ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله ضمانت اجرای مدنی و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه اقارب را توضیح می دهیم .

 

 

بر اساس قانون مدنی ، یکی از مهم ترین آثار نسب ، پرداخت نفقه اقارب یعنی پرداخت نفقه به فرزندان و برخی از خویشاوندان است که در مقاله مربوط به نفقه اقارب به تفصیل به آن پرداخته شده است . اما سوال مهمی که در ارتباط با لزوم پرداخت نفقه به اقارب وجود دارد آن است که آیا  در قانون ضمانت اجرایی برای پرداخت نفقه به اقارب پیش بینی شده است ؟ پاسخ به این سوال مثبت است ؛ چرا که در قانون برای پرداخت نفقه به اقارب نیز مانند پرداخت نفقه زن ، ضمانت اجراهایی پیش بینی شده است . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم ضمانت اجرای پرداخت نفقه به اقارب را مورد بررسی قرار دهیم . بنابراین ، ابتدا ضمانت اجرای مدنی نفقه اقارب و سپس ضمانت اجرای کیفری نفقه اقارب را توضیح می دهیم .



 

ضمانت اجرای مدنی نفقه اقارب

ضمانت اجرای مدنی نفقه اقارب این است که مستحق نفقه می تواند برای نفقه آینده به دادگاه خانواده رجوع کند و از این طریق شخصی را که قانونا باید به او نفقه دهد را مجبور به نفقه دادن کند . طبق ماده 1205 قانون مدنی ، در صورتی که الزام به پرداخت نفقه ممکن نباشد ، دادگاه می تواند به مقدار نفقه از اموال منفق ( نفقه دهنده ) در اختیار واجب النفقه یا متکفل مخارج او قرار دهد . قانون حمایت خانواده نیز در ماده 12 در ارتباط با نفقه اولاد یا فرزندان مقرر می دارد که دادگاه مبلغی را که برای هر فرزند باید پرداخت شود تعیین می کند و طریقه اطمینان بخشی برای پرداخت آن مقرر می کند . حکم دادگاه طبق مقررات اجرای احکام ، یک حکم لازم الاجرا است و در صورتی که محکوم علیه آن را به میل خود اجرا نکند ، با توقیف اموال منقول یا اموال غیر منقول او ، حکم پرداخت نفقه اقارب اجرا خواهد شد . برای آشنایی بیشتر با نفقه فرزندان طبق قانون کلیک کنید .

 

ضمانت اجرای کیفری نفقه اقارب

علاوه بر ضمانت اجرای مدنی عدم پرداخت نفقه به اقارب که ناظر بر دریافت نفقه می باشد ، در قانون برای عدم پرداخت نفقه به اقارب ، ضمانت اجرای کیفری نیز پیش بینی شده است . بر اساس ماده 53 قانون حمایت خانواده ، هرکس با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه اشخاص واجب النفقه مانند فرزندان خودداری نماید ، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود . که این مجازات برابر است با شش ماه تا دو سال حبس . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان نفقه اقارب و ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه فرزند کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب پاسخ دهند .

منبع : ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه اقارب

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RpML
نظرتان را بنویسید