هزینه انواع وکالت نامه

هزینه انواع وکالت نامه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

به طور کلی، وکالت نامه ها، در دفاتر اسناد رسمی، با دو تعرفه «فروش یا انتقال» و «سایر وکالت نامه ها» ثبت می شوند. تعرفه محضری 1400، برای وکالت نامه های فروش و انتقال، 150 هزار تومان و تعرفه سایر وکالت نامه ها، 100 هزار تومان بوده و هزینه انواع وکالت نامه، مگر در صورت توافق طرفین، به طور مساوی از طرفین قرارداد، گرفته می شود .

 

 

بر اساس  ماده 656 قانون مدنی «وکالت، عقدی است که به‏ موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری، نایب خود می‏ نماید.» بدین معنی که، هر شخصی می تواند، برای امور مربوط به حقوق و تکالیف خود، دیگری را وکیل نماید که به جای موکل، اقدامات لازم را انجام دهد که برای بسیاری از این امور، طبق قانون، نیاز به تنظیم وکالت نامه رسمی می باشد.

از آنجا که تنظیم وکالت نامه رسمی در دفاتر اسناد رسمی، انجام می شود، دفاتر اسناد رسمی، در ازای انجام این خدمات، مبلغی را تحت عنوان حق التحریر، دریافت می نمایند. مبالغ حق التحریر، دارای تعرفه محضری مشخصی است که از سوی قوه قضاییه، تعیین می شود. برای جلوگیری از سودجویی سردفتران و دریافت مبالغ بالاتر، لازم است با تعرفه محضری، در انواع وکالت نامه ها آشنا شویم.

بنابراین، برای آشنایی با تعرفه مزبور، در این مقاله، قصد داریم، ابتدا هزینه انواع وکالت نامه در سال 1400 را بررسی نماییم و در ادامه تعرفه محضری وکالت نامه فروش یا انتقال  و هزینه انواع وکالت نامه کاری در سال ۱۴۰۰ را بیان نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.



 

هزینه انواع وکالت نامه در سال 1400

بنابر آنچه گفته شد، هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند، برای انجام حقوق و وظایف خود به دیگری، وکالت دهد و به سند وکالت مزبور، وکالت نامه گفته می شود. وکالت نامه ها در انواع مختلفی، تنظیم می شوند. در یک طبقه بندی، می توان وکالت نامه ها را به مطلق و مقید، تقسیم نمود. در وکالت نامه مطلق، وکیل اختیار انجام همه امور موکل را خواهد داشت و در وکالت مقید، فقط در امور تعیین شده از سوی وکیل، دارای اختیار خواهد بود.

نوع دیگری از تقسیم وکالت نامه، وکالت نامه عادی و رسمی می باشد. به طور کلی، سند رسمی، به سندی گفته می شود که در دفاتر اسناد رسمی، به ثبت می رسد و اسناد عادی، اسناد غیر تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی می باشند. وکالت نامه ها نیز در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم شوند، یک سند رسمی، محسوب شده و در غیر این صورت، وکالت نامه عادی محسوب می شوند.

دفاتر اسناد رسمی، بر اساس تعرفه تعیین شده از سوی قوه قضاییه، تعرفه محضری ثبت وکالت نامه را دریافت می کنند. بر اساس بخشنامه تعرفه حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی، در اجرای ماده 54 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، تعرفه حق‌ التحریر وکالت نامه ها، که از اسناد غیر مالی موضوع ماده 124 اصلاحی قانون ثبت محسوب می شوند، به دو نوع وکالت نامه «فروش یا انتقال» و «سایر وکالت نامه ها» تقسیم می شوند. 

همچنین طبق این بخشنامه، تعرفه محضری، قیمت اوراق، قبوض اقساطی و هزینه پست، به طور مساوی، به عهده طرفین است، مگر اینکه، توافق دیگری در این خصوص به عمل آمده باشد یا یک طرف، تمام آن را بپردازد. در صورتی که، متعهد سند، بیش از دو نفر باشند، به ازای هر نفر، مبلغ صد هزار تومان به حق‌التحریر سند، اضافه خواهد شد. همچنین، اگر سند در بیش از یک برگه، تنظیم شود، به ازای هر برگه اضافی، صد هزار ریال به حق‌التحریر سند، افزوده می‌ شود.

حق‌التحریر وکالت فروش وسایل نقلیه، مطابق تعرفه محضری سند انتقال مالکیت آن می‌ باشد. دفاتر اسناد رسمی، کلیه مبالغ موضوع این تعرفه را از طریق شبکه بانکی و به وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی مستقر در دفترخانه، دریافت می‌ نمایند.

در صورت عدم استطاعت مالی مراجعین، با تایید کانون سردفتران و دفتریاران، سردفتران، موظف به ثبت رایگان سند می باشند. همچنین، لازم به ذکر است، حق الثبت، مالیات ارزش افزوده، هزینه‌ صدور الکترونیکی و افزایش نیم درصدی نیز به تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، افزوده خواهد شد. 

