سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه ملی خدمات دولت، یک سامانه جدید و نوپا بوده که از سال 1399 آغاز به کار کرده است. ورود به سامانه ملی خدمات دولت از طریق آدرس mardom.ir امکان پذیر بوده و این سامانه، طیف گسترده ای از خدمات دستگاه های اجرایی از جمله خدمات اقتصادی، حمایت اجتماعی و بهداشت و درمان را به صورت اینترنتی و غیر حضوری به مردم ارائه می نماید.

برای مشاوره سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir



هماهنگ با پیشرفت تکنولوژی به ویژه اینترنت در کشور ما، دولت نیز تلاش نموده است تا با به کارگیری آخرین دستاوردهای تکنولوژی، ارائه خدمات دستگاه های اجرایی به مردم را تا حد امکان از حالت حضوری خارج نموده و در شکل اینترنتی و غیر حضوری ارائه نماید.

راه اندازی سامانه های اینترنتی ارائه دهنده خدمات دولتی به مردم، نمونه مهمی از تلاش های دولت در جهت غیر حضوری کردن خدمات خود می باشد. یکی از جدیدترین سامانه ها که به تازگی برای ارائه برخی خدمات به مردم از سوی دولت راه اندازی شده است، سامانه خدمات دولت به مردم می باشد. این سامانه بسیاری از خدمات مربوط به ارگان های مختلف را در خود جای داده و به صورت غیر حضوری به مردم ارائه می نماید. 

از آنجا که امکان استفاده از امکانات سایت خدمات دولت به مردم mardom.ir، منوط به آشنایی با این سایت و هم چنین نحوه استفاده از امکانات این سامانه می باشد، در این مقاله به معرفی سامانه خدمات دولت به مردم پرداخته، ضمن توضیح نحوه ورود به سایت خدمات دولت به مردم mardom.ir، امکانات سامانه خدمات دولت به مردم را نیز معرفی نموده ایم. 




معرفی سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir
در گذشته برای انجام درخواست های مردم مکاتبات زیادی بین دستگاه های اجرایی رد و بدل می شد، همین اتفاق باعث شده بود که رسیدگی به بسیاری از امور درخواستی مردم مدت زمان زیادی به طول بینجامد. به همین خاطر دولت در تلاش بود که راهی را برای کاهش زمان بررسی درخواست های مردم پیدا کند. همین اتفاق باعث شد که در کنار راه اندازی سامانه های دیگری نظیر سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه خدمات دولت به مردم راه اندازی شود تا بسیاری از خدمات مربوط به مردم و دستگاه های اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود.

سامانه ملی خدمات دولت mardom.ir یک سامانه جدید و نوپا است. البته دستور راه اندازی این سامانه از سال 1393 به عنوان دولت الکترونیک داده شده بود، اما تا سال 1399 هنوز این سامانه به طور کامل راه اندازی نشد. با گسترش شیوع کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، این سامانه هم مانند بسیاری از سامانه هایی که خدمات را به صورت غیر حضوری به مردم ارائه می دهند، راه اندازی شد.

ابتدا این سامانه به عنوان سامانه مدیریت خدمات دولت، ویژه دستگاه های اجرایی راه اندازی شد و مردم نمی توانستند از این سامانه استفاده کنند؛ اما کم کم با گسترش این سامانه، دولت خدمات زیادتری را به سامانه خدمات دولت به مردم اضافه کرد. در حال حاضر مردم نیز می توانند از این سامانه برای خدمت گیری استفاده نمایند.

علاوه بر سامانه خدمت دولت به مردم mardom.ir، سامانه های دیگری نیز در جهت تسهیل امور مردم توسط دولت راه اندازی شده است که سامانه سجام سهام عدالت، یکی از آنها بوده و در مقاله زیر مورد توضیح قرار گفته است:

بیشتر بخوانید: سامانه سجام







نحوه ورود به سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir
سامانه ملی خدمات دولت mardom.ir بر خلاف سامانه های قدیمی تر همچون سامانه میخک، یک سامانه جدید است که به تازگی امکانات مختلفی به آن اضافه شده است. برای ورود به سایت خدمات دولت به مردم می توانید طبق مراحل آموزش داده شده پیش بروید و به این سامانه وارد شوید و از امکانات مربوط به آن استفاده نمایید.

