تاثیر بارداری بر حافظه

تاثیر بارداری بر حافظه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بارداری دوره حساسی است که تغییرات زیادی را در بدن مادر به وجود می آورد تا بدن مادر بتواند با شرایط جدید برای رشد یک جنین سازگار شود . بارداری هورمون ها را تغییر می دهد ولی تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد بارداری روی مغز زنان تاثیر می گذارد ولی این تاثیر دائمی نبوده و بعد از زایمان از بین می رود و مادر به حالت عادی بر می گردد . گفته می شود که بارداری روی حافظه زنان تاثیر منفی می گذارد ولی تحقیقات شواهد کامل و جامعی در این باره ارائه نداده اند . در ادامه این مقاله به بررسی تاثیر بارداری بر حافظه می پردازیم .




آیا بارداری روی حافظه زنان تاثیر می گذارد ؟
مغز زنان باردار در طی حاملگی به مرور کوچک می شود ولی این کوچک شدگی دائمی نیست و پس از زایمان مغز به حالت اولیه بر می گردد . بیشتر مردم از اصطلاح مغزبچه برای ضعف حافظه در زنان باردار استفاده می کنند . بیشتر پژوهش های مربوط به این اختلال روی موش ها انجام شده است و نتایج تعجب آور است : تحقیقات روی موش ها نشان داد که بارداری حافظه فضایی و حافظه فعال را بهبود می بخشد و این قوی شدن تا چند ماه پس از زایمان موش ها ادامه داشت ! پس در موش ها بارداری حافظه را بهبود می بخشد . 





ولی گزارش هایی وجود دارند که حافظه کلامی زنان باردار تا سه ماه پس از زایمان ضعیف می شود . نتیجه این تحقیقات که نشان داد اینکه بارداری حافظه موش ها را قوی می کند و حافظه زنان را ضعیف می کند چند دلیل عمده دارد : 

 باورهای جامعه در مورد اینکه هورمون های بارداری روی حافظه تاثیر می گذارند باعث تلقین این موضوع به زنان باردار می شود . 
در بررسی های انسانی ممکن است گروه آزمایشی انتخاب شده ممکن است به درستی انتخاب نشده باشند و مقایسه حافظه آنان با زنانی باشد که هوش و حافظه بالای میانگین دارند . 
 وقتی زنان پیش از بارداری بررسی می شوند فقط تفوات های کوچکی از لحاظ قوه حافظه در آنان دیده می شود و این تفاوت ها در ماه های آخر بارداری به چشم می خورد . 
در نتیجه اختلال مغز بچه ممکن است اصلا وجود نداشته باشد و فقط زاده خیالات باشد ، یعنی اگر چه بارداری ممکن است مغز را کوچک تر کند اما شواهدی در دست نیست که نشان دهنده اثر بارداری بر حافظه باشد . 



در ادامه بخوانید : غربالگری های بارداری


سوالات متداول


1- آیا بارداری بر مغز زنان اثر می گذارد ؟
بله ، بارداری بر مغز انسان اثراتی می گذارد که بعد از زایمان به تدریج از بین می روند ، برای اطلاعات بیشتر می توانید به متن مقاله مراجعه کنید .




2- آیا حافظه زنان در اثر بارداری ضعیف می شود ؟
بله این تغییرات در حافظه کلامی اتفاق می افتد و می توانید توضیحات تکمیلی را در مقاله مطالعه کنید .




3- به چه دلیل در زنان باردار حافظه دچار مشکل می شود درحالی که آزمایشات حیوانی نتایج عکس دارند ؟
تلقین ، مشکلات آزمایشی و دیگر مواردی که در متن مقاله بیان شده اند ، علت این تفاوت ها می باشند .

منبع : تاثیر بارداری بر حافظه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/B4D2
نظرتان را بنویسید