نفقه دختر بعد از طلاق

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
با توجه به قانون مدنی پرداخت نفقه اولاد بر عهده پدر است و عرفا پدر تا زمانی مکلف به پرداخت نفقه فرزندان است که پسر 18 ساله شود و در خانه پدر خود تحصیل کند و دختر ازدواج نکرده باشد . در صورتی که پدر به فرزند یا فرزندانش در این مدت هایی که ذکر شد ، نفقه ای پرداخت نکند ، فرزندان خواهند توانست از پدرشان شکایت کنند . اما باید دانست که فرزندان نمی توانند برای نفقه ایام گذشته از دادگاه تقاضای صدور حکم به محکومیت پدر را بنمایند .

حال ممکن است این سوال برای دخترانی که بواسطه طلاق به خانه پدرشان برگشته اند ایجاد شود که حالا باز هم پرداخت نفقه آن ها با پدرشان است یا خیر ؟

در این مقاله ضمن بیان تعریف مختصری که از پرداخت نفقه فرزندان کردیم به این موضوع خواهیم پرداخت که آیا بعد از طلاق گرفتن دختر ، پدرش باید به او نفقه بپردازد یا خیر ؟ و این که اگر پدر و مادر از یکدیگر طلاق بگیرند پرداخت نفقه فرزند مشترکشان که دختر است با چه کسی خواهد بود .




آیا بعد از طلاق پدر باید به دختر نفقه بدهد
گفته شد که مطابق قانون مدنی پرداخت نفقه اولاد با پدر است در این ماده بیان شده است که پرداخت نفقه اولاد بر عهده پدر است . پس از فوت پدر یا عدم قدرت او ، نفقه به عهده اجداد پدری است ، با رعایت الاقرب‌ فالاقرب در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است .

 حال با توجه به این ماده قانونی که پرداخت نفقه فرزندان چه دختر و چه پسر را بر عهده پدر گذاشته است این سوال مطرح می شود که اگر دختری ازدواج کند و به از گذشت مدتی از شوهرش طلاق بگیرد پرداخت نفقه او مانند گذشته بر عهده پدر خواهد بود ؟

 برای جواب به این سوال باید گفت پدر صرفا تا قبل از این که دخترش ازدواج کند الزام قانونی به پرداخت نفقه او دارد . در صورتی که پدر قبل از این که دخترش ازدواج کند از پرداخت نفقه او در صورت تمکن مالی خودداری کند دختر می تواند از پدرش شکایت کند و او را ملزم به پرداخت نفقه کند .

 با خواندن صیغه نکاح دائم دختر ، پدر او دیگر الزامی به پرداخت نفقه اش نخواهد داشت حتی زمانی که دختر با خواندن صیغه طلاق دوباره مجرد شود و شوهری نداشته باشد که نفقه اش را پرداخت کند . دختری که طلاق گرفته است نمی تواند حتی با وجود داشتن پدری که دارای تمکن مالی است اما از پرداخت نفقه به او خودداری می کند بابت عدم پرداخت نفقه شکایت کند و او را ملزم به پرداخت کند .



حتما بخوانید: نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است




نفقه فرزند دختر پس از طلاق پدر و مادرش
 ماده 1199 قانون مدنی بیان کرده که نفقه فرزند چه دختر چه پسر بر عهده پدر است . پسر تا 18 سالگی و دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است می تواند از این مزیت بهرمند شود . نفقه فرزند شامل تمامی موارد اعم از مسکن، خوراک، پوشاک، هزینه تحصیل و … است که می بایست در درجه اول توسط پدر پرداخت گردد اما در صورتی که پدر فوت نماید یا توانایی مالی لازم را نداشته باشد ، این وظیفه بر عهده جد پدری خواهد بود و در صورت نبود جد پدری و یا عدم توانایی مالی ایشان ، مادر عهده دار پرداخت نفقه فرزند خواهد بود .

 اگر زوجین دارای فرزند مشترکی باشند (دختر یا پسر بودن فرزند تفاوتی ندارد ) و طلاق بگیرند و جدا شوند بازم هم این وظیفه از دوش پدر برداشته نخواهد شد و همچنان پرداخت نفقه فرزند بر عهده او خواهد بود . زمانی که پدر و مادر از یکدیگر طلاق بگیرند حضانت دختر تا 7 سالگی و پسر تا 2 سالگی با مادر است حتی در زمانی که حضانت با مادر هم است پرداخت نفقه بر عهده پدر خواهد بود .



حتما بخوانید: نحوه پیگیری دادخواست نفقه
حتی اگر حتی بعد از 7 سالگی هم حضانت دختر بدلیل انحطات اخلاقی با پدر نباشد و همچنان مادر سرپرست فرزند دختر باشد تا زمانی که این دختر ازدواج نکرده است پدر باید نفقه او را بپردازد . این موضوع در مورد فرزند پسر هم صادق است و تا 18 سالگی در هر صورت پدر ملزم به پرداخت نفقه او خواهد بود . در صورتی که فرزند تحت حضانت مادرش باشد پدر نمی تواند به دلیل این که فرزند از او دور است خرجیه او ندهد .

 فرزندی که تحت حضانت مادرش است یا مادری که حضانت فرزند دختر یا فرزند پسر را بر عهده دارد اگر فرزند به سن قانونی برای شکایت کردن نرسیده باشد در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب پدر می تواند به نیابت از فرزند از پدرشان بابت عدم پرداخت نفقه شکایت کند .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نفقه دختر بعد از طلاق به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه دختر بعد از طلاق پاسخ دهند .



در ادامه بخوانید: نفقه زن در دوران عده طلاق




سوالات متداول


1- نفقه فرزند دختر تا چه مدت بر عهده پدر است ؟
دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است پرداخت نفقه اش بر عهده پدر است که در متن مقاله توضیح داده شده است .


2- آیا دختر می تواند بابت نفقه ایام گذشته از پدرش شکایت کند و او را ملزم به پرداخت نفقه نماید ؟
خیر دختر تا زمانی که ازدواج نکرده است نفقه اش بر عهده پدر است اما دختر نمی تواند نفقه ایام گذشته را از پدرش بوسیله حکم دادگاه درخواست نماید .


3- آیا به دختری که ازدواج کرده و طلاق گرفته هم از طرف پدرش نفقه تعلق می گیرد ؟
پرداخت نفقه دختر تا زمان ازدواج بر عهده پدر است بعد از این که طلاق گرفت دیگر پدر تکلیفی به پرداخت نفقه دختر مطلقه خود ندارد که در متن مقاله توضیح داده شده است .

منبع : نفقه دختر بعد از طلاق
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6O7L
نظرتان را بنویسید