مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

پرداخت نفقه فرزندان، یکی از وظایفی است که به موجب قانون، بر عهده پدر و جد پدری قرار دارد. اما اگر این افراد، از پرداخت نفقه به فرزندان خود امتناع کنند، مادر به نمایندگی از فرزند خود، می تواند ضمن ارائه دادخواست به مراجع قضایی ، پرداخت نفقه فرزندان خود را تقاضا نماید. در مراحل شکایت و تنظیم نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر، باید مواردی، مانند ادله دعوا همچون شهادت شهود و تعیین میزان خواسته ذکر گردد.

 

 

به موجب قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزندان، وظیفه ای است که در درجه اول به عهده پدر قرار گرفته است که با داشتن استطاعت مالی ، وی مکلف به پرداخت نفقه فرزند دختر و پسر خود می باشد؛ با توجه به اهمیت این مساله، در قانون، ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه به فرزند، در صورت استطاعت مالی پدر، مورد پیش بینی قرار گرفته است که همان مجازات ترک انفاق و حبس می باشد. در صورت فوت یا عدم استطاعت مالی پدر، پرداخت نفقه بر عهده جد پدری می باشد.

اگر پدر یا جد پدری از پرداخت نفقه به فرزندان خود امتناع کند، مادر به نمایندگی از فرزند دختر یا پسر خود، می تواند ضمن ارائه دادخواست به مراجع قضایی، پرداخت نفقه فرزندان خود را تقاضا نماید. در دادخواست، مواردی مانند تعیین میزان خواسته ذکر می شود، به همین دلیل، آشنایی با نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از سوی مادر، امری لازم و ضروری است.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم، در ابتدا مطالبه نفقه فرزند توسط مادر را توضیح دهیم؛ سپس در ادامه، نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر را بررسی نماییم. اگر در خصوص این موضوع سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید. 



 

مطالبه نفقه فرزند توسط مادر

 

هر شخصی، برای اقامه دعوا در دادگاه باید ذی نفع باشد؛ با این توضیح که اگر حکمی در خصوص دعوایی صادر گردید ، در حقوق و تکالیف وی تاثیر گذار باشد . اما از سوی دیگر ، یکی از شرایط اقامه دعوا در دادگاه، داشتن اهلیت قانونی و شرعی است و کسی که قصد اقامه دعوا در دادگاه دارد ، باید بالغ، عاقل و رشید باشد.

 

اگرچه، فرزند برای مطالبه نفقه خود، ذی نفع است، اما در اکثر مواقع، این امکان وجود دارد که فرزند هنوز به سن قانونی نرسیده و صغیر باشد؛ بنابراین، اهلیت لازم را برای اقامه دعوا را نداشته که در چنین شرایطی، لازم است تا شخص دیگری به نیابت از وی اقدام کند و مراحل شکایت را انجام دهد. که این امکان برای مادر، در قانون پیش بینی شده است.

 

 در حال حاضر، مادر، این امکان را دارد که نفقه فرزند خود را مطالبه کرده و به نیابت از وی دادخواست مطالبه نفقه فرزند تنظیم نماید که این موضوع در ماده 6 قانون حمایت خانواده مصوب 1391، مقرر شده است. به موجب این ماده قانونی : " مادر یا هر شخصی که حضانت طفل یا نگهداری شخص محجور را به اقتضای ضرورت بر عهده دارد ، حق اقامه دعوی برای مطالبه نفقه طفل یا محجور را نیز دارد . در این صورت ، دادگاه باید در ابتدا ادعای ضرورت را بررسی کند " .

