نحوه رفتار با نوجوان

نحوه رفتار با نوجوان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
نحوه درست رفتار با نوجوان، یعنی با او رفیق بودن اما نه به معنی اینکه، هر کار که دوست دارد، انجام دهد، اما ما چیزی نگوییم! روش های غر زدن، داد زدن، تنبیه کردن و ... منسوخ شده است و والدین باید از روش های هوشمندانه برای برخورد با نوجوان خود استفاده کنند در غیر این صورت نتیجه نخواهند گرفت.

نوجوانان معمولاً با بزرگسالان رفتارهای تهاجمی دارند و ذهنیت منفی نسبت به بزرگسالان دارند و این پیش فرض تدافعی سبب می شود تا ناخودآگاه با شنیدن هر حرفی، به دنبال مخالفت باشند. قرار نیست در مورد هر چیزی با او موافق باشیم اما می توانیم درکش کنیم! در این مقاله به نحوه درست و ناردست رفتار با نوجوان پرداخته شده است.



نحوه درست رفتار با نوجوان چگونه است
رفتار با نوجوان باید حساب و کتاب داشته باشد زیرا سن بلوغ بوده و بحران ها زیادی همراه دارد! حال یعنی چه؟ اول از هر چیز باید یک جفت گوش سالم برای شنیدن حرف نوجوان، داشته باشیم. نوجوانان حال و حوصله نصیحت را ندارند پس هر آنچه که فکر می کنید رنگ و بوی نصیحت دارد را کنار بگذارید و به سراغ روش های مسالمت آمیز بروید. اول از هرچیز یک نکته مهم اینکه نوجوان را به حال خود بگذارید اما از دور مواظب او باشید!

درخواستی که از فرزند خود دارید در قالب سوال مطرح کنید: دستور دادن اشتباه است و احساس سرخوردگی در نوجوانان ایجاد می کند. وقتی درخواست کاری از او می کنید، از او بپرسید که نسبت به انجام چنین کاری، چه احساسی دارد؟ آیا دوست دارد ادامه دهد یا خیر؟ روش پرسش و پاسخ معمولاً اثربخشی خوبی دارد.

از تکنیک پاداش در تربیت فرزند استفاده کنید! این تکنیک حتی برای سنین بالاتر نیز نتیجه بخش است. پاداش نتیجه سریع تری نسبت به تنبیه دارد. رفتار با نوجوان باید سنجیده باشد! بهتر است بابت کار درستی که انجام می دهد پاداش دریافت کند. در این راستا بیشتر روی نقاط قوت او تمرکز کنید و به او پاداش دهید.

بهترین نحوه رفتار با نوجوان، استفاده از کلمات "بله" یا "بسیار خوب" است! نوجوانان معمولاً شکایت از "نه گفتن" والدین خود دارند. در واقع بارها دیده شده که والدین قصد مخالفت با نوجوان ندارند اما به اشتباه "نه" می گویند و به دنبال این هستند که نوجوان او را متقاعد سازد و مجدداً "بله" بگویند!

در چنین جریانی دو بخش مهم را از یاد نبرید اول اینکه به جای نه می توانید از نوجوان خود علت کار خود را بخواهید. میدان عمل اگر درست انتخاب شود، همه چیز نتیجه بخش خواهد بود در غیر این صورت نباید انتظار رفتار خوبی از نوجوان داشته باشید و او را دوست خود بدانید.

حتما بخوانید: جا به جایی سن بلوغ




برخورد نادرست با نوجوان چگونه است
اگر بخواهیم اولین و شایع ترین نحوه نادرست رفتار با نوجوان را بگوییم، تهمت زدن به اوست. در واقع شما خصوصیات دوره نوجوانی را به خوبی نمی شناسید و این کار باعث می شود به فرزند خود تهمت بزنید! والدین باید بپذیرند که یک سری رفتارها اقتضای سن نوجوان است و باید واکنش به آنها طبیعی باشد. بنابراین اگر به محض اینکه نوجوان شما چرت زد، به او بگویید که معتاد شده است، کار بسیار اشتباهی است! چون او احتمالاً کل شب گذشته را مشغول به یک بازی اندرویدی بوده و نتوانسته به میزان کافی استراحت کند.

