نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن

نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، به این صورت است که موکل ، می تواند با مراجعه به دفترخانه ، انجام امر یا اموری را با حدود اختیارات مشخص ، به عهده وکیل خود قرار دهد . در تنظیم نمونه قرارداد وکالت کاری ، باید مواردی ، همچون تعیین وکیل و موکل ، موضوع وکالت کاری و نیز ، حدود اختیارات وکیل را به تصریح ، قید نمود .

 

 

همه افراد ، ممکن است بنا به دلایلی ، نیاز به استفاده از تخصص و دانش دیگری را داشته باشند و یا در اموری که خود ، بنا به دلایلی ، توانایی انجام دادن آن را ندارند ، قصد داشته باشند از کمک دیگران ، استفاده کنند . به همین دلیل ، در قانون ، عقد یا قرارادادی ، تحت عنوان عقد وکالت پیش بینی شده است که به موجب آن ، یکی از طرفین ، دیگری را وکیل می کند تا از جانب وی ، اموری را که مد نظر وی است ، به انجام برساند .

بنابراین ، برخلاف این تصور که عقد وکالت ، صرفا در خصوص تعیین وکیل در دعاوی قضایی است ، می توان ملاحظه نمود که در خصوص بسیاری از امور روزمره ، افراد ، می توانند دیگری را وکیل خود نموده و با اعطای وکالت کاری به ایشان ، امور مورد نظرشان را انجام دهند . وکالت کاری ، در بسیاری از امور و فعالیت ها ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد ؛ اما برای استفاده از آن ، می بایست نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری ، مد نظر قرار گیرد .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اولا ، قرارداد وکالت کاری چیست و چه کاربردی دارد و پس از اینکه نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد وکالت کاری را توضیح دادیم ، یک نمونه متن قرارداد وکالت کاری را برای دانلود ارائه نماییم .



 

قرارداد وکالت کاری چیست

در قانون مدنی ، قراردادی تحت عنوان وکالت ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . عقد وکالت ، بر اساس ماده 656 قانون مدنی ، به قراردادی گفته می شود که یکی از طرفین ( موکل ) ، انجام امر یا اموری را به عهده شخص دیگر ( وکیل ) می گذارد . به عبارت دیگر ، به موجب عقد وکالت ، موکل ، شخص دیگری را وکیل ، نایب یا نماینده خود می کند .

با این توضیح ، اموری که وکیل ، به موجب عقد وکالت به عهده می گیرد ، می تواند انواع مختلفی داشته باشد . معروف ترین و مرسوم ترین قرارداد وکالت ، قرارداد وکالتی است که میان وکیل دادگستری و افراد منعقد می شود و به موجب آن ، وکیل ، موظف می شود که در مراجع قضایی ، از حقوق موکل خود دفاع نماید و تعهدات پیش بینی شده حین سند وکالت را ، به نحوه احسن به انجام برساند . با این حال ، عقد وکالت ، محدود به مورد مذکور نیست .

به این معنا که افراد ، می توانند برای انجام هر موضوع دیگری که مد نظرشان است نیز ، شخص دیگر را وکیل کنند . به عنوان نمونه ، زمانی که زن ، حین عقد نکاح ، از شوهر خود حق طلاق می گیرد ، می تواند به وکالت از طرف شوهر ، خودش را مطلقه نماید ؛ یا زمانی که مردی برای عقد ازدواج ، به دفترخانه مراجعه می کند ، می تواند سردفتر یا عاقد را وکیل خود کند تا به استناد وکالت در عقد نکاح ، خطبه عقد نکاح را بخواند .

بنابراین ، علاوه بر وکالت در امور قضایی ، نوعی وکالت دیگر هم متصور است که مختص انجام دادن امور کاری و یا اداری است . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که قرارداد وکالت کاری چیست ، باید گفت قرارداد وکالت کاری ، نوعی قرارداد وکالت است که یکی از طرفین ( موکل ) ، انجام اموری را که جنبه اداری و نه قضایی دارند ، به عهده شخص دیگری ( وکیل ) قرار می دهد تا به نیابت از وی ، اقدام به انجام آنها نماید . به طور کلی ، وکالت کاری ، نقطه مقابل وکالت برای نقل و انتقال اموال می باشد که به موجب آن ، فروشنده ، وکالت فروش ملک خود را به خریدار می دهد .

