اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

رشد کودکان در دوران کودکی بسیار سریع است و این رشد سریع تغییرات زیادی را در نیازهای کودک به وجود می آورد . در کودکی بازی یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که کودک انجام می هد زیرا نقش بسیار زیادی بر رشد مهارت های کودکان دارد ، کودکان برقراری ارتباط و مهارت های اجتماعی را در خلال بازی یاد می گیرند . همانطور که بیان شد ویژگی های کودکان در هر دوره سنی تغییر می کند بنایراین نیازهایشان نیز تغییر کرده و به دنبال آن نوع بازی و وسایل بازی شان نیز باید تغییر کند و متناسب با ویژگی های رشدی شان انتخاب شوند . در سن پیش دبستانی مهارت های حرکتی ، مهارت های حسی ، زبانی ، اجتماعی و علایق کودکان تغییر می کند ؛ در انتخاب اسباب بازی باید به ویژگی های اسباب بازی و مراحلرشدی کودکان دقت کنید . در ادامه این مقاله به بیان ویژگی های اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی می پردازیم . 



 

2 سالگی

ویژگی های اسباب بازی ها در سن 2 سالگی
ویژگی های عمومی کودکان : در این سن کودکان از زبان به طور موثری استفاه می کنند ، مهارت های مربوط به عضلات بزرگ رشد می کنند ، در استفاده از عضله های کوچک هنوز مهارت کامل ندارند ، پرتوان ، سخت کوش ، پرشور و شوق هستند ، نشاز شدید به نشان دادن استقلال خودشان دارند .
اسباب بازی های مناسب برای کودکان 2 ساله : وسایل بازی مربوط به عضله ای بزرگ مانند تاب ، قطعات خانه سازی در فضای باز ، اسبای بازی های کشیدنی ، اسبای بازی های هل دادنی . وسایل بازی حسی مانند رنگ انگشتی ، گل رس ، وسایل آب بازی ، قطعه های خانه سازی ، کتاب ها ، عروسک ها و حیوانات پارچه ای .

حتما بخوانید: ویژگی های اسباب بازی

 

 

 

 

 

3 سالگی

ویژگی های اسباب بازی های مناسب در سن 3 سالگی : 
ویژگی های عمومی کودکان : کودکان در این سن بیشتر خیال پردازی می کنند . ترس های تخیلی شان بیشتر می شود . از نقش های بزرگسالان خوششان می آید . لجبازی دارد ولی تا حدودی می تواند با همسالان کنار بیاید . 
اسباب بازی های مناسب برای کودکان 3 ساله : وسایل لازم برای بازی های تخیلی مانند لباس های خاص . مدل های کوچک وسایل زندگی در بزرگسالی ، پازل ها ، بازی های صفحه ای ساده ، وسایل هنری مانند قلم موهای نقاشی ، سه پایه نقاشی ، ماژیک ، مداد رنگی .

حتما بخوانید: اسباب بازی های مناسب کودکان زیر دو سال

 

 

4 سالگی

ویژگی های اسباب بازی های مناسب در سن 4 سالگی : 
ویژگی های عمومی کودکان : کودکان در این سن ایمن و با اعتماد به نفس هستند ، نیاز به خودنمایی دارند ، نیاز به جلب توجه بزرگسالان دارند . دلقک بازی دارند ، خطرپذیری شان بالاست ، بسیار با برنامه می شوند . کنترل بر عضلات کوچک باعث می شود بتواند مهارت های حرکتی ظریف را انجام دهند مانند بریدن .
اسباب بازی های مناسب برای کودکان 4 ساله : وسایل نقلیه مانند سه چرخه و چرخ و فلک ، وسایل نقاشی ، رنگ کردن ، طراحی ، نجاری ، خیاطی ، به نخ کشیدن مهره ها . کتاب های تخیلی .

حتما بخوانید: نظریه فروید درباره بازی

5 سالگی

ویژگی های اسباب بازی های مناسب در سن 5 سالگی : 
ویژگی های عمومی کودکان : نخستین نشانه های تفکر منطقی پدیدار می شوند . کودکان با ثبات ، قابل پیش بینی و قابل اعتماد هستند . آرام ، مهربان و مایل به شراکت و همکاری با همسالان هستند . واقع بین ، عمل گرا و مسولیت پذیر می شوند . 
اسباب بازی های مناسب برای کودکان 5 ساله : بریدن و چسباندن و فعالیت های هنری با الگوهایی برای کار کردن ، بازی های ساده با ورق ، بازی های جدولی مانند دبلنا  ، بازی های صفحه ای مانند لوتو که قواعد کمی دارند و برنده شدن در آنها بیشتر به شانس بستگی دارد. بازی نمایشی مانند تئاتر . 

منبع : روانشناسی بازی ، کودکان ، بازی و رشد ؛ کامران گنجی

حتما بخوانید: تاثیر هوش در بازی کودکان

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی چیست؟

✔️ در انتخاب اسباب بازی باید به ویژگی های اسباب بازی و مراحل رشدی کودکان دقت کنید که در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ ویژگی های اسباب بازی ها در سن 2 سالگی چیست؟

✔️ در این سن کودکان از زبان به طور موثری استفاه می کنند و مهارت های مربوط به عضلات بزرگ رشد می کنند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️​ ویژگی های اسباب بازی های مناسب در سن 4 سالگی چیست؟

✔️ کودکان در این سن ایمن و با اعتماد به نفس هستند و نیاز به خودنمایی دارند که در متن مقاله کامل مطرح شده است.

منبع : اسباب بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/WxRx
نظرتان را بنویسید