1- ابتدا یکی از مرورگرهای گوشی یا لپ تاپ خود را باز کنید. توصیه می کنیم از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده نمایید.

2- در مرحله بعد در فیلد جستجوی گوگل عبارت « سامانه خدمات دولت به مردم » را جستجو کنید.







3- بعد از چند ثانیه ای گوگل سایت خدمات دولت به مردم را به آدرس mardom.ir جستجو می کند. کافی است بر روی آن کلیک کنید تا وارد سامانه ملی خدمات دولت شوید.







4- زمانی که شما وارد سامانه خدمات دولت به مردم می شوید، یک سری امکاناتی به نام « سامانه ملی خدمات دولت »، « پیگیری خدمت »، « سامانه مدیریت خدمات دولت »، « سامانه راهبردی میز خدمت » و « نظرسنجی خدمت رسانی دستگاه ها در زمان شیوع کرونا » را مشاهده می کنید. یک سری از این امکانات ویژه مردم هستند که دو گزینه اول را تشکیل می دهند. یک سری از امکانات نیز مربوط به دولت و دستگاه های اجرایی کشور می باشد.

5- اگر قصد استفاده از خدمات الکترونیکی دولت برای مردم را دارید، کافیست بر روی گزینه سامانه ملی خدمات دولت کلیک کنید و از تمامی امکانات مربوط به این سامانه استفاده کنید.







در کنار سامانه خدمت دولت به مردم، که از سوی قوه مجریه راه اندازی شده، سامانه دیگری تحت عنوان سامانه ثنا توسط قوه قضاییه راه اندازی شده است که مهم ترین خدمت آن، امکان دریافت ابلاغیه های الکترونیکی می باشد. برای آشنایی با نحوه ورود به این سامانه، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید:

حتما بخوانید: ورود به سامانه ابلاغ


امکانات سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir
هر سامانه اینترنتی از جمله سامانه احراز هویت ثنا و سامانه استعلام اینترنی چک صیاد، امکاناتی را به کاربران خود ارائه می نماید. زمانی که شما وارد سامانه خدمات دولت به مردم می شوید، نیز یک سری از امکانات را مشاهده می کنید، این امکانات به شرح زیر می باشند.

امکان اول سامانه خدمات دولت به مردمmardom.ir: سامانه ملی خدمات دولت

 اولین امکان از سامانه های خدمات دولت به مردم، سامانه ملی خدمات دولت است که ویژه مردم می باشد. در این سامانه شما می توانید بسیاری از امکاناتی را مشاهده کنید که پیش از این باید به صورت حضوری انجام می دادید و در حال حاضر امکان انجام آن به صورت غیر حضوری فراهم شده است. امکانات این سامانه برای مردم به شرح زیر می باشد.

1- خدمات مربوط به امور اقتصادی

2- خدمات مربوط به امور عمومی

3- خدمات مربوط به امور تفریحی، فرهنگی و مذهبی

4- آموزش های مختلف

5- خدمات مربوط به حمایت اجتماعی

6- خدمات مربوط به بهداشت و درمان

7- خدمات مربوط به نظم و امنیت عمومی

8- خدمات مربوط به مسکن

9- خدمات مربوط به حفاظت محیط زیست

10- خدمات مربوط به امور دفاعی







امکان دوم سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir: پیگیری خدمت

یکی دیگر از امکانات مربوط به سامانه های خدمات دولت، پیگیری خدمت می باشد.از طریق این امکان، افرادی که از یکی از خدمات مربوط به سامانه ملی خدمات دولت استفاده نمودند، می توانند وضعیت درخواست خود را بررسی کنند. 

پیگیری خدمت از این درگاه، در حال حاضر با در دست داشتن کد پیگیری انجام می شود که در هنگام ارسال درخواست به شماره تلفن همراه فرد ارسال می شود. همچنین، برای پیگیری درخواست شما باید کد ملی یا شماره تلفن همراه خود را نیز وارد نمایید.







