سامانه ابلاغ الکترونیک

سامانه ابلاغ الکترونیک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
امروزه ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی و از طریق بارگذاری در حساب کاربری مخاطب ابلاغ در سامانه ثنا انجام می شود . اهمیت این موضوع در آنجاست که ابلاغ به صورت الکترونیکی کاملا معتبر است و مواعد قانونی برای طرح شکایت و سایر موضوعات حقوقی از زمان قرار گرفتن ابلاغیه بر روی سامانه محاسبه می شود .





یکی از مهمترین اصولی که در خصوص فرایند دادرسی در دادگاه ها باید انجام شود ،اطلاع اشخاص از فرایند دعوا و جزئیات مربوط به آن است . در واقع ابلاغیه و احکام مربوط به آن جزء لاینفک قانون آیین دادرسی بوده فلذا رعایت قواعد آن لازم و ضروری است .

در گذشته ، ابلاغ به صورت فیزیکی و بواسطه ابلاغ اوراق قضایی توسط مامور ابلاغ انجام می شد ، اما رفته رفته و با توجه به گستردگی فرایند ابلاغ ، هزینه های آن ، افزایش جمعیت و غیره ، امروزه شیوه ای جدید جایگزین ابلاغ فیزیکی شده است و به همین منظور سامانه ای برای ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی توسط قوه قضاییه به نام سامانه ثنا ایجاد شده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی اینکهابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا چیست و آثار ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا خواهیم پرداخت .



ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا چیست
به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 ، قوه قضاییه موظف شده است تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند . به همین منظور ، مراجعان نیز برای پیگیری و دریافت اوراق قضایی خود باید به سامانه ای که به این منظور ایجاد شده است مراجعه نمایند . به همین منظور بایستی سازوکاری طراحی می شد تا این هدف امکانپذیر شود . بر همین اساس ، سامانه ای برای ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی به نام سامانه ثنا در سال 1395 در قوه قضاییه تشکیل شد .

بنابراین ، در حال حاضر تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا به عمل می آید . سامانه ثنا سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترس بوده و استفاده از این سامانه برای طرفین دعوا ، نماینده قانونی آنها ، دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان ، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط ، جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است .

بر اساس سامانه مذکور ، کلیه ابلاغ های صادره به اشخاص و پیوست های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می شود . مقدمه استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک ، ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیک ( ثنا) می باشد . پیشنهاد می شود که برای مشاهدهنحوه ثبت نام در سامانه ثنا و ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی بر روی لینک زیر کلیک کنید .



حتما بخوانید: ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی





آثار ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا
نکته مهمی که در خصوص سامانه ثنا وجود دارد این است که ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیک در این سامانه کافی و معتبر است و هیچ کس نمی تواند به دلیل اینکه ابلاغ بصورت الکترونیک به وی انجام شده است ، از آثار قانونی ابلاغ معاف بشود . مثلا شخص نمی تواند ادعا کند که چون ابلاغ به صورت الکترونیک انجام شده ، از آن اطلاع نیافته است .

این قضیه جایی اهمیت می یابد که بسیاری ازمهلت های قانونی برای اعتراض به احکام دادگاه ها ، از تاریخ ابلاغ شروع می شود . بنابراین ، وصول الکترونیک اوراق قضایی به حساب کاربری شخص در سامانه ابلاغ ، ابلاغ محسوب می شود . مشاهده اوراق قضایی در سامانه ابلاغ قضایی ثنا ، با ثبت زمان و سایر جزئیات آن ذخیره می شود . بنابراین ، کلیه آثار ابلاغ واقعی را به بار می آورد . تنها در صورتی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت کند به لحاظ عدم دسترسی یا نقص در سامانه رایانه ایاز مفاد آن مطلع نشده است .



در ادامه بخوانید: سامانه هدایت الکترونیک سها

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ابلاغ الکترونیکی سامانه ثناپاسخ دهند .



سوالات متداول


1- امروزه ابلاغ اوراق قضایی به چه صورتی انجام می شود ؟
در گذشته ابلاغ به صورت فیزیکی توسط مامور ابلاغ انجام می گرفت اما امروزه سامانه ای برای ابلاغ اوراق قضایی تحت عنوان سامانه ثنا ایجاد شده است که در مقاله توضیحات بیشتر صورت گرفته است .

2- آیا ابلاغیه های الکترونیکی که برای اشخاص در سامانه ثنا درج می شود ، آثار قانونی ابلاغ را دارند ؟
بله ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی کاملا معتبر است و آثار قانونی ابلاغ بر آن بار می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- یکی از مهم ترین آثاری که بر ابلاغ اوراق قضایی بار می شود چیست؟
مهم ترین رکن ابلاغ اوراق قضایی آن است که بسیاری از مهلت های قانونی برای اعتراض به احکام دادگاه ها از تاریخ ابلاغ شروع می شود و وصول ابلاغیه به حساب کاربری اشخاص در سامانه ثنا ، ابلاغ محسوب می شود که اهمیت این موضوع در مقاله به طور کامل شرح داده شده است .

منبع : سامانه ابلاغ الکترونیک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wErw
نظرتان را بنویسید