جرم قتل عمد و مجازات آن

جرم قتل عمد و مجازات آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی جرم قتل عمد و مجازات آن می پردازیم . 

 

 

جرم قتل از جمله جرایمی است که شدیدترین مجازات را در تمام جوامع به خود اختصاص داده است که با توجه به نوع ارتکاب آن و قصد فرد مرتکب به دو نوع تقسیم می گردد ، جرم قتل غیر عمد جرمی است که مرتکب قصد کشتن دیگری را ندارد اما نوع دیگری از جرم قتل ، قتل عمد است که قاتل قصد و اراده انجام این عمل را دارد که دارای مجازات شدیدی است و اولیاء دم مقتول و افرادی که می توانند از این جرم شکایت کنند می توان با ارائه شکواییه قتل عمد به مرجع قضایی مراجعه نمایند . در این مقاله به بررسی جرم قتل عمد می پردازیم .



 

جرم قتل عمد

برای وقوع یک جرم لازم است عنصر مادی و معنوی و قانونی ان جرم وجود داشته باشد و برای جرم قتل عمد نیز نیاز به سه رکن بیان شده می باشد که رکن مادی این جرم فعل مادی یعنی عملی که منجر به مرگ انسان دیگر می شود و عنصر معنوی جرم قتل عمد ، انجام این عمل با قصد و آگاهی می باشد و عنصر قانونی آن نیز یعنی به موجب قانون جرم باشد بنابراین می توان گفت جرم قتل عمد به معنای سلب حیات از دیگری به صورت عمدی و بدون مجوز قانونی می باشد .

 

مجازات جرم قتل عمد

بر طبق قانون مجازات اسلامی هر جرمی مستوجب مجازات است درباره جرم قتل نیز همانند سایر جرایم دارای مجازات است که جرم قتل عمد از جمله جرایمی است که دارای شدید ترین مجازات است . مجازات جرم قتل عمد قصاص است .

در صورتی که قاتل مرد باشد و مقتول مرد باشد اولیا دم مقتول می توانند قصاص قاتل را از مقام قضایی بخواهند . اما در صورتی که قاتل مرد باشد و مقتول زن اولیا دم برای قصاص قاتل باید نصف دیه را پیداخت نمایند تا قاتل قصاص شود .

همچنین بر طبق قانون مجازات اسلامی در صورتی که قتل عمدی ارتکاب یابد و مرتکب شاکی نداشته باشد و یا شاکی داشته باشد و گذشت کرده باشند اما اقدام او اسیب به جامعه وارد کرده باشد قاتل به حبس تعزیری از 3 تا 10 سال محکوم می گردد .  

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم قتل عمد و مجازات آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم قتل عمد و مجازات آن پاسخ دهند .

منبع : جرم قتل عمد و مجازات آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0w0X
نظرتان را بنویسید