ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب

ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب چیست خواهیم پرداخت .

 

 

در مقاله مربوط به نفقه اقارب به توضیح کلیاتی در خصوص اینکه نفقه اقارب به چه معناست ، پرداختیم و بررسی کردیم که پرداخت نفقه اقارب در چه صورتی لازم است . همچنین در یک مقاله جداگانه به بررسی جزییات مربوط به ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب پرداخته شد . اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح است این است که نفقه اقارب چه تفاوتی با نفقه زوجه دارد و ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب چیست . برای پاسخ دادن به این سوال ، به ترتیب موضوعاتی همچون ناظر به آینده بودن ، فقیر بودن دریافت کننده نفقه ، دارا بودن پرداخت کننده نفقه و متقابل بودن نفقه اقارب را مورد بررسی قرار خواهیم داد .



 

نفقه اقارب ناظر بر آینده است

اولین ویژگی نفقه اقارب آن است که نفقه اقارب ناظر بر آینده است . طبق ماده 1206 قانون مدنی ، اقارب فقط نسبت به آتیه یا آینده می توانند مطالبه نفقه نمایند . این قاعده مبتنی بر فقه اسلامی است و فلسفه اش این است که نفقه اقارب برای رفع احتیاج است . بنابراین ، هرگاه احتیاج به نحوی رفع شده باشد ، دیگر تکلیفی برای نفقه دادن وجود ندارد . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نفقه زن و ویژگی های آن کلیک کنید . 

 

فقیر بودن مستحق نفقه

دومین ویژگی نفقه اقارب ، فقیر بودن دریافت کننده یا مستحق نفقه است . بر اساس ماده 1197 قانون مدنی در مورد شرط فقر در استحقاق نفقه ، می گوید : کسی مستحق نفقه است که ندار بوده و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل معیشت خود را فراهم سازد . بنابراین ، کسی مستحق نفقه است که اولا ندار باشد ؛ یعنی مالی که کافی برای گذران زندگی و رفع احتیاجات او باشد نداشته باشد و ثانیا اینکه نتواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل معیشت خود را فراهم سازد . برای آشنایی بیشتر با نفقه فرزندان در قانون کلیک کنید . 

 

 

 

تمکن مالی انفاق کننده

سومین خصوصیت و ویژگی نفقه اقارب ، تمکن و توانایی مالی پرداخت کننده نفقه است . بر اساس ماده 1198 قانون مدنی ، کسی ملزم به انفاق است که متمکن از دادن نفقه باشد ، یعنی بتواند نفقه بدهد ، بدون اینکه از این حیث در وضع معیشت خود دچار مضیقه گردد . برای تشخیص تمکن باید کلیه تعهدات و وضع زندگانی شخصی او در جامعه در نظر گرفته شود . بنابراین اگر به علت کمبود دارایی و درآمد ، نفقه دادن به اقارب شخص را دچار سختی و تنگی معیشت کند ، مکلف به انفاق نخواهد بود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد احراز توانایی مالی منفق در نفقه اقارب کلیک کنید .

 

متقابل بودن نفقه اقارب

چهارمین ویژگی نفقه اقارب این است که نفقه اقارب بر خلاف نفقه زوجه یک تکلیف متقابل است . یعنی اینکه خویشانی که ملزم به انفاق یکدیگرند ، در صورت فقر یکی و تمکن دیگری ، این تکلیف را متقابلا دارا هستند . مثلا همانطور که پدر توانگر باید به فرزند فقیر خود نفقه بدهد ، فرزند توانگر نیز ملزم به انفاق به پدر فقیر خود است و همانگونه که پدر بزرگ توانگر ملزم به انفاق نوه فقیر خود است ، نوه توانگر نیز ملزم به تامین زندگی پدر بزرگ فقیر خود می باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان نفقه اقارب کلیک کنید . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب چیست در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب چیست پاسخ دهند .

منبع : ویژگی ها و خصوصیات نفقه اقارب

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Vw55
نظرتان را بنویسید