نکته مهمی که در خصوص قرارداد وکالت کاری وجود دارد ، آن است که برخلاف وکالت در امور قضایی ، نیازی نیست که حتما وکیل کاری ، تخصص یا تحصیلاتی در زمینه علم حقوق داشته یا پروانه وکالت اخذ نموده باشد . بلکه وکالت کاری ، بسته به نوع کار مورد نظر ، تخصص مربوط به خود را می طلبد . همچنین ، در وکالت کاری ، بر خلاف وکالت نقل و انتقال اموال ، وکیل نمی تواند اموال موکل را به خود منتقل نماید .

البته ، هر چند که قرارداد وکالت کاری ، یک قرارداد جایز است و هر کدام از وکیل و موکل ، می توانند هر زمان بخواهند ، اقدام به بر هم زدن یا فسخ قرارداد نمایند ؛ با این حال ، تا زمان انقضای عقد وکالت ، هر کدام از وکیل و موکل ، می بایست مطابق شرایط و حدود تعیین شده در قرارداد وکالت کاری ، عمل نموده و به مفاد آن پایبند باشند . به همین دلیل ، نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری میان طرفین ، بسیار مهم است که در قسمت بعد ، به بررسی آن خواهیم پرداخت .

حتما بخوانید: وکالت کاری چیست

 

نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که قرارداد وکالت کاری چیست . همانطور که گفته شد ، وکالت کاری ، بر خلاف وکالت در امور قضایی ، نیازی به داشتن پروانه وکالت ندارد و موکل ، می توانند هر فردی را که واجد صلاحیت می داند ، برای انجام دادن کاری ، وکیل کاری خود نماید و نیازی نیست که لزوما شخص مزبور ، وکیل پایه یک دادگستری باشد .

 البته ، قرارداد وکالت کاری ، می تواند در امور مختلفی ، مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل ، در نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، می بایست اقتضائات مربوط به آن را در متن وکالتنامه کاری ، درج کرد . اما در این قسمت ، قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این موضوع ، نحوه نوشتن و تنطیم قرارداد وکالت کاری را به صورت کلی ، مورد بررسی قرار دهیم .

اولین نکته مهم در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، آن است که مشخصات و هویت وکیل و موکل ، به صورت دقیق ، در متن وکالتنامه کاری ، قید بشود . در این صورت ، اصولا وکیل ، این حق را دارد که به نیابت از موکل ، امور کاری و اداری را انجام بدهد ؛ مگر اینکه وکالت در وکالت یا حق توکیل نیز به وکیل داده شده باشد . در این صورت ، وکیل تعیین شده ، این حق را دارد که خودش هم برای انجام امور مذکور ، به شخص دیگری وکالت بدهد .

نکته مهم دیگر در خصوص تنظیم و نوشتن وکالت کاری ، این است که موکل ، هر زمان بخواهد ، می تواند وکیل را عزل کند ؛ به همین علت ، در صورتی که طرفین ، قصد داشته باشند که موکل ، نتواند وکیل خود را عزل نماید ، می بایست اقدام به تنظیم یک وکالت بلاعزل نمایند که در وکالت بلاعزل ، وکیل ، عزل شدنی نیست . معمولا ، در برخی از وکالت های کاری ، طرفین ، متن وکالت را به صورت رسمی در دفترخانه تنظیم کرده و موکل ، حق عزل وکیل را از خود سلب می کند .

موضوع بعدی در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری ، مربوط به حدود اختیارات وکیل است . حدود اختیارات وکیل ، در متن قرارداد وکالت کاری ، می بایست به صورت دقیق و موردی ، میان طرفین ، تعیین شود تا هم وکیل بتواند با داشتن اختیارات کافی ، امور مربوطه را انجام دهد و هم اینکه موکل ، صرفا در اموری وکالت دهد که مربوط به کار مورد نظر است و فراتر از آن ، وکیل ، اختیاری نداشته باشد تا قابل سوء استفاده کردن باشد . هر چند در چنین مواردی ، می توان از وکالت نامه تام الاختیار نیز استفاده نمود .