امکان سوم سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir: نظرسنجی خدمت

از دیگر امکانات سامانه های خدمات دولت به مردم، نظرسنجی خدمت می باشد. در حال حاضر این زیر سامانه هنوز راه اندازی نشده است و افراد نمی توانند از آن استفاده کنند؛ اما به نظر می رسد که با راه اندازی این سامانه مردم بتوانند نظرات خودشان را در رابطه با خدمت رسانی های الکترونیک این سامانه ابراز کنند و اگر انتقادی دارند به صورت آزادانه بیان کنند. البته در هنگام خدمت رسانی، یک پیامک مبنی بر نظرسنجی خدمت به شماره تلفن همراه فرد ارسال می شود که افراد می توانند با استفاده از نوع نظر خود را بیان کنند.

امکان چهارم سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir: سامانه مدیریت خدمات دولت

یکی از زیر سامانه های دیگر سامانه های خدمات دولت به مردم سامانه مدیریت خدمات دولت است. این سامانه در حال حاضر مختص دستگاه های اجرایی و دولت می باشد. افرادی که وظیفه پیگیری وضعیت درخواست های مردم را دارند، با استفاده از این سامانه می توانند پیگیری های لازم را انجام دهند.

استفاده از سامانه مدیریت خدمات دولت ملزم به دارا بودن نام کاربری یا پست الکترونیک و رمز عبور می باشد. افراد با وارد کردن این اطلاعات می توانند به سامانه مدیریت خدمات دولت وارد شوند و امور مربوط به خودشان را انجام دهند.







امکان پنجم سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir: سامانه راهبردی میز خدمت

سامانه راهبری میز خدمت از یکی از زیر مجموعه های سامانه های مختلف خدمات دولت به مردم است. این سامانه در واقع، اولین زیر سامانه ای بود که در سایت خدمات دولت به مردم راه اندازی شد و سپس، امکانات دیگر به آن اضافه شد.

سامانه راهبردی میز خدمت قابل استفاده برای مردم نیست و تنها افرادی می توانند از این سامانه استفاده کنند که عضوی از دستگاه های اجرایی کشور باشند. استفاده از این سامانه برای دستگاه های اجرایی کشور نیز ملزم به دارا بودن نام کاربری و پست الکترونیک و رمز عبور می باشد.







امکان ششم سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir: نظرسنجی خدمت رسانی دستگاه ها در زمان شیوع ویروس کرونا

یکی دیگر از امکانات جالب در سامانه خدمات دولت به مردم، نظر سنجی خدمت رسانی دستگاه های مختلف در زمان شیوع ویروس کرونا است. همه افراد می توانند با استفاده از این سامانه در رابطه با وضعیت خدمت رسانی دستگاه های مختلف نظر بدهند.

در این قسمت افراد می توانند با وارد کردن اطلاعاتی نظیر زمان مراجعه، عنوان دستگاه های اجرایی و خدمت دریافتی و نظر در خصوص عملکرد دستگاه اجرایی، نظر خود را ثبت کنند. لازم به ذکر است که برای ثبت نظر در سامانه خدمات دولت به مردم، نیازی به وارد کردن نام و نام خانوادگی یا هیچ اطلاعات هویتی نیست.







لازم به ذکر است که  سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir، تنها سامانه الکترونیکی ارائه خدمت به افراد جامعه نمی باشد. اخیرا قوه قضاییه نیز با راه اندازی سامانه های متعدد سعی در الکترونیکی کردن خدمات خود نموده است. یکی از این سامانه ها، سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه بوده که برای اطلاع از جزییات آن، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید:

در ادامه بخوانید: سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir​ در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir پاسخ دهند.

سوالات متداول


1- سامانه خدمت دولت به مردم چیست؟
سامانه خدمت دولت به مردم طیف گسترده ای از خدمات دولتی را به صورت غیر حضوری به مردم ارائه می کند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- نحوه ورود به سامانه خدمت دولت به مردم به چه صورت می باشد؟
نحوه ورود به سامانه خدمت دولت به مردم از طریق نشانی mardom.ir بوده و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- سامانه خدمت دولت به مردم دارای چه امکاناتی است؟
سامانه خدمت دولت به مردم طیف گسترده ای از خدمات دستگاه های اجرایی از جمله خدمات اقتصادی، حمایت اجتماعی و بهداشت و درمان را به صورت اینترنتی به مردم ارائه می نماید که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A02B
نظرتان را بنویسید