رتبه در سهمیه چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
رتبه اصلی ای که داوطلبان کنکور باید بر اساس آن انتخاب رشته کنند رتبه در سهمیه زیرگروه های مختلف گروه آزمایشی است . بنابراین داوطلبان باید با انواع سهمیه و نحوه محاسبه رتبه در سهمیه و جایگاه آن در کارنامه اولیه کنکور سراسری آشنا باشند تا به این نحو انتخاب رشته اصولی را در سایت سازمان سنجش به انجام برسانند .


یکی از پارامتر هایی که هر سال سازمان سنجش برای محاسبه و ارزیابی رتبه داوطلبان کنکور سراسری در نظر گرفته ، سهمیه های کنکور ( مناطق ، ایثارگران ، رزمندگان ، خانواده شهدا ) است . با توجه به این که این سهمیه ها تاثیر مثبتی در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته دارند ، مورد توجه داوطلبان مشمول این سهمیه ها قرار می گیرند . به عبارت دیگر هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و رتبه اکتسابی او نسبت به افراد آن گروه سنجیده و ارائه می شود . 

به این نحو که پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ،  رتبه داوطلب در سهمیه در کارنامه درج می شود که ملاک اصلی برای مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور سراسری است . با توجه به اهمیت این رتبه و روشن شدن موضوع برای داوطلبان در ادامه به بررسی این رتبه در کارنامه اولیه کنکور سراسری پرداخته شده است تا داوطلبان یک انتخاب رشته دقیق را پشت سر بگذارند .


رتبه در سهمیه چیست ؟
برای پاسخ به این سوال که رتبه در سهمیه چیست ؟ ابتدا باید نوع سهمیه خود را بدانید . سازمان سنجش بر اساس اطلاعاتی که شما در زمان ثبت نام ، در فرم اینترنتی درج می کنید نوع سهمیه ( مناطق ، سهمیه ایثارگران 5 درصدی یا سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه خانواده شهدا ) داوطلب را شناسایی و مطابق تصویر زیر در کارنامه اولیه درج می کند  . 



تا اینجای مقاله متوجه شدیم که سهمیه در کدام قسمت کارنامه اولیه قرار گرفته است حال در ادامه به بررسی اهمیت این سهمیه در کسب رتبه قبولی پرداخته شده است .

طبق آن چه در مطالب بالا عنوان شد کلیه داوطلبان کنکور سراسری در آزمونی جامع و یکپارچه شرکت کرده و به رقابت می پردازند . تراز هر داوطلب بر اساس درصد دروس گروه آزمایشی امتحانی مورد نظر محاسبه شده و رتبه او نسبت به سایر داوطلبان مشخص می گردد .

به عبارت دیگر رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه اولیه سراسری درج می شود و به دلیل این که این رتبه نسبت به جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار می گیرد نسبت به رتبه کشوری کمتر است  .

این بخش از کارنامه کنکور سراسری که مربوط به یک داوطلب کنکور تجربی بوده ، مبین توضیحات بالا خواهد بود که به صورت تصویری به بررسی آن می پردازیم .

 سطر سوم تصویر زیر : رتبه در سهمیه نهایی بین 102653 نفر :

 سهمیه نهایی این داوطلب ، سهمیه منطقه 1 بوده که در بخش اول کارنامه نوع سهمیه داوطلب مشخص شد بنابراین رتبه این داوطلب در این جامعه آماری بررسی شده است .





از آنجا که گروه آزمایشی تجربی دارای 5 زیر گروه است رتبه و نمره کل در منطقه داوطلب در 5 زیر گروه ارائه شده است .

برای محاسبه این رتبه ، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده می شود . سپس با توجه به تراز هر فرد ، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود .





طبق کارنامه بالا ، این داوطلب در بین داوطلبانی که دارای سهمیه منطقه 1 بوده و در گروه آزمایشی تجربی شرکت کرده اند ، رتبه 4754 را در زیر گروه 1 ، 4990 در زیر گروه 2 ، 6509 در زیر گروه 3 ، 5354 در زیر گروه 4 ، 5695 در زیر گروه 5 به دست آورده است .





 اهمیت رتبه در زیر گروه :


رتبه های زیرگروه ها نسبت به ضریب هر درس در هر زیر گروه ، تعیین می شود به طوریکه در هر زیر گروه ، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس اختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس در آن زیر گروه تعیین شده و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌ شود .

ملاک اصلی گزینش شما رتبه در سهمیه است که در هر زیرگروه تفاوت اندکی با سایر زیرگروه ها دارد . از آنجایی که در هر زیرگروه دروس ، ضرایب متفاوتی نسبت به زیرگروه دیگر دارد ، ملاک اصلی گزینش شما برای پذیرش در هر رشته ، رتبه در سهمیه شما در همان زیرگروه است .






مثال : اگر داوطلب بخواهد رشته پزشكی هر دانشگاهی را انتخاب نماید ، با توجه به این که رشته پزشكی در زیر گروه یک قرار دارد ، بایستی به رتبه و نمره خود در سهمیه در زيرگروه يك توجه نمايد . اگر اين داوطلب بخواهد رشته‌ داروسازی هر دانشگاهی را انتخاب نماید ، با توجه به این که رشته داروسازی در زیر گروه دو قرار دارد ، می بایست به رتبه و نمره خود در زير گروه دو توجه كند .​

رتبه کل در سهمیه نهایی :

برای به درست آوردن این رتبه از نمره کل زیر گروه های مختلف استفاده می شود به این طریق که بالاترین نمره کل ( تراز ) زیر گروه‌ های مختلف هر داوطلب استخراج شده و این نمره داوطلبان در هر سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه‌ دهی می‌ شود و چنانچه داوطلبان نمره برابر داشته باشند رتبه یکسانی خواهند داشت .



یکی از دغدغه هایی که داوطلبان کنکور سراسری در تکمیل فرم انتخاب رشته خود دارند آمار قبولی سال گذشته و همچنین شانس قبولی در رشته محل هایی است که به آن ها علاقه دارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورند انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشند .

 نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری هیوا به عنوان ابزاری کمکی ، رتبه و محل قبولی پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال گذشته را در اختیار داوطلبان قرار داده و از این طریق به تخمین شانس قبولی متقاضیان می پردازد .

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا

متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص رتبه قبولی و انتخاب رشته می توانند از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا بهره مند شده و از تجربیات و راهنمایی های کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی هیوا استفاده نمایند .


سوالات متداول

1- نوع سهمیه داوطلب بر چه اساسی در کنکور تعیین می شود ؟
توسط داوطلب در زمان ثبت نام اینترنتی مشخص می شود که در این مقاله توضیحات تکمیلی در این باره ارائه شده است .

2- اهمیت سهمیه در کنکور در کجا مشخص می شود ؟
از آنجا که بعد از برگزاری کنکور ، رتبه داوطلبان در جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار گرفته و نسبت به رتبه کشوری عدد کمتری است که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- برای انتخاب رشته به کدام رتبه باید توجه شود ؟
به رتبه در زیر گروه توجه کنند چرا که این رتبه نسبت به ضریب هر درس در هر زیر گروه ، تعیین می شود و شانس قبولی داوطلب را برای رشته های هر زیر گروه مشخص می کند ، برای مطالعه توضیحات بیشتر مقاله را مطالعه کنید .

منبع : رتبه در سهمیه چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m4EE
نظرتان را بنویسید