مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

خرید و فروش مشروبات الکی، به طور جزئی یا کلی، جرم بوده و حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، شش ماه تا یک سال حبس، تا 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی است. نحوه شکایت از این جرم، با تنظیم شکواییه یا گزارش ضابطین قضایی می باشد. نحوه رسیدگی به این جرم، انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا و سپس، صدور قرار منع تعقیب و مختومه کردن پرونده و یا صدور کیفر خواست و ارسال پرونده به دادگاه می باشد.

 

 

انجام معاملات حرام، در شرع اسلام، منع شده تا هم از مبادله و رواج اعمال و افعال حرام در جامعه جلوگیری شده و هم این که از جهت معامله حرام به کسی ضرری وارد نشود. یکی از این اموال حرام که خرید و فروش آن در اسلام منع گردیده، مشروبات الکلی است که به آن ها، مسکرات هم گفته می شود. مسکرات، هر ماده ای است که مستی آور باشد.

از همین رو، قانون مجازات اسلامی، به تبعیت از شرع مقدس و با هدف کاهش آسیب های ناشی از این موضوع،  خرید و فروش مشروبات الکلی را جرم دانسته است. چنانچه کسی، اقدام به هرگونه، خرید یا فروش مشروبات الکلی نماید، مرتکب جرم شده و با حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، روبرو خواهد شد که مجازات بسیار سنگینی می باشد. 

 از این رو، در این مقاله، قصد داریم، به بررسی جرم خرید و فروش مشروبات الکلی بپردازیم؛ سپس، حکم جرم خرید یا فروش مشروب یا سایر مسکرات را بگوییم و نحوه شکایت از این جرم و رسیدگی به آن را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

همانطور که گفته شد، خرید و فروش مشروبات الکلی، همانند مصرف مشروبات الکلی، در قانون، جرم می باشد. جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، در فصل بیست و هشتم قانون مجازات اسلامی و در بخش تعزیرات، در ضمن ماده 702 ذکر شده است. این ماده، جرم ساخت مشروبات الکلی، جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی و جرم خرید و فروش مشروبات الکلی را پیش بینی کرده و برای هر یک، مجازات مشخصی، مقرر داشته است.

جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، در واقع، به معنای اقدام به خرید و فروش مشروبات الکلی، چه به صورت عمده و چه به صورت جزئی می باشد. بنابراین، چنانچه فردی، حتی در مقادیر جزئی نیز، اقدام به خرید مشروبات الکلی یا اقدام به فروش مشروبات الکلی نماید، جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، محقق می گردد. برای قانون گذار، تفاوتی ندارد که خریدار یا فروشنده، مصرف کننده نیز هست یا خیر. 

حتما بخوانید: مجازات ساختن مشروبات الکلی  

 

مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی

همانگونه که در قسمت قبل گفته شد، خرید و فروش مشروبات الکلی، در کنار مصرف مشروبات الکلی ( شرب خمر ) نوعی جرم تلقی شده و به همین دلیل، در ماده 702 قانون مجازات اسلامی، مجازاتی برای جرم خرید و فروش مشروبات الکلی پیش بینی گردیده است. بر اساس این ماده، حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی در مجموع، سه مورد بوده و به شرح زیر می باشد: 

شش ماه تا یک سال حبس

تا هفتاد و چهار ضربه شلاق

پرداخت جزای نقدی، به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده.

در خصوص حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروب الکلی، نکته مهمی وجود دارد و آن هم این است که مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، از جمله مجازات هایی است که طبق قانون، مجازات غیر قابل تعلیق، محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: مجازات قاچاق مشروبات الکلی 

 

 

 

نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

در قسمت های قبل، در خصوص حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی و حکم جرم خریدن یا فروختن مشروب، توضیح دادیم و گفتیم که شلاق، جزای نقدی و حبس، مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی هستند. پس از توضیح در خصوص حکم جرم خرید و فروش مشروب و سایر مسکرات، در این قسمت، قصد داریم، در مورد نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی صحبت نماییم. این جرم، از آنجا که دارای جنبه عمومی است، هم با شکایت شاکی خصوصی و هم با اعلام ضابطین قضایی، قابل پیگیری می باشد. نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، مطابق مراحل زیر است:

