تاثیر رفتار مادر در دلبستگی کودک

تاثیر رفتار مادر در دلبستگی کودک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
سبک های دلبستگی در کودکان متفاوت است و چهار نوع سبک دلبستگی ایمن ، ناایمن دو سو گرا ، نا ایمن اجتنابی و نا ایمن اشفته وجود دارد که همگی تحت تاثیر رفتار والدین و مراقبین اولیه در کودک شکل می گیرد هم چنین دلبستگی دوران کودکی نقش بسیار مهمی در سلامت روانی بزرگسالی دارد و تعیین کننده این دلبستگی و سلامت روانی ، مادر است و به همین دلیل در دلبستگی ، مادر نقش کلیدی و محوری دارد . در ادامه مقاله به بیان تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان می پردازیم . 




تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان
بالبی در نظریه دلبستگی بر اهمیت سبک رفتاری مادر و تاثیر آن بر رشد دلبستگی کودک تاکید کرده است و از نظر او تجاربی که کودک با مادرش در طول نوزادی و کودکی و نوجوانی دارد تعیین کننده های اصلی مسیر تحول دلبستگی و الگوی دلبستگی فرد محسوب می شود . اگر مادر یک ارتباط گرم ، حساس و پاسخ دهنده با کودک در طول سال اول زندگی ایجاد نکند ، مشکلات رفتاری پایداری در کودک به وجود می آید . مادرانی که کودکشان دلبستگی ایمن دارد از نظر خلقی مثبت بوده و در ایجاد جوی راحت ، شاد و آرام در خانه موفق تر از سایر مادران هستند . هم چنین رفتار مادران در همان سنین اولیه در واکنش های کودکان نسبت به دنیای بیرون موثر است . سه فرضیه اساسی در مورد تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان مطرح است : 

ایمنی دلبستگی کودک به کیفیت رابطه مادر و کودک مربوط می شود . 
مادران کودکان ایمن با حساسیت بیشتری به فرزندان خود پاسخ می دهند تا مادران کودکان ناایمن . 
دلبستگی آشفته با رفتارهای وحشت آور مادر مرتبط است .


حتما بخوانید: دلبستگی در کودکان


تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان پیش دبستانی
تاثیر سبک رفتاری مادر در سال های پیش دبستانی نیز ادامه می یابد و بر نوع واکنش های کودکان نسبت به مربیان و همسالان اثر می گذارد و بر همین اساس می توان نتیجه گرفت که از تعیین کننده های اساسی رفتار کودکان پیش دبستانی با بزرگسالان و همسالان ، کیفیت تعامل مادر با کودک است . هنگامی که ارتباط مادر فاقد گرمی و صمیمیت باشد کودکان تمایل به تماس بیشتر با مربیان مهد دارند . وقتی کودک با مادر خود ارتباط خصمانه دارد خشونت و دشمنی بیشتری نسبت به سایر کودکان نشان می دهد . 





ارتباط میزان دخالت مادر در بازی های کودکان و دلبستگی کودکان
یکی از ابعاد مهم دیگر سبک مادری میزان مداخلات مادر در رفتارهای اکتشافی و بازی های کودکان می باشد . در این مورد نظرات ضد و نقیضی وجود دارد ولی با وجود همه این نظرات وجود نوعی ارتباط بین مداخلات مادر و نوع دلبستگی کودک به اثبات رسیده است به طوری که مداخلات بیش از حد مادر با دلبستگی مضطربانه کودک مرتبط است . 



حتما بخوانید: دلبستگی ایمن
تاثیر سبک رفتاری خشن در رشد دلبستگی کودکان
سوء رفتار والدین با کودکان نه تنها در شکل گیری دلبستگی کودک تاثیر می گذارد بلکه به تبع آن احتمال می رود اختلالات روانی را در دوره های بعدی افزایش دهد . سبک رفتار خشن والدین نشانه های اختلال استرس پس از سانحه را در کودکان به وجود می آورد و کودکانی که در معرض بدرفتاری والدین هستند در 75% مواقع دچار سبک دلبستگی نا ایمن می شوند و نسبت به خودشان دید منفی دارند .



در ادامه بخوانید: اختلال دلبستگی واکنشی




سوالات متداول


1- تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان چیست ؟
بالبی بر اهمیت سبک رفتاری مادر و تاثیر آن بر رشد دلبستگی کودک تاکید کرده است که در متن مقاله توضیح داده شده است .




2- تاثیر سبک رفتاری مادر در رشد دلبستگی کودکان پیش دبستانی چیست ؟
تاثیر سبک رفتاری مادر در سال های پیش دبستانی نیز ادامه می یابد و بر نوع واکنش های کودکان نسبت به مربیان و همسالان اثر می گذارد که در متن مقاله توضیح ارائه شده است .




3- ارتباط میزان دخالت مادر در بازی های کودکان و دلبستگی کودکان چیست ؟
یکی از ابعاد مهم دیگر سبک مادری میزان مداخلات مادر در رفتارهای اکتشافی و بازی های کودکان می باشد که در متن ارائه شده است .

منبع : تاثیر رفتار مادر در دلبستگی کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/A4B7
نظرتان را بنویسید