ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور سراسری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
هریک از گروه های آزمایشی کنکور سراسری از چند زیر گروه تشکیل شده اند که ضرایب دروس اختصاصی در هر یک از این زیر گروه ها با هم متفاوت است . به طوریکه هر چه ضریب یک درس بیشتر باشد ، میزان اهمیت و تاثیر آن نیز در کنکور افزایش می یابد . 




شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته مورد علاقه رویای هر فرد برای شرکت در این ماراتن نفسگیر است که موارد مهمی نظیر روش درست مطالعه ، برنامه‌ ریزی مناسب ، شرکت در آزمون های آزمایشی ، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با کارشناسان مجرب از نکاتی است که داوطلبان باید در طول دوران مطالعه برای کنکور مورد توجه قرار دهند .

اما یکی‌ از مهم‌ترین و پر اهمیت ترین فاکتور ها در برنامه ریزی و مطالعه دروس کنکور ، بحث تاثیر ضرایب دروس است . همانطور که می دانیم سوالات کنکور سراسری از دو دفترچه عمومی و اختصاصی تشکیل می شود که سوالات هر دفترچه خود شامل چند درس با ضرایب مختلف است که البته ضرایب دروس‌ عمومی همواره در تمامی گروه های آزمایشی امتحانی ثابت بوده و تنها ضرایب دروس اختصاصی بسته به رشته‌ دانشگاهی مورد علاقه شما متفاوت می باشد  .

سوالی که داوطلبان هر سال در زمان برنامه ریزی کنکور دارند بررسی تاثیر ضرایب هر درس با توجه به رشته انتخابی می باشد به این معنا که مثلا برای رشته پزشکی کدام درس در کنکور تاثیر بیشتری دارد یا ضریب کدام درس بیشتر است و کدام درس هیچ تاثیری در کنکور و انتخاب رشته داوطلب ندارد . با توجه به اهمیت تاثیر ضرایب در برنامه ریزی کنکور سراسری در این مقاله ، اهمیت هر یک از دروس کنکور در گروه های آزمایشی مختلف ( تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ) ارائه شده است .


ضرایب کنکور سراسری 99
سازمان سنجش به منظور برنامه ریزی هرچه دقیق تر داوطلبان کنکور سراسری ، ضرایب دروس عمومی و صرایب اختصاصی را در هر زیر گروه ارائه داده است تا به این طریق متقاضیان از اهمیت هر درس مطابق با رشته ی مورد علاقه مطلع شوند . 

به این ترتیب در ادامه جداول ضرایب دروس عمومی و اختصاصی هر 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری ارائه شده است و شما می توانید با استفاده از این اطلاعات برنامه ریزی مطالعاتی دروس خود را انجام داده و خود را برای شرکت در این ماراتن نفسگیر آماده کنید . 

ضرایب دروس عمومی 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری

 دروس عمومی و ضرایب آن ها همواره در تمامی گروه های آزمایشی ( تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان ) و زیر گروه های آ ن ها ثابت هستند و با توجه رشته‌ دانشگاهی انتخابی داوطلب تغییر نمی کند .



ضرایب دروس عمومی کنکور سراسری 
ادبیات    عربی     دینی    زبان انگلیسی
4    2    3    2


ضرایب دروس اختصاصی 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری


ضرایب کنکور سراسری تجربی
زیر گروه    زمین شناسی    ریاضی    زیست شناسی     فیزیک    شیمی
یک    0    2    4    2    3
دو    1    3    4    2    4
سه    4    3    2    2    2
چهار    1    4    2    3    2
پیج    1    3    2    2    2




ضرایب کنکور سراسری ریاضی
زیر گروه    ریاضی    فیزیک    شیمی
یک    4    3    2
دو    4    3    3
سه    3    2    3




ضرایب کنکور سراسری انسانی
زیر گروه    ریاضی    اقتصاد    زبان و ادبیات فارسی    عربی     تاریخ و جغرافیا    علوم اجتماعی     فلسفه و منطق     روانشناسی 
یک    2    1    4    4    1    1    3    1
دو    4    2    2    1    1    3    1    2
سه    4    3    2    1    1    2    1    1
چهار    3    2    2    1    3    2    2    3
پیج    3    2    2    1    1    3    3    3




ضرایب کنکور سراسری هنر
زیر گروه    درک عمومی هنر    درک عمومی ریاضی - فیزیک     ترسیم فنی     خلاقیـت تصویری و تجسمی      خلاقیت نمایشی     خلاقیت موسیقی    خواص مواد
یک    4    1    1    4    1    1    1
دو    3    3    2    4    1    1    1
سه    3    1    2    2    1    1    1
چهار    3    1    1    2    4    1    1
پیج    3    1    1    1    1    4    1


 


ضرایب کنکور سراسری زبان
زیر گروه     انگلیسی    آلمانی    فرانسه
یک    4    0    0
دو    0    4    0
سه    0    0    4
چهار    0    0    0


توجه ضرایب دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی ضریب 3 دارند ، یعنی ضریب هر درس اختصاصی در 3 ضرب می شود .

تاثیر ضرایب در برنامه ریزی کنکور 99
در برنامه ریزی کنکور دو نکته باید مورد توجه داوطلبان باشد !؟ نکته اول چه رشته ای مورد علاقه داوطلب است و آن رشته در کدام زیر گروه قرار دارد و نکته دوم کدام دروس اختصاصی در آن زیر گروه ضریب بالاتری دارند .

داوطلبان اگر پاسخ این دو سوال را بررسی کنند از همان ابتدا در میابند که کدام دروس از اهمیت و توجه بالاتری در کنکور برخور دار است . 

