سامانه سجام sejam.ir

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سامانه سجام ( sejam ) یک برنامه یکپارچه به منظور ثبت و نگهداری اطلاعات تمام سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه متشکل از بورس و فرابورس می باشد که طراحی و پیاده سازی آن سبب ارائه خدمات و امکانات قابل توجهی به فعالین این بازار شده است . این سامانه در سال 1397 توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار ایجاد و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده است .

تمامی افرادی که تمایل به فعالیت در زمینه بورس دارند ، قبل از هر کاری در ابتدا ملزم به ثبت نام در سامانه سجام  و تکمیل اطلاعات خواسته شده در آن هستند . همچنین کسانی که قبل از سال 97 در بازار سرمایه شروع به سرمایه گذاری کرده اند باید اطلاعات خود را در این سامانه به نشانی sejam.ir ثبت کنند . به عبارت دیگر سامانه سجام امکان دسترسی یکپارچه به اطلاعات تمامی سرمایه گذاران بازار سرمایه را فراهم آورده است . در ادامه به ارائه مطالبی در رابطه با سامانه سجام ، نحوه ثبت نام و احراز هویت در این سامانه پرداخته شده است .




ثبت نام سامانه سجام sejam.ir
بدون شک راه اندازی سامانه سجام مزایا و امکانات فراوانی برای سرمایه گذاران ، کارگزاران و فعالان بازار سرمایه به همراه داشته است . از جمله این مزایا آن است که دیگر برای ثبت نام در کارگزاری ها و دریافت کد بورسی لازم به مراجعه حضوری سرمایه گذاران به شرکت های کارگزاری نبوده و امکان ثبت نام در این سامانه به صورت اینترنتی وجود دارد . همچنین سود سهام ها ( از جمله فروش سهام عدالت ) برخلاف گذشته بدون دغدغه به حساب اعلامی از سوی سرمایه گذار واریز می شود .

مزیت دیگری که سامانه سجام برای فعالین بازار سرمایه فراهم کرده آن است که در صورت تغییر اطلاعات مانند تغییر نشانی ، تلفن همراه و یا حساب بانکی سرمایه گذار می توانند به راحتی و به صورت اینترنتی اطلاعات خود را ویرایش کنند .

بیشتر بخوانید: تغییر شماره تلفن در سامانه سجام
در ادامه نحوه ورود به سامانه سجام را به طور کامل شرح می دهیم .



1- در اولین قدم باید عبارت سامانه سجام یا نشانی sejam.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و وارد  صفحه ای مانند تصویر زیر شوید .







2- بعد از ورود به صفحه اصلی سه گزینه برای شما نمایش داده می شود ، افرادی که هنوز در این سامانه ثبت نام به عمل نیاورده اند ابتدا باید مراحل ثبت نام را تا انتها تکمیل کنند ، پس از تکمیل اطلاعات یک کد پیگیری برای متقاضی ارسال می شود که برای انجام احراز هویت مورد نیاز وی است . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن کد پیگیری می توان از طریق انتخاب گزینه بازیابی کد پیگیری اقدام کرد .







3- در این مرحله چند عبارت در یک کادر برای شما نمایش داده می شود که باید آن ها را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده و گزینه متوجه شدم را فعال کنید .







4- در این قسمت گام های مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام به صورت خطی نگارش شده که بعد از مطالعه آن ها لازم است گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید .







از مهم ترین امکاناتی که سامانه سجام ارائه می کند فراهم آوردن امکان ثبت نام بورس سجام است . ثبت نام در این سامانه مراحل مختلفی دارد که به طور کامل باید آن ها را تا انتها دنبال کرد . بعد از تکمیل تمام مراحل ثبت نام یک کد پیگیری برای ثبت نام کننده ارسال می شود که از طریق آن می تواند برای احراز هویت اقدام کند . 





احراز هویت سامانه سجام
بعد از انجام تمامی مراحل ذکر شده و تکمیل فرآیند ثبت نام از سامانه خارج شده، بعد از آن به فاصله 24 ساعت پیامک کد پیگیری ثبت نام برای متقاضی ارسال می گردد . بعد از آنکه کد پیگیری ثبت نام به تلفن همراه شخص ارسال شده که برای دریافت کد بورسی باید احراز هویت سجام را انجام شود . برای این منظور دو روش وجود دارد .

 مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت :

در این روش سرمایه گذار باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات مراجعه کرده و به ارائه مدارک لازم برای دریافت کد بورسی و تکمیل فرم احراز هویت سامانه سجام و کارگزاری بپردازد  . دقت شود که برای احراز هویت حتما باید به دفاتر خدمات پیشخوان منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام به عمل آمده است مراجعه شود تا امکان انجام همزمان احراز هویت سامانه سجام و همچنین احراز هویت کارگزاری را وجود داشته باشد .

  به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام :

این روش در حال حاضر اجرایی نشده اما قرار است به زودی به مرحله اجرا برسد که به محض این کار در متن مقاله مقاله اطلاع رسانی خواهد شد . در این روش اطلاعات هویتی وارد شده توسط ثبت نام کننده در سامانه با سازمان های مختلف در کشور تطابق داده می شود و بعد از آن با استفاده از رمز موقتی که برای او ارسال شده وارد سیستم می شود . در ادامه این فرآیند تصویرمخاطب با عکس کارت ملی او تطابق داشته می شود و به این صورت احراز هویت به صورت الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می گیرد .

بیشتر بخوانید: ویرایش اطلاعات در سامانه سجام


لازم به ذکر است که تنها ثبت نام سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست و به غیر از سامانه سجام باید در یک کارگزاری هم ثبت نام انجام داد . شرکت های کارگزاری متعددی در سطح کشور وجود دارند که امکان دسترسی آنلاین به بازار بورس و خرید و فروش در این بازار را برای مشتریان خود فراهم می کنند در مقاله ذیل راهنمای ثبت نام در یک کارگزاری و نحوه دریافت کد بورسی را می توانید مشاهده کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه سجام در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه سجام پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: دریافت کد بورسی




سوالات متداول


1- آیا برای دریافت کد بورسی ثبت نام در سامانه سجام الزامی است ؟
بله ، برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بورس باید در سامانه سجام ثبت نام به عمل آورد که راهنمای تصویری نحوه ثبت نام در این سامانه در مقاله آورده شده است .


2- به چند طریق می توان احراز هویت سامانه سجام را انجام داد ؟
احراز هویت سامانه سجام از دو طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به صورت آنلاین از طریق سامانه سجام امکان پذیر است که فرآیند و مدارک لازم برای آن در مقاله توضیح داده شده است .


3- طراحی سامانه سجام چه مزایایی برای سرمایه گذاران داشته است ؟
طراحی این سامانه مزایای فراوانی برای سرمایه گزاران در پی داشته است از جمله آنکه دیگر لازم نیست برای ثبت نام به صورت حضوری به کارگزاری ها مراجعه کنند و همچنین سود سهام ها بسیار بی دردسرتر به دست سرمایه گذاران می رسد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله صورت گرفته است .

منبع : سامانه سجام sejam.ir
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/moQp
نظرتان را بنویسید