هفته اول بارداری

هفته اول بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
در هفته اول حاملگی هنوز خانم ها باردار محسوب نمی شوند . در حقیقت این هفته از اولین روز آخرین پریود زنان محسوب می شود و از این شیوه متخصص زنان برای تعیین هفته های بارداری استفاده می کند . در هفته یکم حاملگی بدن خانم ها با مجموعه پیچیده ایی از هورمون ها روبه رو می شود در هفته اول بارداری تغییرات خیلی زیادی در بدن خانم ها قابل مشاهده و درک نیست و علائم بارداری از هفته سوم و چهارم حاملگی یعنی زمانی که تاخیر در قاعدگی رخ می دهد مشخص می شود . بسیاری از زنان در هفته چهارم بارداری متوجه پریود نشدن می شوند و تا هفته چهارم هیچ احساس متفاوتی ندارند . اما برخی از نشانه های اولیه در بارداری در هفته های اول پس از باروری عبارتند از درد سینه یا حساسیت سینه ، خستگی ، تهوع و تکرر ادرار .

در این مقاله به بررسی هفته اول بارداری شامل وضعیت جنین در هفته اول حاملگی ، وضعیت مادر در هفته اول بارداری یا علائم بارداری در هفته اول و تغذیه در هفته اول بارداری می پردازیم .




وضعیت جنین در هفته اول حاملگی
وضعیت جنین در هفته اول حاملگی این است که زمانی که لقاح صورت می گیرد یعنی سلول جنسی اسپرم و تخمک با هم برخورد می کنند ، سلول تخمک شروع به تقسیم شدن می کند . اولین تکثیر سلولی تخمک بارور طولانی است و تا حدود 30 ساعت بعد از لقاح به انجام نمی رسد به تدریج سلول های تازه ای با سرعت بیشتر اضافه می شوند در روز چهارم 60 تا 70 سلول وجود دارند که گوی توخالی و پر از مایعی به نام بلاستوسیست را تشکیل می دهند . سلول هایی که درون وجود دارند و دیسک رویانی نامیده می شود . به ارگانیزم تبدیل خواهد شد حلقه بیرونی سلول ها به نام تروفوپلاست پوشش محافظ و غذا تامین خواهد کرد .

حتما بخوانید : علت رشد نکردن جنین


وضعیت مادر در هفته اول بارداری یا علائم بارداری در هفته اول
وضعیت مادر در هفته اول بارداری این است که سینه های او سفت و محکم می شود و یا سوزش در سینه یکی از شایع ترین نشانه های او است . هم چنین احساس خستگی یکی از نشانه های معمول بارداری و از اولین نشانه های بارداری است یکی دیگر از شایع ترین علائم حاملگی حالت تهوع و استفراغ است . هم چنین سردرد ، طعم فلز در دهان در هفته اول حاملگی مشاهده می شود .



تغذیه در هفته اول بارداری
مراقبت از سلامتی در طی دوران حاملگی بسیار اهمیت دارد . خانم ها معمولاً در هفته اول بارداری دچار حالت تهوع و از دست دادن اشتها می شوند . به همین علت به خانم ها توصیه می شود تغذیه در هفته اول بارداری  شامل مصرف آب و سایر نوشیدنی ها باشد تا بدن آن ها کم آب نشود .

هم چنین باید میان وعده های زیاد مصرف کنند ، در واقع بعد از برطرف شدن حالت تهوع خانم ها باید غذا بخورند . سبزی و میوه تازه و غذاهایی مانند نان ، مرغ ، سیب زمینی ، تخم مرغ ، برنج ، گوشت بدون چربی ، و سویا استفاده کنند . هم چنین خانم ها باید از محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر استفاده کنند و روزانه باید اسید فولیک مصرف کنند تا احتمال تولد نوزاد با نقص لوله عصبی به حداقل برسد و در نهایت زنان باردار باید از مصرف الکل ، سیگار و غذاهای نامناسب نیز خودداری کنند .

در ادامه بخوانید : باید ها و نباید های بارداری سالم



سوالات متداول


1- وضعیت جنین در هفته اول بارداری به چه صورت است ؟
جنین در این هفته به سرعت سلول هایش تکثیر می شود و شبیه یک گوی تو خالی است که توضیحات تکمیلی در این خصوص در متن مقاله بیان شده است .




2- وضعیت مادر در هفته اول بارداری به چه شکل است ؟
خستگی و تغییراتی در سینه های مادر از علائم این هفته می باشد که جزئیات آن در مقاله عنوان شده است .




3- تغذیه مادر در هفته اول بارداری باید چگونه باشد ؟
برای این هفته مصرف آب ، میوه ، سبزیجات و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده به مادران توصیه شده است .

منبع : هفته اول بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zZ15
نظرتان را بنویسید