تعدیل نفقه چیست

تعدیل نفقه چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
نفقه به معنی رفع نیاز های مالی متعارف و متناسب است که به محض خواندن صیغه عقد پرداخت آن بر عهده شوهر قرار می گیرد. علاوه بر زن که مستحق دریافت نفقه است ، پرداخت نفقه فرزندان حاصل از این ازدواج نیز بر عهده پدر قرار دارد .

حال اگر مردی با توجه به حکم دادگاه در زمان طلاق محکوم به پرداخت نفقه به زن و فزند خود شده باشد و با توجه به تغییرات احتمالی وضعیت اقتصادی و جسمی افراد در آینده ، هم پرداخت کننده نفقه و هم گیرنده آن می توانند تقاضای تعدیل در نفقه را داشته باشند .

این سوال ممکن است ذهن عده ای از افراد را که پرداخت کننده نفقه یا دریافت کننده آن هستند را درگیر کند که اگر بابت مبلغ پرداختی یا دریافتی نفقه در مضیقه هستند ، راهی برای اعتراض و تغییر در وضعیت پرداخت یا دریافت نفقه برای آن ها وجود دارد یا خیر ؟ در این مقاله ضمن تعریف تعدیل نفقه به چگونگی طرح دعوای تعدیل نفقه نیز خواهیم پرداخت .




تعدیل نفقه چیست
تعدیل در لغت به معنای برقراری نظم و عدالت است در اصطلاح حقوقی هم تعدیل به همین معنا است یعنی شرایطی ایجاد شود که با وجود آن اشخاصی که حکم دادگاه به نفع یا ضرر آن ها صادر شده ، مخصوصا در مسائل مالی با گذر زمان در حقشان اجحاف نشود .

تعدیل نفقه به معنای برقراری عدالت در حق دریافت کننده و پرداخت کننده نفقه است و از دو جنبه قابل برسی خواهد بود :

 تعدیل نفقه زن و در صورت داشتن فرزند مشترک نفقه فرزند یا فرزندان .

 تعدیل در میزان نفقه پرداختی به افرادی که پرداخت نفقه آن ها قانونا بر عهده پرداخت کننده نفقه یا منفق است .

 اگر منفق در پرداخت مبلغ معینی که دادگاه به عنوان نفقه تعیین کرده است تا او به افراد مستحق دریافت نفقه بپردازد به دلیل بیماری یا تورم یا تغییر شرایط اقتصادی یا دیگر نیاز های خودش دچار مشکل شود و توانایی پرداخت نداشته باشد ، می تواند به دادگاهی که او را محکوم به پرداخت نفقه کرده است مراجعه کند ودر خواست تعدیل در مبلق تعیین شده را بنماید .

 دادگاه با توجه به شواهد ، مدارک و مستندات به درخواست مرد محکوم به پرداخت نفقه رسیدگی کرده و با در نظر گرفتن شرایط کسانی که نفقه را دریافت می کنند در مبلغ تعیین شده تغییراتی بوجود می آورد .

با توجه به اینکه برابر مواد 1106 و 1111 و 1199قانون مدنی پرداخت نفقه زن و اولاد بر عهده پدر می باشد . اگر در زندگی زناشویی و یا در صورت جدایی زوجین زن به بابت پرداخت نفقه به دادگاه خانواده مراجعه کند و درخواست محکومیت مرد به پرداخت نفقه برای خودش و یا در صورت داشتن فرزند برای فرزند یا فرزندانش را داشته باشد .

 دادگاه با بررسی درخواست در آخر با توجه به وضعیت و شان زن و فرزند حکمی مبنی بر پرداخت مبلغ معینی نفقه را صادر می کند . در صورت محکومیت قطعی شوهر به پرداخت نفقه زن و فرزند یا فرزندان ، اگر بعد از گذشت مدت زمانی به واسطه تغییر شرایط زندگی ، افزایش تورم و نیازهای جدید نفقه­ گیرنده ، نفقه پرداختی به زن ، متعارف با وضعیت او نباشد .

 همچنین در صورتی که نفقه پرداختی به فرزند یا فرزندان هم با توجه به شرایط زندگی آن ها متعارف نباشد، زن می تواند برای درخواست تعدیل نفقه به دادگاه خانواده صادر کننده حکم محکومیت شوهر به پرداخت نفقه مراجعه کند و از دادگاه تقاضای تعدیل نفقه خود و یا فرزندان خود را بخواهد . 