با یک مثال به توضیح این بخش می پردازیم ، در نظر داشته باشید :


یک داوطلب کنکور تجربی متقاضی زیر گروه یک این گروه آزمایشی است یعنی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری و... است . دروس اختصاصی در این زیر گروه برای این رشته ها دارای ضرایب مختلفی هستند به طوریکه در این زیر گروه درس زیست شناسی دارای ضریب 12 ، شیمی ضریب 9 ، ریاضی 6 ، فیزیک 6 و درس زمین شناسی ضریب 0 را دارد .

داوطلبی دیگر متقاضی رشته های زیر گروه 2 کنکور تجربی است که رشته های این زیر گروه شامل رشته داروسازی ، بهداشت عمومی ، آموزش شیمی و ... است . ضرایب دروس اختصاصی در این زیر گروه به ترتیب زمین شناسی 3 ، زیست شناسی 12 ، شیمی 12 ، ریاضی 9 و فیزیک 6 می باشد . 





همانطور که از مثال بالا متوجه شدیم اهمیت هر درس ، متناسب با رشته‌ ای که قرار است در آینده بخوانید ، تعیین می‌شود و همچنین اهمیت هر درس ، با اهمیت هر سوال فرق دارد به این نحو که تمام سوالات یک درس ارزشی یکسان با هم دارند ، اما ارزش یک سوال زیست با یک سوال ریاضی متفاوت است .

اگر قرار است در دانشگاه ، رشته‌ زمین شناسی را بخوانید ، درس زمین اهمیتی زیاد پیدا خواهد کرد اما اگر بخواهید رشته‌ های پزشکی ، دندان یا پیراپزشکی را دنبال کنید ، درس زمین اهمیتی نداشته و ضریب آن صفر است .





تاثیر ضرایب در انتخاب رشته کنکور 99
توجه به ضرایب دروس اختصاصی تنها مختص زمان برنامه ریزی کنکور نیست بلکه در زمان انتخاب رشته نیز  دارای اهمیت به سزایی است به طوریکه سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج اولیه برای هر زیر گروه ، گروه آزمایشی با توجه به تاثیر ضرایب ، رتبه و تراز اعلام کرده است و داوطلبان بر اساس آن می توانند تشخیص دهند در کدام زیر گروه بهتر عمل کرده اند و شانس قبولی خود را تخمین بزنند .

تصویر زیر بخشی از کارنامه داوطلب تجربی است . همانطور که مشاهده می کنید در جدول زیر 5 ستون با عناوین 1 تا 5 درج شده است که این 5 ستون در واقع 5 زیر گروه کنکور سراسری تجربی است که در این کارنامه قرار گرفته و وضعیت علمی داوطلب را در هر زیر گروه نشان می دهد .





 رشته های کنکور سراسری بر اساس نوع رشته ها و تاثیر ضرایب به چند گروه تقسیم می شوند که به هر کدام از این گروه ها ، یک زیر گروه می گویند ، سازمان سنجش زیر گروه های هر گروه آزمایشی را همراه با تاثیر ضرایب دروس اختصاصی آن ها مشخص نموده و در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری قرار داده تا داوطلبان با بررسی رشته های مندرج در هر زیر گروه از اهمیت دروس و میزان تاثیر ضرایب در هر زیر گروه مطلع شوند .

 با توجه به اینکه تراز هر داوطلب با توجه به ضرایب دروس اختصاصی و عمومی زیرگروه ها محاسبه می شود بنابراین رتبه و تراز داوطلب در هر زیر گروه با هم متفاوت است به همین دلیل سازمان سنجش رتبه و تراز اکتسابی داوطلبان را در هر زیر گروه اعلام می کند تا داوطلبان بدانند در کدام زیر گروه شانس قبولی بیشتری دارند .

 بعد از انتشار این کارنامه ، مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری مرحله ای سرنوشت ساز برای هر داوطلب بوده و در صورتی که به درستی انجام شود داوطلبان را به کسب قبولی در رشته محل دلخواه نزدیک می کند . از این رو داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می بایست وضعیت علمی خود را در هر زیر گروه مورد بررسی قرار داده و پس از تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه بپردازند . 

با توجه به اهمیت این مرحله به داوطلبان توصیه می شود با مطالعه مقاله زیر که راهنمای جامعی در خصوص نحوه چینش انتخاب ها و انتخاب رشته می باشد انتخاب رشته ای اصولی و دقیق را پشت سر بگذارند .


در نظر داشته باشید مشاوران سامانه مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا به تمام سوالات شما در مورد تاثیر ضرایب کنکور سراسری پاسخ دهند . راه ارتباطی شما با این مشاوران ، سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا است 


سوالات متداول

1- تاثیر ضرایب دروس اختصاصی در کنکور به چه صورت است ؟
ضرایب دروس اختصاصی در کنکور ضریب 3 را دارند که در این مقاله ضرایب دروس اختصاصی 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری ارائه شده است .

2- آگاهی از تاثیر ضرایب چه تاثیری در کسب رتبه قبولی دارد ؟
اهمیت ضرایب در رتبه و تراز داوطلب به این صورت است که درسی که دارای ضریب 4 می باشد دو برابر درسی که دارای ضریب 2 می باشد در رتبه و تراز داوطلب تاثیر دارد که در این مقاله توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه شده است .

3- دروس عمومی در کنکور سراسری دارای چه ضریبی هستند ؟
ضریب این دروس در کلیه گروه های آزمایشی یکسان و بدون تغییر می باشد که در این مقابه ضریب 4 درس عمومی کنکور سراسری ارائه شده است .

منبع : ضرایب دروس عمومی و اختصاصی کنکور سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n4zY
نظرتان را بنویسید