 

حتما بخوانید: نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن

 

هزینه وکالت نامه فروش یا انتقال در سال ۱۴۰۰

در بخش قبل، توضیح دادیم که، وکالت، به معنای تفویض اختیار به غیر، برای انجام یک امر حقوقی می باشد. در صورتی که وکالت نامه ها در دفتر اسناد رسمی، تنظیم و به ثبت برسند، وکالت نامه رسمی محسوب می شوند. امروزه در طیف وسیعی از موضوعات حقوقی، مانند، بیع، نکاح، طلاق، امور شرکت ها، امور بانکی و مواردی از این قبیل، وکالت و تفویض اختیار اتفاق می افتد.

هزینه انواع وکالت نامه در دفتر اسناد نیز بر اساس نوع وکالت نامه تنظیمی، متفاوت است. وکالت نامه ها بر اساس تعرفه محضری، به دو نوع فروش یا انتقال و سایر وکالت نامه ها تقسیم می شوند. ما در این بخش، هزینه انواع وکالت نامه فروش یا انتقال را در سال ۱۴۰۰ بررسی خواهیم نمود.

اشخاص حقیقی و حقوقی، با اهداف متفاوتی، اقدام به تنظیم وکالت نامه فروش یا انتقال، در دفاتر اسناد رسمی می نمایند. از این موارد، می توان به فرار از مالیات، عدم وجود یا آماده نبودن سند رسمی ملک، در رهن بانک بودن سند ملک، فروش فوری مورد معامله، در مواردی که فرایند انتقال سند، طولانی می شود و مواردی از قبیل اشاره نمود.

در مواردی که وکالت نامه با هدف انتقال یا فروش، تنظیم می شود، تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، بر اساس بخشنامه تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب، توسط قوه قضاییه، 150 هزار تومان می باشد که، بالمناصفه بر عهده طرفین قرارداد می باشد.

 

بیشتر بخوانید: شرایط وکالت فروش ملک

 

 

 

هزینه وکالت نامه کاری در سال 1400

در قسمت های قبل، هزینه انواع وکالت نامه را بیان نمودیم و در ادامه، تعرفه محضری وکالت نامه فروش یا انتقال را بررسی نمودیم. در این بخش، تعرفه حق‌ التحریر دفاتر اسناد رسمی، در وکالت نامه های غیر فروش و انتقال و وکالت نامه کاری را در سال 1400 بررسی خواهیم نمود.

در وکالت کاری، انجام کارهای اداری، طی قرارداد وکالت و تنظیم وکالت نامه، با ذکر اختیارات به دیگری، تفویض می شود. لازم به ذکر است، داشتن پروانه وکالت، در مورد وکالت کاری، الزامی نمی باشد. برای جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در تنظیم وکالت نامه، لازم است، تعهدات، اختیارت و وظایف وکیل و همین چنین، مدت وکالت، به طور دقیق در وکالت نامه، قید شود.

انواع وکالت کاری، شامل وکالت نامه انجام امور بیمه ای، ثبت شرکت، اخذ پروانه کسب، انجام امور گمرکی،  اخذ کارت بازرگانی، وکالت در طلاق، وکالت نامه سرپرستی فرزند، درخواست انحصار وراثت، افتتاح یا بستن حساب بانکی، گرفتن دسته چک، گرفتن وام و مواردی از این قبیل می باشد.

تعرفه محضری ثبت وکالت نامه کاری، در دفتر اسناد رسمی، در غیر موارد فروش یا انتقال، بر اساس تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی، قید شده در بخشنامه تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب قوه قضاییه، 100 هزار تومان بوده که در صورت عدم توافق بر خلاف تعرفه مصوب، لازم است بالمناصفه، توسط طرفین قرارداد، پرداخت شود. البته در عرف، این هزینه، توسط موکل، پرداخت می شود.

 

در ادامه بخوانید: تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هزینه انواع وکالت نامه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه انواع وکالت نامه پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- هزینه انواع وکالت نامه از چه کسی دریافت می شود؟

بر اساس بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هزینه انواع وکالت نامه بالمناصفه میان طرفین تقسیم می شود که در متن مقاله با ذکر جزئیات بیان شده است.

 

2- هزینه وکالت نامه فروش یا انتقال چقدر است؟

بر اساس بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی وکالت نامه فروش یا انتقال 150 هزار تومان تعیین شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

 

3- هزینه وکالت نامه کاری چقدر است؟

بر اساس بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هزینه وکالت نامه کاری در غیر موارد فروش یا انتقال 150 هزار تومان تعیین شده است برای دریافت جزئیات به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع : هزینه انواع وکالت نامه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1g4P
نظرتان را بنویسید