رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند

رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

شاید شما در میان دوستان یا خانواده تان کسی را دیده باشید که بخواهد خودکشی کند یا این کار را انجام داده باشد . اگر کسی به شما بگوید به فکر خودکشی افتاده است ممکن است بترسید یا دستپاچه شوید یا احساس کنید بار سنگینی بر دوش شما گذاشته است . در این شرایط بهترین کار این است که او را ترغیب کنید به یک روانشناس مراجعه کند اما اگر این کار را نکرد و بر تصمیم خود نیز پافشاری کرد یا اگر وقت کافی برای مشورت کردن نبود می خواهید چه کاری انجام دهید ؟ در ادامه مقاله به بیان رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند می پردازیم . 



 

رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند

اگر کسی به شما گفت قصد خودکشی دارد و نتوانستید او را نزد روانشناس ببرید کارهای زیر را انجام دهید : 

به صحبت کردن ادامه دهید : آن فرد را تشویق کنید با شما یا کس دیگری که مورد اعتمادش است حرف بزند . با سوال هایی مانند " چه اتفاقی افتاده است ؟ " " از چی دلخوری ؟ " " دوس داری چه اتفاقی بیفته ؟ " آن فرد را از خودش بیرون بکشید . سوال هایی از این قبیل می تواند آن فرد را ترغیب کند نیازهای ناکام شده اش را ابراز کند و مقداری آرام شود . این سوال ها وقت فکر کردن نیز به شما می دهند . 

شنونده خوبی باشید : برای کسی که افکار خودکشی را بیان می کند یا احساس می کند افسرده ، نا امید یا بی ارزش است حمایت کننده باشید . امکان دارد که او باور داشته باشد که وضعیت نا امید کننده ای دارد که هرگز اصلاح نخواهد شد . اما به او امکان دهید که بداند حضور شما به خاطر این است که می خواهید به او کمک کنید . نشان دهید که می فهمید چقدر ناراحت است و نگویید " انقدر احمق نباش " . توصیه کنید که چیزی غیر از خودکشی در آن لحظه می تواند مشکل را حل کند حتی اگر در آن لحظه آشکار نباشد . بسیاری از افراد خودشی گرا فقط دو راه حل می بینند : مرگ یا راه حل سحر آمیزی برای برطرف شدن مشکلاتشان . شما باید سعی کنید چشم بندهای ذخنی این افراد را بردارید و راه حل های ممکن را به آنها بگویید . 

بر این موضوع تاکید کنید که خودکشی آن فرد چقدر می تواند برای شما و افراد دیگری که دلسوز هستند و او را دوست دارند زیان بار باشد . 

از آن فرد بپرسید چگونه می خواهد خودکشی کند . افراد دارای برنامه های دقیق و صلاح بیشتر در معرض خطر قرار دارند . بپرسید آیا می توانید آن صلاح را برای مدتی در اختیار بگیرید ؟ گاهی پاسخ مثبت است . 

به کسانی که تهدید به خودکشی کرده اند نگویید کار احمقانه یا دیوانه واری انجام می دهند . در ضمن نباید بر تماس گرفتن با افراد خاص مانند همسر یا والدین اصرار کرد . ممکن است از همان ابتدا تعارض با این افراد به خودکشی منجر شده باشد . 

از آن فرد بخواهید که با کمک همدیگر از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید . مثلا سعی کنید راضی اش کنید با هم نزد یک روانشناس بروید . 

منبع : بهداشت روانی ؛ جفری نوید ، اسپنسر راتوس ، ترجمه یحیی سیدمحمدی

 

حتما بخوانید: علائم هشدار دهنده خودکشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند، چیست؟

✔️​ اگر کسی به شما گفت قصد خودکشی دارد و نتوانستید او را نزد روانشناس ببرید راه هایی که در متن مقاله ذکر شده است را به کار برید.



 

2- ✔️ چگونه با فردی که قصد خودکشی دارد صحبت کنیم؟

ر فردی که قصد خودکشی داشته را تشویق کنید با شما یا کس دیگری که مورد اعتمادش است حرف بزند که در متن مقاله روش آن شرح داده شده است.



 

3- ✔️ چه سوال هایی از فردی که قصد خودکشی دارد بپرسیم؟

✔️ از فردی که قصد خودکشی دارد، بپرسید چگونه می خواهد خودکشی کند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.

منبع : رفتار درست با کسی که به شما می گوید می خواهد خودکشی کند

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XyRg
نظرتان را بنویسید