بیشتر بخوانید: موارد انقضای وکالت

 

 

 

دانلود نمونه قرارداد وکالت کاری

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که وکالت کاری چیست و در صورتی که شخصی ، قصد داشته باشد متن قرارداد وکالت کاری با شخصی منعقد نماید ، چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهد . باید افزود که نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد وکالت کاری ، علی رغم اصول کلی مشترکی که دارد ، با پیچیدگی هایی نیز مواجه است . به عبارت دیگر ، از آن جهت که قرارداد وکالت کاری ، در موارد و مصادیق مختلف و متعددی مورد استفاده قرار می گیرد ، می بایست در هر مورد خاص ، به صورت اختصاصی ، متن آن ، تنظیم و نوشته شود .

لذا استفاده از نمونه قرارداد وکالت کاری ، در همه موارد ، امکان پذیر نیست و چه بسا که موکل ، صرفا قصد داشته باشد در برخی از امور ، به دیگری وکالت بدهد . به عنوان نمونه ، وکالت اخذ کد اقتصادی ، با وکالت کاری جهت مراجعه به بانک یا شهرداری ، متفاوت است . با این حال ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه قرارداد وکالت کاری را ارائه و متن آن را برای دانلود قرار دهیم .

این نمونه متن قرارداد وکالتنامه کاری ، در خصوص وکالت کاری به شخصی ، برای مراجعه به شهرداری و سایر نهادهای مربوطه ، به منظور گرفتن مجوز ساخت و ساز از شهرداری است ؛ اما این نمونه متن ، می تواند در تنظیم و نوشتن سایر نمونه های قرارداد وکالت کاری نیز مورد توجه قرار گیرد .

 

نمونه متن قرارداد وکالت کاری

 

موکل :

آقای / خانم : ..................................... فرزند ........................... با شماره شناسنامه ................ متولد .................... صادره از ........................ به شماره ملی ....................... ساکن ............................................................

وکیل :

آقای / خانم : ..................................... فرزند ........................... با شماره شناسنامه................ متولد .................... صادره از ...................... به شماره ملی ..................... ساکن ............................................................

موضوع وکالت :

مراجعه به شهرداری و هریک از ادارات و نهادهای وابسته به آن ، در راستای دریافت فرم ها ، اسناد و مدارک لازم و همچنین ، تکمیل و ارائه آنها ، به منظور ارائه درخواست و اخذ مجوز ساخت و ساز از شهرداری ، با هر تعداد طبقه و مساحت و متراژ ، با حق سپردن هرگونه تعهد و تضمین و نیز ، اختیار پرداخت هزینه های قانونی مربوط به انجام مورد وکالت و امضا ذیل کلیه فرم ها ، اسناد و مدارک مربوطه .

حدود اختیارات وکیل :

وکیل مرقوم ، حق توکیل به غیر در انجام مورد وکالت را داشته و در راستای انجام موضوع وکالت ، دارای اختیارات تام و مطلقه قانونی می باشد . لذا امضا و اقدام و عمل ایشان ، به منزله امضا ، اقدام و عمل موکل بوده و به صورت کامل ، نافذ و معتبر می باشد .

 

دانلود نمونه متن قرارداد وکالت کاری

  • نویسنده: دینا
  • حجم: 308KB

دانلود فایل

در ادامه بخوانید: وکالت تام الاختیار بعد از مرگ

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- قرارداد وکالت کاری چیست ؟

قرارداد وکالت کاری به قراردادی گفته می شود که شخصی برای انجام دادن برخی از امور اداری و قانونی به دیگری وکالت می دهد تا وکیل به نمایندگی از وی امور مربوطه را انجام دهد که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .

 

2- نحوه نوشتن قرارداد وکالت کاری چگونه است ؟

نحوه نوشتن قرارداد وکالت کاری به این صورت است که علاوه بر مشخصات طرفین می بایست موضوعی که برای آن وکالت کاری داده می شود و حدود اختیارات وکیل به صورت دقیق مشخص شود که شرح آن در مقاله آمده است .

 

3- نحوه تنظیم قرارداد وکالت کاری چگونه است ؟

نمونه متن قرارداد وکالت کاری می بایست به صورت سند رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی باشد چرا که ادارات و ارگان های مربوطه فقط وکالت کاری رسمی را قبول می کنند که متن مقاله جزئیات این موضوع قید شده است .

منبع : نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pNkp
نظرتان را بنویسید