وکالت اخذ کد اقتصادی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
اخذ کد اقتصادی برای تضمین قانونی بودن فعالیت های اقتصادی و اخذ مالیات است . وکالت اخذ کد اقتصادی به دلیل این است که گاهی متقاضی شرایط اخذ کد اقصادی را نداشته و وکیل در بازه مقرر قانونی ( دو ماه ) می تواند کلیه امور مربوط به اخذ کد اقتصادی در اداره دارایی را انجام دهد . این امر با ارائه متن وکالتنامه کاری جهت وکالت دریافت کد اقتصادی امکان پذیر است .





گرفتن و اخذ کد اقتصادی جهت انجام فعالیت های اقتصادی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی لازم و ضروری است که این امر به دلیل مشخص شدن چارچوب فعالیت های تجاری و اقتصادی ، نظارت بر آن و همچنین به جهت گرفتن مالیات تاثیر فراوانی دارد . به همین دلیل اخذ کد اقتصادی یک الزام پیش بینی شده در قانون است و سبب می شود که فعالان اقتصادی با دریافت این کد از مزایای قانونی فراوانی بهره مند شوند .

با این وجود ، شرایط اخذ و دریافت کد اقتصادی با پیچیدگی های قانونی ، مالیاتی و اداری خاص خود همراه است و به همین خاطر است که برخی افراد ترجیح می دهند به جای اینکه خودشان اقدامات مربوط به اخذ کد اقتصادی را انجام دهند ، با وکالت یک شخص خبره اقدام به گرفتن و دریافت کد اقتصادی نمایند و به این ترتیب امورشان با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری انجام شود .

به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که وکالت اخذ کد اقتصادی چیست . همچنین به این سوالات مهم پاسخ دهیم که لزوم وکالت اخذ کد اقتصادی چیست و چرا برای اخذ کد اقتصادی وکیل استخدام کنیم ؟ در پایان شرایط و متن وکالتنامه به منظور وکالت اخذ کد اقتصادی را ارائه خواهیم نمود .




وکالت اخذ کد اقتصادی چیست
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که وکالت اخذ کد اقتصادی چیست ، لازم است کمی در خصوص کد اقتصادی برای شرکت تجاری و الزامات و شرایط قانونی مربوط به آن توضیح دهیم . بر اساس قانون ، تمامی اشخاص حقوقی که در زمینه صادرات و واردات کالاها ، مونتاژ ، تولید و توزیع کالاها و خدمات فعالیت اقتصادی می کنند و همچنین کلیه اشخاص حقیقی که دارای پروانه کسب و کار و یا دارای محل خاصی برای فعالیت های تجاری و اقتصادی هستند ، موظف شده اند کد اقتصادی بگیرند .

این کد اقتصادی شناسه ای 12 رقمی است که اشخاص حقوقی همچون شرکت ها ، تنها به مدت 60 روز یا دو ماه پس از ثبت شرکت باید آن را از طریق سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است ، دریافت نمایند و در غیر این صورت ، از برخی مزایای قانونی همچون اخذ کارت بازرگانی ، شرکت در مناقصه ها و مزایده ها و یا افتتاح حساب بازرگانی برای شرکت محروم خواهند بود و اجازه فعالیت هم نخواهند داشت .

بنابراین ، کد اقتصادی شناسه ای مخصوص است که اخذ و دریافت آن مانند شناسه ملی برای شرکت ها و شماره شناسنامه برای اشخاص حقیقی ضروری بوده و به دلیل شرایط قانونی موجود از اهمیت فراوانی برای فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برخوردار است .

عدم اخذ کد اقتصادی و انجام فعالیت های اقتصادی بدون دریافت آن ، ضمانت های اجرایی مقرر در قانون را در پی دارد و همین موضوع لزوم استفاده از خدمات حقوقی اشخاص خبره و لزوم وکالت برای اخذ کد اقتصادی را آشکار می کند .

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و شخصیت های حقوقی با وکالت اقدام به گرفتن کد اقتصادی می کنند و با استخدام وکیل و دادن وکالتنامه به وی کلیه مراحل اداری و حقوقی دریافت کد اقتصادی توسط وکیل انجام می شود که در ادامه به توضیح آن و ارائه شرایط و متن وکالت نامه اخذ کد اقتصادی خواهیم پرداخت .

حتما بخوانید: کد اقتصادی شرکت چیست




لزوم وکالت اخذ کد اقتصادی
همانطور که اشاره شد ، در کنار شناسه ملی شرکت ، اخذ و دریافت کد اقتصادی سبب می شود که فعالیت های اقتصادی و تجاری مشمولان ، قانونی شود . ولی اگر بنا به دلایلی کد اقتصادی دریافت نشود ، یا به دلیل نقص مدارک ارائه شده دریافت کد اقتصادی در مهلت مقرر قانونی یعنی دو ماه امکان پذیر نشود ، امکان انجام فعالیت های قانونی وجود نداشته و در صورتی که بدون اخذ کد اقتصادی به انجام فعالیت پرداخته شود ، جرایم مشخص شده در قانون قابل اعمال خواهد بود .

در پاسخ به این سوال که چرا باید برای اخذ کد اقتصادی وکیل استخدام کنیم ، باید گفت لزوم وکالت برای اخذ و دریافت کد اقتصادی به این جهت است که شرایط و مراحل قانونی و اداری دریافت کد اقتصادی از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و به همین دلیل در صورتی که فرآیند اخذ کد اقتصادی به صورت صحیح انجام نشود، ممکن است مشمول جرایم قانونی در حوزه مالیات شود و همچنین امکان استفاده از معافیت های مالیاتی وجود نخواهد داشت .