حتما بخوانید: نفقه فرزند


طرح دعوای تعدیل نفقه
گفته شد که هم منفق و هم دریافت کنندگان نفقه در صورت تغییر شرایط زندگیشان می توانند از دادگاه خانواده رسیدگی کننده به دعوای نفقه درخواست تعدیل در مبلغ پرداختی نفقه را داشته باشند . طرح دعوی درخواست تعدیل نفقه از دو جهت قابل بررسی است :

 دعوای درخواست تعدیل نفقه از طرف دریافت کنندگان نفقه .

 دعوای درخواست تعدیل نفقه از طرف پرداخت کنند نفقه .



بیشتر بخوانید: نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است
 طرح دعوای درخواست تعدیل نفقه از جانب شوهر به این صورت است که مرد محکوم به پرداخت نفقه ، دادخواستی با عنوان تعدیل نفقه را به دادگاه صادر کننده حکم پرداخت نفقه ارائه می کند .

 در ضمن این دادخواست مرد می بایست عدم توانایی مالی خود برای پرداخت نفقه زن را اعلام نماید ، پس از تشکیل دادگاه مرد باید دلایل اعسار خود از پرداخت نفقه تعین شده از جانب دادگاه را اعلام کند و عدم توانایی مالی برای پرداخت حقوق مالی زن یا فرزند را اثبات نماید .

 در صورتی که مرد با معرفی کامل اموال و دارایی خود و درآمد ماهیانه بتواند عدم توانایی به پرداخت این میزان نفقه را در دادگاه اثبات کند، دادگاه حکم به کاهش و تعدیل نفقه زن یا فرزند می دهد .

 طرح دعوای درخواست تعدیل نفقه از جانب زن برای خودش یا فرزندانش به این صورت است که زن با در دست داشتن دلایل و مدارکی مبنی بر تغییر وضعیت اقتصادی مرد ، مدارکی دال بر افزایش هزینه های زندگی به دلیل تورم به دادگاه صادر کننده حکم پرداخت نفقه دادخواستی با عنوان تعدیل نفقه می دهد و این مدارک را ضمیمه دادخواست می کند .

 پس از این که این دادخواست به دادگاه خانواده داده شده و زن توانست حقانیت اسناد و مدارکی که ضمیمه دادخواست کرده است را در دادگاه اثبات کند دادگاه با جلب نظر کارشناس تعیین نفقه در مقدار نفقه پرداختی تجدید نظر خواهد کرد .

پس اگر از دادگاه صادر کننده حکم پرداخت نفقه درخواست تعدیل از جانب پرداخت کننده یا دریافت کننده نفقه بشود ، دادگاه به این درخواست با توجه به بررسی مدارک ،اعم از سند نکاحیه عقد دائم و همچنین در خصوص فرزندان با ارائه مدارک شناسایی آن ها و توجه به سن و شرایط زندگی و با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری در امور نفقه ، نسبت به تعدیل نفقه اقدام خواهد کرد .

 هم چنین چنانچه زوجه سابقا از دادگاه درخواست نفقه خود را نموده باشد و نسبت به آن حکمی از دادگاه صادر شده باشد . در صورتی که هنوز پرداختی از طرف مرد انجام نشده باشد ، زوجه می تواند درخواست تعدیل نفقه تعیین شده در حکم دادگاه را با استناد به دلایل و مدارک بنماید .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تعدیل نفقه به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تعدیل نفقه پاسخ دهند .



در ادامه بخوانید: نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر




سوالات متداول


1- آیا فرزند می تواند از دادگاه تقاضای پرداخت نفقه از جانب پدرش را بکند ؟
بله فرزند چه دختر چه پسر می تواند از دادگاه تقاضای پرداخت نفقه از جانب پدرش را بنماید چون پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدر است . اما نفقه ای که به او تعلق می گیرد نفقه زمان حال او است نه نفقه گذشته ای که که پرداخت نشده است .


2- اگر مردی در طول زمان قدرت پرداخت نفقه تعیین شده از سوی دادگاه را به نداشته باشد چه باید بکند ؟
اگر مرد محکوم به پرداخت نفقه به دلیل اتفاقاتی مثل بیماری ، تورم و تغییر شرایط زندگی نتواند نفقه را بپردازد باید از دادگاه تقاضای تعدیل در مبلغ نفقه را بنماید . البته در صورتی که بتواند به دادگاه ثابت کند که واقعا توان مالی برای پرداخت ندارد .


3- درخواست تعدیل نفقه از جانب پدر به کجا باید داده شود ؟
مردی که محکوم به پرداخت نفقه به شده است در صورتی که توان مالی پرداخت نداشته باشد فقط می تواند به همان دادگاهی که او را محکوم به پرداخت کرده درخواست تعدیل نفقه را ارائه دهد .

منبع : تعدیل نفقه چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5NEq
نظرتان را بنویسید