وظیفه پرداخت نفقه فرزند

وظیفه پرداخت نفقه فرزند
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله  پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست و شرایط پرداخت نفقه به فرزند را بررسی می کنیم .

 

 

لزوم پرداخت نفقه به فرزند و تامین مخارج او بر کسی پوشیده نیست . به همین دلیل ، تکلیف پرداخت نفقه به فرزند در قانون مدنی پیش بینی شده است و حتی ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه فرزند نیز در قانون مورد پیش بینی قرار گرفته است . امروزه به لحاظ عرفی پرداخت نفقه فرزند به عهده پدر قرار داده شده است ؛ لکن در مواردی که پدر فوت کرده باشد یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند نداشته باشد ، به عهده اشخاص دیگری قرار می گیرد . به همین دلیل قصد داریم در این مقاله اشخاص عهده دار پرداخت نفقه فرزندان را مورد بررسی قرار دهیم . به همین دلیل نخست به بررسی پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست پرداخته و در ادامه شرایط پرداخت نفقه به فرزند را بررسی می کنیم .



 

پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست

بر اساس ماده 1199 قانون مدنی ، پرداخت نفقه فرزندان یا نفقه اولاد پیش بینی شده است که بر اساس آن ، " نفقه اولاد به عهده پدر است ؛ پس از فوت پدر یا عدم قدرت او به انفاق ، به عهده اجداد پدری است . در صورت نبودن پدر و اجداد پدری یا عدم قدرت آنها ، نفقه به عهده مادر است . هرگاه مادر هم زنده یا قادر به انفاق نباشد ، به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری واجب النفقه است و اگر چند نفر از اجدات و جدات مزبور ، از حیث اقربیت مساوی باشند ، نفقه را باید به میزان مساوی تادیه کنند . با توجه به این ماده ، در خصوص اینکه نفقه فرزند به عهده کیست ، می توان به اشخاص زیر اشاره نمود :

 

 پدر ؛

در صورتی که پدر زنده باشد و دارای تمکن و توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند باشد ، مکلف به پرداخت نفقه به فرزندان خود می باشد . حتی در صورتی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند و حضانت فرزند به عهده مادر باشد ، باز هم پدر مکلف به پرداخت نفقه به فرزندان خود می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزندان ، حضانت مادر و حضانت پدر کلیک کنید .

 

جد پدری ؛

هرگاه پدر در قید حیات نبوده یا توانایی مالی برای پرداخت نفقه به فرزندان خود را نداشته باشد ، پرداخت نفقه به عهده جد پدری یعنی پدر پدر قرار می گیرد . اگر هم پدر پدری و هم پدر بزرگ پدری زنده باشند ، نفقه به عهده پدر بزرگی است که نزدیک تر به فرزند باشد .

 

مادر ؛

در صورتی که پدر فرزند و اجداد پدری او زنده نباشند و یا اینکه توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشند ، نفقه فرزند به عهده مادر قرار می گیرد که عهده دار آن می شود .

 

پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری ؛

هر گاه مادر هم فوت کرده باشد و یا توانایی مالی پرداخت نفقه به فرزند را نداشته باشد ، در آخرین مرحله ، بر اساس قانون مدنی نفقه فرزند به عهده پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری و مادر بزرگ پدری قرار خواهد گرفت . اگر تنها یکی از آنها زنده و قادر به پرداخت نفقه باشد همه نفقه فرزند به عهده اوست . اما اگر هر سه نفر یا دو نفر از آنها زنده و قادر به نفقه دادن باشند ، نفقه را باید به نسبت مساوی بپردازند .

 

شرایط پرداخت نفقه به فرزند

بر اساس قانون مدنی ، پرداخت نفقه فرزند تحت عنوان نفقه اقارب بررسی شده است . به همین دلیل ، برای کسب اطلاع از شرایط پرداخت نفقه به فرزند ، باید به شرایط پرداخت نفقه اقارب مراجعه نماییم . بر اساس قانون مدنی از جمله شرایط پرداخت نفقه به اقارب و همچنین فرزندان آن است که :

 

اولا کسی مستحق نفقه است که فقیر و ندار باشد ؛ بنابراین ، اگر فرزند توانایی لازم برای کسب درآمد داشته یا خودش دارای اموال کافی باشد ، پرداخت نفقه به او ضروری نیست .

 

ثانیا کسی ملزم به پرداخت نفقه است که به لحاظ مالی متمکن و دارا باشد ؛ بنابراین ، اگر پدر یا سایر اشخاصی که مکلف به پرداخت نفقه است ، توانایی مالی برای پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد ، پرداختن نفقه الزامی نیست . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پرداخت نفقه به فرزند و شرایط پرداخت نفقه به اقارب کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پرداخت نفقه فرزند به عهده کیست پاسخ دهند .

منبع : وظیفه پرداخت نفقه فرزند

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/WxjX
نظرتان را بنویسید