هرچه فرزند شما بیشتر از شما بترسد، مخفی کاری بیشتر می شود! سخت گیری های عجیب و غریب نه تنها به نفع شما نیست بلکه سبب می شود فرزند شما علاقه ای به صحبت با شما نداشته باشد و از شما دوری کند. بهتر است بدانید که کنترل گری های عجیب و غریب از سوی شما نه تنها به نفع فرزندتان نیست، بلکه احساس خوبی نیز در او ایجاد نمی کند و اینجاست که باید فکری به حال خود کنید.

نظارت مستقیم بدترین نحوه رفتار با نوجوان است! نظارت مستقیم فقط برای دوره 6 ساله اول زندگی کودک خوب است و در دوره های بعد هرگز اثربخشی خوبی ندارد. بنابراین بدانید که فرزند شما دوست دارد در چه مسیری حرکت کند و او را آزاد بگذارید تا تجربه کند. وارد حریم شخصی فرزند نشوید، چون واکنش منفی از خود نشان می دهد.

برای انتخاب نحوه درست رفتار با نوجوان، به روز باشید! نداشتن اطلاعات از فناوری های روز دنیا، برای شما سوء تفاهم ایجاد می کند! پس سعی کنید به جای تهمت زدن به فرزند خود، اطلاعات خود را در زمینه دنیای تکنولوژی بیشتر کنید به این ترتیب مجبور نیستید بابت هر رفتار ساده فرزند خود، از او توضیح بخواهید.

حتما بخوانید: سیگار کشیدن نوجوانان


راهکار های بهبود روابط و رفتار با نوجوان
اگر رفتار با نوجوان تازه به بلوغ رسیده سنجیده باشد، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت، در اینجا راهکارهای بهبود رفتار با نوجوان مطرح شده است.

درک شرایط نوجوان

احتمال دارد فرزند شما پرخاشگر باشد و یا در مقابل بسیار ساکت رفتار کند، بنابراین بهترین رفتار با نوجوان این است که شرایط نوجوان را درک کنید و با خود مخالفت نکنید.

تلاش برای آگاهی از علت خشم فرزند

در صورتی که می بینید فرزند شما رفتار پرخاشگرانه ای با شما دارد باید تلاش کنید تا از علت خشم خود آگاه شوید. دقت کنید که نباید رفتاری داشته باشید که خشم او بیشتر شود.

بگذارید گریه کند و احساساتی شود

بهترین نحوه رفتار با نوجوان این است که به او اجازه احساساتی شدن داده شود! این موضوع گاه آنقدر مهم است که والدین از آن غافل می شوند! فرزند خود را از احساساتی شدن محروم نکنید!

تکنیک تشویق

معمولاً رفتار درست با نوجوانان در سنین مختلف متفاوت است اما تکنیک تشویق اثربخشی خوبی برای هر سنی دارد بهتر است بابت کارهای خوبی که انجام می دهد به او پاداش دهید. جایزه دادن به کودک و نوجوان در زمان مناسب اثرات خوبی به همراه دارد.

از عواقب کاری که می کند، برایش بگویید

یکی از شایع ترین رفتار غلط با نوجوان این است که برای گفتن عواقب یک اشتباه داد و فریاد می کنید! به هر حال فرزند شما یک انسان است و اشتباه می کند بهتر است در کمال آرامش به او بگویید که اشتباه کرده است و عواقب اشتباهش را توضیح دهید.

شنونده خوبی باشید

نوجوانان نیاز به شنیده شدن دارند! نحوه درست رفتار با نوجوان این است که به حرف های او گوش دهیم و با او همدلی کنیم، حرف هایی که جنبه احساسی دارد، بیشتر نیاز به شنیده شدن دارند. از یاد نبرید که نوجوان شما باید بتواند هر زمان که دوست داشت صحبت کند بدون اینکه نگران باشد.

