اهمیت اخلاقی بازی برای کودکان

اهمیت اخلاقی بازی برای کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

بازی ابزاری برای رفع نیازها ، احساسات و افکار در کودکان است . کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند و بازی کردن بهترین شیوه برای نشان دادن این احساسات است هم چنین بازی کردن در رشد روانی ، جسمی ، اخلاقی ، اجتماعی و حرکتی کودکان نقش بسیار زیادی دارد ، بازی یک فعالیت سرگرم کننده است که فرصت مناسبی را برای بیان احساسات به کودکان می دهد و کودکان از طریق بازی با بسیاری از ارزش های اخلاقی مانند خوبی ، بدی ، درستی ، نادرستی ، صداقت و دروغ آشنا می شوند در کل بازی برای کودکان در حال رشد ، اهمیت زیادی دارد . اغلب اوقات ، والدین بازی را اتلاف وقت می دانند  و از کودک می خواهند که به فعالیت های دیگر بپردازد ، در صورتی که این گونه والدین کودکان خود را از موقعیت های یادگیری بسیاری که برای رشد شخصیت لازم است محروم می کنند . بازی به کودک کمک می کند که به یک انسان تبدیل شود .
در این مقاله به بررسی اهمیت اخلاقی بازی برای کودکان می پردازیم .

 

 

” بازی به کودک کمک می کند که به یک انسان تبدیل شود . “

 

ارزش اخلاقی بازی برای کودکان

بازی یکی از مهم ترین عوامل در تربیت اخلاقی کودک است . بازی یکی از راه هایی است که مفاهیم و ارزش های اخلاقی را به کودکان منتقل می کند یعنی رفتارهای خوب را از رفتارهای بد مشخص می کند . گرچه کودک در خانه و در مدرسه با ارزش های اخلاقی آشنا می شود ، اما درونی شدن و تثبیت معیارهای اخلاقی در خانه و مدرسه هرگز به اندازه بازی قوی نیست . به تدریج کودکان متوجه می شوند اگر بخواهند در بازی فردی قابل قبول محسوب شوند ، باید درستکار ، با حقیقت ، راستگو ، مسلط به خود ، با انصاف و عادل باشد . هم چنین کودک می فهمد که همبازی هایش نسبت به خطاهای او در بازی بسیار کمتر از والدین شکیبا و صبور هستند  . بنابراین ، یاد می گیرد که اصول اخلاقی را هنگام بازی نسبت به محیط خانه و مدرسه به صورت کامل تر رعایت کند . کودکی که پلیس می شود و به دستگیری دزد می پردازد ، علاوه بر رشد فعالیت های جسمانی ، به تایید اصول اخلاقی نیز اقدام می کند . هم چنین وظایف ، حدود و قدرت این شغل را می آموزد . کسی که دزد می شود با دستگیر شدن و پذیرش تنبیه ، در واقع ، به زشتی عمل دزدی آگاه هست و به اجرای عدالت اجتماعی تسلیم می شود و می فهمد همه در برابر مقرارت و قوانین اجتماعی یکسان هستند .  

 

منبع :
روانشناسی بازی تالیف دکتر محمد علی احمدوند

در ادامه بخوانید: اهمیت آموزشی و تربیتی بازی

 

 

 

 

 

 

” به تدریج کودکان متوجه می شوند اگر بخواهند در بازی فردی قابل قبول محسوب شوند ، باید درستکار ، با حقیقت ، راستگو ، مسلط به خود ، با انصاف و عادل باشد . “

 

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به این مقاله می توانید باقی مقالات را در سایت هیوا مشاهده کنید و کانال تلگرام ما را دنبال کنید .

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اهمیت اخلاقی بازی برای کودکان چیست؟

✔️ کودکان از طریق بازی با بسیاری از ارزش های اخلاقی مانند خوبی، بدی و درستی آشنا می شوند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ ارزش اخلاقی بازی برای کودکان چیست؟

✔️ کودکان از طریق بازی با بسیاری از ارزش های اخلاقی مانند خوبی، بدی و درستی آشنا می شوند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ بازی چه کمکی به کودک می کند؟

✔️ بازی به کودک کمک می کند که به یک انسان تبدیل شود که در متن مقاله علت آن به طور کامل ارائه شده است.

منبع : اهمیت اخلاقی بازی برای کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Vw9X
نظرتان را بنویسید