تنظیم یک شکوائیه:

در قدم اول از مراحل و نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، شاکی باید، اقدام به تنظیم یک شکوائیه، تحت عنوان شکوائیه خرید و فروش مشروبات الکلی نماید و آن را در یک فایل ورد ذخیره کند.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

قدم دوم از مراحل و نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت ثبت شکوائیه و ارجاع آن، به دادسرا، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. پس از تنظیم شکوائیه خرید و فروش مشروبات الکلی، شاکی باید، با در دست داشتن مدارک هویتی خود و فایل ورد شکوائیه، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکوائیه خود کند.

شایان ذکر است، از آنجا که این جرم، جنبه عمومی دارد، شاکی می تواند، جرم را به کلانتری محل زندگی خود گزارش کرده تا مامورین نیروی انتظامی، پیگیر بررسی موضوع شوند. با این حال، در صورتی که شاکی از این جرم، اقدام به ثبت شکوائیه کند، باید بتواند، ادله اثبات کافی، دال بر وقوع جرم را به دادسرا ارائه نماید. 

پس از ثبت شکوائیه و تشکیل پرونده در دادسرا، تحقیقات مقدماتی، در خصوص جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، آغاز شده و اصحاب دعوا باید، جهت دفاع و یا ارائه ادله خود، در وقت مقرر، در جلسات رسیدگی، حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: مجازات شرب خمر 

 

نحوه رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

در قسمت های قبل، در خصوص حکم جرم خرید و فروش مشروب و سایر مسکرات و نحوه شکایت از این جرم، توضیح دادیم و گفتیم که حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، همانند مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین، حبس، شلاق و جزای نقدی خواهد بود. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، صحبت کنیم که مطابق مراحل زیر، می باشد:

پس از دستگیری فرد، توسط ضابطین قضایی، در حال خرید و فروش مشروبات الکلی یا طرح شکایت خرید و فروش مشروبات الکلی، توسط شاکی خصوصی، پرونده، جهت تحقیقات مقدماتی، به دادسرا، ارسال می شود.

بازپرس، اقدام به انجام تحقیقات و بررسی ادله موجود نموده و در صورتی که به استناد ادله موجود، دلایل کافی، جهت احراز مجرمیت متهم پیدا کند، اقدام به صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا، یعنی قرار جلب به دادرسی نموده و در صورت موافقت دادستان، کیفر خواست برای متهم جرم، صادر خواهد شد. در غیر این صورت، با صدور قرار منع تعقیب، پرونده در دادسرا مختومه می گردد.

پس از صدور کیفر خواست، پرونده، جهت رسیدگی های بعدی و صدور حکم جرم خرید و فروش مشروب و سایر مسکرات، به دادگاه کیفری ارسال می شود. دادگاه، پس از رسیدگی، در صورتی که دلایل را کافی بداند، اقدام به صدور رای نموده و حکم به مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی را صادر خواهد کرد.

بعد از رای دادگاه و قطعیت آن، پرونده، جهت اجرای حکم مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی، به دادسرایی که در معیت دادگاه، انجام وظیفه کرده و به شعبه اجرای احکام کیفری، فرستاده خواهد شد.

در ادامه بخوانید: مجازات دایر کردن محل شرب خمر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی پاسخ دهند. 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی چیست؟

مجازات خرید و فروش مشروبات الکلی حبس شلاق تا 74 ضربه و جزای نقدی 5 برابر ارزش عرفی کالای یافت شده می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی چگونه است؟

نحوه شکایت از جرم خرید و فروش مشروبات الکلی با شکایت شاکی خصوصی و ثبت آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا گزارش ضابطین قضایی است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی چگونه است؟

نحوه رسیدگی به جرم خرید و فروش مشروبات الکلی با ارسال پرونده به دادسرا انجام تحقیقات مقدماتی و سپس صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : مجازات جرم خرید و فروش مشروبات الکلی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MkMR
نظرتان را بنویسید