به او احترام بگذارید

احترام گذاشتن یکی از بهترین تکنیک های رفتار با نوجوان به خصوص در جمع است! نوجوانان در سن غرور هستند و اگر در جمع، غرورشان بشکند بسیار عصبی و پرخاشگر می شوند بنابراین احترام گذاشتن به آنها را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: علائم بلوغ زودرس
فواید برخورد درست با نوجوان چیست
وقتی نحوه درست رفتار با نوجوان را یاد می گیریم، نتایج آن هم در زندگی خودمان و هم تربیت فرزندانمان نمایان می شود:
افزایش اعتماد به نفس

زمانی که رفتار با نوجوان درست باشد، نوجوان احساس خوبی خواهد داشت به این ترتیب عزت نفس او نیز بیشتر شده و برای انجام کارهای بزرگ آماده می شود.

افزایش مسئولیت پذیری

بهترین رفتار با نوجوان این است که یک سری مسئولیت ها برای او تعریف شود و به نوعی برای مسئولیت پذیری آماده تر باشد. در این راستا شرایط به خوبی دنبال می شود.

ارتباط درست در جامعه

وقتی که نوجوان در خانه ارتباط درستی با والدین داشته باشد، در اجتماع نیز می داند که در چه زمانی از چه برخوردی استفاده کند و به این ترتیب کم کم مسیر تعامل برای او هموارتر می شود.

نحوه درست دفاع از خود در برابر آسیب ها

وقتی فرزندان از بیان یک مشکل هراس نداشته باشند، در صورت بروز هر مشکلی سعی می کنند بهترین دفاع را از خود داشته باشند.

رشد تحصیلی درست

زمانی که ذهن نوجوان آرام باشد موفقیت تحصیلی بیشتری به همراه دارد،  بنابراین چک کردن مداوم نمرات و سطح تحصیلی فرزندان اصلاً کار درستی نبوده و نباید صورت بگیرد. از یاد نبرید که به طور کلی در مسیر تحصیلی باید بتوانید رفیق فرزندان خود باشید.

شکوفایی استعداد

تعامل درست یک نوجوان با والدین خود به رشد استعداد او کمک زیادی می کند به طوری که هر ایده ای که در ذهن دارد عنوان می کند و این کار سبب شکوفایی استعدادهای نهفته و خلاقیت می شود و اثربخشی خوبی دارد.

روحیه شاد و خندان

شاد بودن مهمترین اصل در زندگی هر شخصی است و والدین باید بزرگترین هدف خود را شاد کردن فرزندان خود بدانند. دقت کنید که داشتن روحیه شاد و خندان خود آغازی برای یک مسیر پر از موفقیت است.

تربیت درست و اثر گذار

وقتی رفتار با نوجوان به درستی صورت بگیرد، ترتیب آنها اثربخش تر می شود. بهبود رفتار با نوجوان هم به فرزند و هم به والدین کمک زیادی می کند بنابراین چه خوب است که دقت زیادی در این زمینه صورت بگیرد.

کلام آخر

بهترین نحوه رفتار با نوجوان این است که در ابتدا او را درک کنیم، به حرفهای او گوش دهیم و حالت تدافعی نداشته باشیم. حتی اگر می دانیم که اشتباه می کند، سعی کنیم درک درستی از اشتباه او داشته باشیم و به او بگوییم که کار اشتباهی می کند و در صورتی که تمایل به ادامه کار دارد باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرد.

در ادامه بخوانید: چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم





سوالات متداول


1- نحوه درست رفتار با نوجوان چگونه است؟
رفتار با نوجوان باید حساب و کتاب داشته باشد زیرا سن بلوغ بوده و بحران ها زیادی همراه دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- برخورد نادرست با نوجوان چگونه است؟
اگر بخواهیم اولین و شایع ترین نحوه نادرست رفتار با نوجوان را بگوییم، تهمت زدن به اوست که در متن مقاله توضیح داده شده است.




3- فواید برخورد درست با نوجوان چیست؟
وقتی نحوه درست رفتار با نوجوان را یاد می گیریم، نتایج آن هم در زندگی خودمان و هم تربیت فرزندانمان نمایان می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : نحوه رفتار با نوجوان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8j8o
مطلب قبلی
مومو کیست
نظرتان را بنویسید