درخواست نفقه زن از مرد

درخواست نفقه زن از مرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه، در صورتی تنظیم می گردد که هرچند، زوجه در انجام وظیفه زوجیت خود کوتاهی نکرده است، اما زوج از پرداخت نفقه خودداری می کند. در این حالت، زوجه باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با تنظیم یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه، درخواست خود را مطرح کند. تعیین میزان مبلغ نفقه یا تقویم آن، از جمله نکات مهم در تنظیم این دادخواست می باشد.

 

 

بر اساس قانون مدنی، پرداخت کردن نفقه و هزینه های زندگی مشترک و مخارج زن ، به عهده شوهرش قرار گرفته است که به موجب ماده 1106 این قانون، تنها در عقد دائم، نفقه زن بر عهده شوهر می باشد. همچنین، با توجه به ماده 1107 این قانون، نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، مانند مسکن ، پوشاک ، خوراک و مواردی از این قبیل. لذا در حالت کلی، مرد، موظف است هزینه های زندگی مشترک یا نفقه زوجه را در عقد دائم بپردازد . در مقابل، زن نیز باید از همسر خود تمکین کند؛ در غیر این صورت، اگر عدم تمکین زوجه اثبات گردد، تکلیف مرد از بابت پرداخت نفقه به زن، ساقط خواهد شد.

اما در شرایطی که زوجه از شوهر خود به صورت عام و خاص تمکین کرده و وظایف زناشویی را انجام داده است، در این حالت شوهر، مکلف به پرداخت نفقه می باشد. لذا عدم پرداخت نفقه، از سوی مرد، در صورت تمکین زن، سبب می شود که زن بتواند با تقدیم دادخواست مطالبه نفقه، نفقه خودش را مطالبه کند. تنظیم دادخواست مطالبه نفقه زن از مرد، مراحل قانونی مشخصی دارد.

بنابراین، در این مقاله، قصد داریم، در ابتدا، دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه را بررسی کرده و در ادامه، یک نمونه دادخواست ارائه دهیم و نهایتا نکات مربوط به تنظیم آن را توضیح دهیم. اگر در خصوص نمونه دادخواست مطالبه نفقه زن از مرد سوالاتی دارید، در این مقاله، همراه ما باشید.



 

دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

 

حکم کلی قانون مدنی در رابطه با نفقه زن ، آن است که پرداخت نفقه زن به عهده مرد می باشد و زن نیز وظیفه دارد که از مرد تمکین کند . با این وجود، صرف مکلف بودن مرد به پرداخت نفقه در قانون ، سبب پرداخت نفقه به زن نخواهد شد و واضح است که تعدادی از آقایان از انجام تکالیف قانونی خود در خصوص پرداخت نفقه زن امتناع و خودداری می کنند. در چنین حالتی، اصولا زوجه، چاره ای ندارد جز اینکه با مراجعه به دادگاه ها و مراجع قضایی، نفقه خود را درخواست کند.

 

برای اینکه زن بتواند نفقه خود را از همسرش درخواست کند، دو راهکار حقوقی در حقوق ایران وجود دارد که یکی از آنها شکایت کیفری از مرد به جرم ترک انفاق است که منجر به صدور حکم حبس برای مردی خواهد شد که علی رغم داشتن استطاعت مالی و تمکین از سوی زن، نفقه وی را نپرداخته است .

 

علاوه بر این ، زن می تواند به شیوه حقوقی ( و نه کیفری ) اقدام به درخواست نفقه خود کند و دارخواست مطالبه نفقه تقدیم نماید . در این صورت ، خانواده یا شورای حل اختلاف ، دادخواست مطالبه نفقه از سوی زوجه را مورد رسیدگی قرار خواهند داد و در صورتی که احراز کنند با وجود اینکه زن از شوهر خود تمکین نموده است ، همسر وی از پرداخت نفقه زن امتناع نموده ، حکم به پرداخت نفقه زوجه صادر می کنند.

حتما بخوانید: نفقه شامل چیست

 

نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

 

در بخش قبل توضیح دادیم که اگر زن در ادا وظایف زوجیت خود کوتاهی نکرده است، مستحق نفقه بوده و در صورت امتناع همسرش، می تواند دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه تنظیم نماید. اولین قدم در راستای تنظیم دادخواست مطالبه نفقه، مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می باشد. زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را همراه با دلایل و مستندات به ثبت برساند.

 

در قسمت دلایل و مستندات درخواست مطالبه نفقه از سوی زن، باید فتوکپی برابر با اصل شده سند ازدواج و شناسنامه زوجین ارائه شود و به صدور قرار کارشناسی توسط دادگاه برای تعیین مبلغ نفقه نیز استناد گردد . همچنین، در قسمت تعیین خواسته و بهای آن ، باید عبارت صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت نفقه گذشته و آینده زن درج شود. 