 

بنابراین، مادری که عهده دار حضانت یا نگهداری از فرزند خود می باشد، می تواند ضمن ارائه دادخواست مطالبه نفقه فرزند به دادگاه صالح ، نفقه فرزند خود را تقاضا کند. علاوه بر امکان مطالبه نفقه فرزند از پدر ، در صورتی که وی استطاعت مالی برای پرداخت نفقه فرزند دختر و یا پسر خود را نداشته باشد یا فوت کرده باشد ، مادر می تواند اقدام به مطالبه نفقه فرزند از جد پدری ( پدر بزرگ پدری) نیز بنماید و در صورتی که شرایط قانونی آن وجود داشته باشد ، دادگاه، حکم به پرداخت نفقه به نوه خواهد داد .

 

حتما بخوانید: مطالبه نفقه فرزند چگونه است

 

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

 

در قسمت قبل، به بررسی امکان مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر پرداخته شد و مشخص شد که مادر، می تواند برای مطالبه نفقه فرزند خود به مراجع قضایی، دادخواست داده و دعوای مطالبه نفقه فرزند را اقامه کند ؛ به همین دلیل، در این بخش، قصد داریم به منظور آشنایی بیشتر شما عزیزان، با دادخواست مطالبه نفقه فرزند توسط مادر ، نمونه و متن دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر را جهت مطالعه و دانلود، ارائه نماییم .

 

ریاست محترم دادگاه خانواده ...................

باسلام

احتراما به استحضار می رساند:

اینجانب، به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره …........ مورخ …............. با خوانده دعوا .............. عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره …....... شهرستان ….............. منعقد نموده ایم که حاصل این ازدواج ، تعداد ........… فرزند دختر / پسر به نام / نام های .............… می باشد . متاسفانه، خوانده، علی رغم استطاعت مالی از تاریخ .............. از پرداخت نفقه به فرزندان شرعی و قانونی خود امتناع نموده اند. از آن جهت که به موجب ماده 1199 قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزند دختر و پسر بر عهده پدر می باشد ، رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه ایام حضانت و نگهداری فرزند / فرزندان خوانده به نام / نام های ….......... از تاریخ ….......... لغایت ….......... به مدت ….......... مستندا به مواد 1199 و 1206 قانون مدنی، به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی ،مورد استدعاست. 

 

لازم به ذکر است که در قسمت موضوع خواسته و یا بهای آن، در دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر ، عبارت " مطالبه نفقه و هزینه نگهداری فرزند به میزان .............. ریال به انضمام کلیه خسارات قانونی " درج شده و در قسمت دلایل و منضمات دادخواست مطالبه نفقه از سوی مادر ، می توان به کپی برابر با اصل شده سند ازدواج ( یا سند طلاق در صورت جدایی والدین ) ، کپی برابر با اصل شده از شناسنامه فرزند ، شهادت شهود و جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری استناد نمود.

 

در خصوص تقدیم دادخواست و مراحل شکایت لازم است به این نکته اشاره شود که دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر، باید در دفاتر خدمات قضایی، ثبت و تنظیم شود. سپس، دفاتر خدمات قضایی با بررسی میزان خواسته، آن را به مرجع صالح قضایی ارجاع می دهند. مرجع صالح برای رسیدگی به خواسته کمتر از 20 میلیون تومان، شورای حل اختلاف و خواسته بیشتر از 20 میلیون تومان، دادگاه خانواده می باشد.

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

نویسنده: دینا
حجم:248 KB

دانلود فایل

 

در ادامه بخوانید: نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- آیا مادر می تواند برای مطالبه نفقه فرزند خودش به دادگاه دادخواست دهد ؟

بله امکان ارائه دادخواست مطالبه نفقه از طرف مادر وجود دارد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

2- دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر در کجا رسیدگی می شود؟

این دادخواست در شورای حل اختلاف و یا دادگاه خانواده با توجه به میزان خواسته قابل رسیدگی خواهد بود که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

3- در تنظیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر به چه دلایلی می توان استناد کرد ؟

به کپی برابر با اصل شده سند ازدواج یا سند طلاق زوجین و کپی برابر با اصل شده از شناسنامه فرزند و شهادت شهود و جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری می توان استناد نمود .

منبع : مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NlNN
نظرتان را بنویسید