باسن او در پایین قرار دارد .



 زایمان چند قلو : هر چقدر تعداد جنین ها در رحم بیشتر باشد ، احتمال زایمان سزارین نیز افزایش می یابد .







 پریشانی جنین : هنگامی که جنین تحمل زایمان را نداشته باشد یا عارضه ای در دوران بارداری اتفاق افتاده باشد که به زایمان فوری نیاز پیدا شود .



حتما بخوانید: روش های تشخیص بیماری قبل از تولد


 سن مادر : اگرچه بالا رفتن سن به معنی قطعی شدن زایمان سزارین نیست اما احتمال انجام آن را افزایش می دهد .



 وزن مادر : چاق بودن مادر ، احتمال انجام سزارین را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد که بخشی از این خطر به دلیل عوامل خطر چاقی است ، مثل دیابت چاقی .



از سوی دیگر ، اگر مبتلا به فشار خون بالا یا تشنج بارداری هستید و درمان نیز بر شما اثربخش نیست پزشک ممکن است برای محافظت از شما و جنین تصمیم به انجام سزارین بگیرد . همچنین گاهی اوقات اگر فرد قبلاً زایمان سزارین داشته است در زایمان های بعدی نیز احتمال انجام سزارین در او بیشتر می شود .

قبل از زایمان با پزشک خود صحبت کنید که چرا سزارین ممکن است برای شما ضروری باشد که این مسئله می تواند اطلاعات بسیار زیادی در مورد شرایط بارداری به شما بدهد . همچنین مهم است که از پزشک خود سوال کنید که چقدر عمل سزارین توسط او بی خطر انجام می شود ، حتی اگر فکر می کنید که احتمال سزارین در شما کم باشد باز هم این سوال را بپرسید .



 جمع بندی

برخی از افراد ، واقعاً می خواهند تمام تلاش خود را انجام دهند تا از سزارین غیر ضروری جلوگیری کنند اما در هر صورت از سزارین هایی که به دلایل پزشکی انجام می شوند نباید اجتناب کرد . تا زمانی که مادر و نوزاد سالم باشند ، گفتگو بین شما و پزشک معمولاً در جلوگیری از سزارین ناخواسته مفید است .

از سوی دیگر ، یکی از مسائلی که باعث می شود مادران با وجود اینکه از سلامت کافی برخوردارند اقدام به سزارین کنند ، ترس از زایمان طبیعی است که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: ترس از زایمان طبیعی
سوالات متداول


1-  سزارین چگونه انجام می شود ؟
 این نوع زایمان از طریق بریدن شکم و دیواره رحم مادر برای بیرون آوردن نوزاد انجام می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  در چه زمانی انجام زایمان سزارین ضروری است ؟
 زمانی که شرایطی مثل جفت سر راهی  ، وضعیت بریچ جنین و زایمان چندقلو وجود داشته باشد انجام سزارین ضروری است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  سزارین چه خطراتی به همراه دارد ؟
 برخی از خطرات این نوع زایمان عبارت اند از خونریزی بیش از حد مادر ، نارس بودن نوزاد و افزایش احتمال مشکلات در بارداری های آینده که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : زایمان سزارین چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n1x5
نظرتان را بنویسید