 

سپس دفاتر خدمات قضایی، باید مبلغ میزان خواسته را بررسی کنند. اگر مبلغ میزان خواسته کمتر از بیست میلیون تومان باشد آن را به شورای حل اختلاف ارجاع می دهند. اما اگر مبلغ میزان خواسته بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، دادخواست مطالبه نفقه زن از مرد برای رسیدگی به دادگاه خانواده، ارسال می شود.

 

به همین مناسبت در این قسمت قصد داریم برای آشنایی مخاطبان محترم ، یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه را ارائه نموده و فایل این نمونه دادخواست برای دانلود در انتهای مقاله درج شده است که با استفاده از این دادخواست ، زن می تواند علاوه بر مطالبه نفقه آینده، نفقه ایام گذشته را نیز که توسط همسر پرداخت نشده مطالبه نماید .

باسمه تعالی

ریاست محترم .......................

با سلام ؛

احتراما به استحضار عالی می رسانم که اینجانب ......... فرزند ................ به شماره شناسنامه .................. به موجب سند ازدواج شماره ............... تنظیم شده در دفترخانه شماره ................... در تاریخ ........... به زوجیت دائمی خوانده محترم آقای .............. در آمده ام و در طول این مدت همواره نسبت به ایشان تمکین داشته و دارم ؛ لکن خوانده محترم علی رغم داشتن استطاعت و تمکن مالی ، از پرداخت هزینه متعارف زندگی اینجانب استنکاف می ورزند . لذا به موجب این دادخواست و با استناد به مواد 1206 ، 1106، 1107 و 1111 قانون مدنی ، تعیین میزان نفقه و الزام ایشان به پرداخت نفقه ایام گذشته و آینده را تقاضا دارم .

نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

نویسنده: دینا
حجم: 180KB

دانلود فایل

بیشتر بخوانید: راه های مطالبه نفقه

 

 

 

نکات مهم در دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

در بخش قبل، یک نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه ارائه کردیم و مراحل تنظیم و ثبت این دادخواست را نیز توضیح دادیم. در این بخش قصد داریم، نکات مهم در تنظیم دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه را شرح دهیم. این نکات، شامل موارد زیر می باشد:

 

برای تنظیم دادخواست، لزوما نباید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و می توان با مراجعه به سایت خدمات الکترونیک قضایی ( عدل ایرانیان)  به آدرس remission.adliran.ir، دادخواست مطالبه نفقه را تنظیم نمود. امکان پیگیری دادخواست نفقه، از این سامانه امکان پذیر است.

 

فرد متقاضی ( زوجه) در درج مبلغ نفقه به عنوان خواسته باید با دقت، عمل کند، زیرا تغییر در مبلغ نفقه، منجربه تغییر مرجع رسیدگی می گردد. خواسته کمتر از بیست میلیون تومان، در شورای حل اختلاف و بیشتر از بیست میلیون تومان، در دادگاه خانواده بررسی می شود.

 

به موجب قانون، میزان نفقه تمام بانوان، یکسان نبوده و از شرایطی مانند میزان تحصیلات، سطح زندگی و همچنین میزان درآمد شوهر اثر می پذیرد که این موضوع قبل از رای دادگاه، توسط کارشناس نفقه بررسی و تعیین می گردد.

 

به موجب ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم، نفقه زن بر عهده شوهر می باشد، بنابراین، در صورتی که عقد نکاح به صورت موقت، میان زوجین منعقد شده باشد، در این حالت، زن نمی تواند دادخواست مطالبه نفقه را تنظیم نماید.

 

در ادامه بخوانید: نحوه پیگیری دادخواست نفقه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- اقدام قانونی برای مطالبه نفقه از طرف زوجه چگونه است ؟

مطالبه نفقه از طرف زوجه نیازمند تنظیم و ثبت دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه در دفاتر خدمات قضایی می باشد که این موضوع در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

2- دادخواست نفقه زن را باید به کدام مرجع ارائه داد ؟

مطالبه نفقه زیر 20 میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف و بیشتر از 20 میلیون تومان در دادگاه خانواده بررسی می شود که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

3- نکات تنظیم نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه شامل چه مواردی می باشد؟

از نکات تنظیم نمونه دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه می توان به تنظیم و پیگیری دادخواست نفقه از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی اشاره کرد که این نکات در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

منبع : درخواست نفقه زن از مرد

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9J4P
نظرتان را بنویسید