پرینتر سه بعدی یعنی چه؟

پرینتر سه بعدی یعنی چه؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
البرز

پرینتر سه بعدی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن ما و بسیاری از دوستداران فناوری های جدید ایجاد شود این است که اساس چاپ سه بعدی چیست؟ چگونه این دستگاه به یکی از محبوب ترین فناوری های امروزی در جهان تبدیل شده است؟

 پرینتر سه بعدی چیست؟


پرینتر سه بعدی دستگاهی شبیه به دستگاه های CNC است که می تواند یک فایل سه بعدی طراحی شده با استفاده از نرم افزار سه بعدی یا اسکنر سه بعدی را به یک جسم فیزیکی ملموس تبدیل کند.

نحوه کار پرینترهای سه بعدی به این صورت است که فایل سه بعدی پس از برش و اعمال تنظیمات چاپ و انتقال آن به دستگاه و بارگذاری مواد مصرفی یا همان فیلامنت، دستگاه شروع به کار کرده و مدل فیزیکی را لایه به لایه چاپ می کند. و می سازد. یکی از کاربردهای پرینترهای سه بعدی مدل سازی اولیه و در برخی موارد تولید محصول نهایی است.

به طور کلی می توان گفت که مهمترین کاربرد این دستگاه، نمونه اولیه محصول است که برای کنترل و عیب یابی محصول و رفع عیوب احتمالی و در نهایت تولید انبوه محصول به روش های دیگر تولید مانند ریخته گری یا تزریق پلاستیک طراحی شده است.

اساس چاپ سه بعدی (پرینتر سه بعدی چیست؟)


برخلاف ماشین‌های تولید سنتی مانند ماشین‌های تراش یا فرز که قطعات سه‌بعدی را با برش یا برش فلز تولید می‌کنند، در پرینترهای سه‌بعدی، مدل‌های سه‌بعدی با بارگذاری یا افزودن مواد روی هم تولید می‌شوند.

این بسیار شبیه به ساختن یا ساخت دیوار توسط یک ساختمان است. همانطور که آجرها برای ساخت یک دیوار لایه به لایه روی هم چیده می شوند، در پرینترهای سه بعدی نیز مواد لایه به لایه روی هم چیده می شوند تا در نهایت یک مدل سه بعدی ساخته شود. در پرینترهای سه بعدی با فناوری FDM، مواد یا همان رشته توسط اکسترودر به هیتر یا هیتر هدایت می شود و در آنجا ذوب می شود و از طریق نازل تزریق می شود.

مواد تزریق شده طبق یک برنامه از پیش تعیین شده توسط یک سیستم محرکه روی صفحه نمایش تزریق می شود و این کار تا زمانی که یک قطعه سه بعدی ساخته شود تکرار می شود. به همین دلیل به آن فناوری ساخت افزودنی می گویند. لازم به ذکر است که انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های مختلف وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها پرداخته می شود.

انواع فناوری پرینتر سه بعدی 


فناوری های زیادی در پرینترهای سه بعدی استفاده می شود، فناوری FDM معروف ترین و ارزان ترین فناوری ها است و به همین دلیل هر وقت صحبت از پرینترهای سه بعدی می شود، ذهن مردم به سمت آن می رود. در این فناوری مواد پلاستیکی به صورت رشته ای وارد دستگاه شده و پس از ذوب شدن در نازل، روی صفحه تزریق شده و مدل سه بعدی آن چاپ می شود.
چاپگر سه بعدی رزینی: 

این نوع چاپگرهای سه بعدی از مواد رزینی حساس به نور استفاده می کنند که توسط نور UV جامد می شوند. به طور کلی سه مدل از سیستم های ساطع کننده نور وجود دارد که نام فناوری را بسته به نوع نور مورد استفاده تغییر می دهد. اگر نور با استفاده از لیزر نقطه ای روی صفحه ساخت ساطع شود، به آن چاپگر سه بعدی SLA می گویند.

اگر نور ماوراء بنفش با استفاده از پروژکتور ساطع شود به آن پرینتر سه بعدی DLP و در نهایت اگر نور توسط ال سی دی تولید شود به آن چاپگر سه بعدی LCD می گویند که سومین نوع ارزان و پرکاربرد است. 

نظرتان را بنویسید