لازم به ذکر است که پس از اخذ کد اقتصادی توسط وکیل و یا خود شخص ، می توان از مزایای دریافت کد اقتصادی نیز برخوردار شد که مهم ترین آنها عبارتند از :

انجام کلیه معاملات مالی و تجاری ؛

شرکت در تمام مناقصه و مزایده های دولتی در سراسر کشور ؛

افتتاح حساب بانکی برای اشخاص حقوقی ؛

تهیه و صدور فاکتور ؛

دریافت کارت بازرگانی ؛

استفاده از خدمات گمرکی و سایر مواردی که در قوانین و مقررات در خصوص کد اقتصادی ذکر شده است . لازم به ذکر است که علاوه بر وکالت اخذ کد اقتصادی ، اشخاص نیز می توانند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اقدام به پیش ثبت نام دریافت کد اقتصادی نمایند و سپس سایر مراحل را انجام دهند .

اما لزوم وکالت اخذ کد اقتصادی در شرایطی است که فرصت کافی جهت مراجعه به نهادهای مربوطه را نداشته و تخصص کافی در این حوزه ندارند و با ارائه متن وکالت نامه کد اقتصادی می توانند امور خود را توسط وکیل پیگیری کنند .

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت کارت بازرگانی چیست


متن وکالتنامه وکالت اخذ کد اقتصادی
در قسمت قبل به توضیح لزوم وکالت اخذ کد اقتصادی پردختیم ؛ اخذ و دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی ( مانند اشخاص تاجر ) و اشخاص حقوقی ( همچون شرکت های موضوع ماده 20 قانون تجارت ) یک خدمت حقوقی و اداری تخصصی است ؛ به همین دلیل هم افرادی که قصد دارند برای دریافت کد اقتصادی از خدمات وکیل استفاده کرده و وکیل استخدام نمایند ، ابتد بایستی به یک وکیل ، وکالت اخذ کد اقتصادی بدهند .

به همین دلیل در این قسمت قصد داریم به بررسی شرایط و متن وکالتنامه وکالت اخذ کد اقتصادی بپردازیم .

با ارائه وکالت کاری به وکیل ، جهت دریافت کد اقتصادی ، وکیل می تواند به نمایندگی از شخص حقیقی یا حقوقی، کلیه امور مربوطه را انجام داده و با استناد به این وکالتنامه، نزد سازمان امور مالیاتی، صلاحیت پیگیری امور مربوط به کد اقتصادی را خواهد داشت و دیگر حضور موکل در نهادهای مربوطه، هیچ الزامی نخواهد داشت که در ادامه، نمونه متن وکالتنامه وکالت اخذ کد اقتصادی را ارائه می نماییم :

متن وکالتنامه اخذ کد اقصادی توسط وکیل

مراجعه به وزارت اقتصاد و دارایی ، سازمان امور مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده و کلیه واحد های اداری ذی ربط و انجام کلیه امور کاری و اداری مربوط به موکل ، شخص حقیقی / شرکت ............. به شماره ثبت ................ اعم از ارائه درخواست و تقاضا در راستای طی مراحل اداری مربوط به اخذ و دریافت کد اقتصادی ، از جمله تعیین حوزه مالیاتی ، تشکیل پرونده دارایی ، دریافت کد اقتصادی ، اخذ مفاصا و پاسخ استعلامات ، تکمیل فرم های مربوطه ، اخذ اسناد و مدارک ، پرداخت وجوه ، امضای اوراق و دفاتر و دریافت مدارک اعم از اصل و رونوشت آنها و انجام کلیه امور مالیاتی مربوط به شرکت بدون محدودیت به نحوی که در هیچ کدام از مراحل فوق نیازی به حضور موکل نباشد .

در ادامه بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وکالت اخذ کد اقتصادی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت اخذ کد اقتصادی پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- کد اقتصادی چیست و مهلت دریافت آن چقدر است ؟
کد اقتصادی شناسه ای 12 رقمی است که فعالان اقتصادی با دریافت آن می توانند به فعالیت قانونی پرداخته و از مزایای مرتبط با کد اقتصادی همچون دریافت کارت بازرگانی بهره مند شوند که مدت زمان دریافت این کد برای شرکت ها دو ماه است و در مقاله این موضوع کاملا توضیح داده شده است .


2- وکالت اخذ کد اقتصادی چیست ؟
در صورتی که اشخاص نتوانند یا نخواهند به صورت شخصی اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند می توانند با ارائه وکالت کاری به دیگری کد اقتصادی خود را دریافت نمایند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لزوم وکالت برای اخذ کد اقتصادی می توانید مقاله را مطالعه نمایید .


3- برای ارائه وکالت اخذ کد اقتصادی چه اقدامی باید انجام داد ؟
ارائه وکالت برای دریافت کد اقتصادی نیازمند امضای یک وکالتنامه کاری میان شخص با یک وکیل است که مفاد آن مراجعه به نهادهای مربوطه همچون اداره دارایی و انجام کلیه مراحل اخذ کد اقتصادی بدون حضور موکل است که برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده متن وکالتنامه وکالت کد اقتصادی می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : وکالت اخذ کد اقتصادی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wQy8
نظرتان را بنویسید