ترنس یا تراجنسیتی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
زمانی که کودکی به دنیا می آید، پزشک به طور رسمی و دقیق اعلام کرده که وی پسر یا دختر است، تعیین جنسیت یک نوزاد بر اساس بیولوژی، کروموزوم ها، آناتومی و هورمون ها است. اما هویت جنسی فرد یا همان حس درونی نسبت به زن، مرد یا هر دو جنس بودن همیشه با بیولوژی یکی نیست. به این افراد ترنس یا تراجنسیتی (Transgender) می گویند.

ترنس ها در واقع افرادی هستند که شاید از نظر فیزیولوژی و بدنی به طور کامل زن یا مرد باشند اما خود را جنس مخالف معرفی می کنند. این افراد اعتقاد داشته که جنسیتی به آن ها القا شده که با جنسیت واقعی آن ها یکی نیست. در این مقاله به بررسی افراد ترنس یا تراجنسیتی، علت و راه های کمک به این افراد مطالبی مطرح شده است.



ترنس یا تراجنستی به چه کسی گفته می شود
همانطور که ذکر شد افراد ترنس یا تراجنسیتی از نظر بیولوژیکی و کروموزومی زن یا مرد بوده اما هویت جنسی خود را عکس آن بیولوژیک می دانند، به عنوان مثال فردی که از نظر بیولوژی مرد بوده و دارای آلت تناسلی است اما هویت خود را زن معرفی می کند. این فرد در جوامع نیز به صورت هویت جنسی خود ظاهر شده یعنی لباس زنانه پوشیده، آرایش می کند و اسم خود را نیز زنانه می کنند.

در مورد فردی که هویت جنسی خود را مرد دانسته اما بیولوژی او زن می باشد نیز به همین شکل است. وی لباس های مردانه پوشیده، موهای خود را پسرانه کوتاه کرده و نام مردانه بر روی خود می گذارد. اما در واقع زن ترنس یا مرد ترنس بودن تنها به لباس و ظاهر فرد نیست بلکه حس درونی فرد نسبت به هویت خود می باشد. البته برخی از آن ها هویت جنسی خود را هم زن و هم مرد می دانند. این قضیه عکس افرادی است که همسوجنس هستند، یعنی هویت جنسی و جنسیت بیولوژیکی آن ها با هم یکی است. قابل ذکر است که گرایش جنسی این افراد مانند افراد دیگر یا به جنس مخالف بوده و یا گرایش همجنسگرا و دیگر گرایش ها نیز در آن ها دیده می شود.

متاسفانه این افراد در جوامع مختلف به شدت مورد سرزنش و تمسخر دیگران قرار گرفته و بسیاری به دلیل ترس از قضاوت دیگران آن طور که تمایل دارند خود را نشان نمی دهند.بسیاری از افراد ترنس یا تراجنستی دست به جراحی و تزریق هورمون زده تا بیولوژی خود را با هویت جنسیشان منطبق کنند.

حتما بخوانید: علت گرایش مرد به مرد




گرایش جنسی افراد ترنس چیست
افراد ترنس یا ترنسجندر از نظر هویتی احساس متفاوت داشته و این هویت ربطی به گرایش جنسی آن ها ندارد. در واقع این افراد می توانند گرایش های جنسی مختلفی داشته باشند، یعنی دگرجنس گرا ، همنجس گرا، بایسکشوال، همه جنس گرا و یا هیچ جنس گرا باشند. در واقع هویت جنسی افراد با میل جنسی و گرایش جنسی کاملا متفاوت است. گرایش جنسی جنسیتی است که به آن جذب می شوید، هویت جنسی جنسیتی که خود را با آن معرفی می کنید و میل جنسی میزان و شدت شور و هیجان جنسی برای برقراری سکس است.

یعنی یک زن ترنس که جنسیت بیولوژیکی او مرد است، می تواند لز باشد و به دختران گرایش جنسی داشته باشد و یا به مردان گرایش داشته و حتی گاهی به هر دو جنس علاقه عاطفی و جنسی داشته باشد. در حالی که بسیاری افراد به غلط تراجنس ها را گی می پندارند. در واقع طبق آمار و گزارشات بیشترین گرایش افراد ترنس گی، لز و دگرجنس خواهی بوده و تعداد بسیار کمتری از آن ها بایسکشوال یا همه جنس گرا بوده اند.

حتما بخوانید: لزبین چیست


علت ترنس یا تراجنسیتی چیست
سال های زیادی است که بر روی افراد ترنسجندر تحقیق شده تا علت این موضوع را دریابند، در این جا برخی از علت های مطرح شده به طور قطعی و فرضی ارائه شده است.

علت بیولوژیکی تراجنستی

بیشترین دلیل ارائه شده برای تراجنسیتی و افراد ترنس بیولوژیک آن ها بوده به خصوص تفاوت در ساختار مغز در رابطه با بیولوژی و هویت جنسی است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مغز زنان ترنسی که از بچگی این گونه بوده و گرایش جنسی به مردان داشته بیشتر شبیه مغز زنان همسو جنس (هم از نظر هویتی و هم بیولوژیکی زن هستند) بوده تا مغز مردان همسو جنس.

همچنین ضخامت قشر مغز که به طور کلی در مغز زنان همسو جنس ضخیم تر از مغز مردان همسو جنس است ، ممکن است در مغز زنان ترانس نیز ضخیم تر باشد. همچنین تغییرات و آسیب های دوران بارداری به جنین نیز می تواند منجر به تغییرات این چنینی شود.



علت روانشناختی افراد ترنس

برخی روانشناسان معتقدند که چون پسران در سنین پایین علاقه زیادی به مادر خود دارند در مواقعی به اشتباه به جای پدر با مادر همسان سازی کرده و خود را شبیه او می کنند. اما هنوز دلایل قطعی و دقیقی مبنی بر دلیل روانشناختی افراد ترنس وجود ندراد.

علت محیطی در افراد ترنس

بسیاری از افراد ترنس یا ترنسجندر به دلیل محیطی که در آن رشد یافته هویت جنسی خود را تغییر می دهند، برای مثال در خانواده ای که مردسالاری بوده و فقط مردان مورد ستایش قرار می گیرند و ارزش دارند، کودک دختر احساس بی ارزشی کرده و برای همسو بودن با خانواده و دریافت توجه رفتار های مردانه و پسرانه از خود نشان می دهد تا زمانی که این رفتار ها تبدیل به باوری می شود که او واقعا یک پسر است. برخی افراد نیز به دلایلی مثل تجربه تجاوز جنسی یا مورد آزار قرار گرفتن یا الگوگیری از یکی از افراد خانواده و حتی دوستان و دلایل دیگر علاقه به هویت جنس مقابل پیدا کرده و این گونه تغییر جنسیت می دهند.

حتما بخوانید: راه های درمان تجاوز به زنان
تغییر جنسیت و درمان افراد تراجنسیتی
افراد تراجنسیتی راه های مختلفی را انتخاب کرده تا جنسیت بیولوژیکی و ظاهر خود را مطابق هویتشان کنند که مراحلی دارد. در این جا مراحل تغییر جنسیت ذکر شده است.

1مراجعه به رواندرمانگر

قبل از هر چیز بسیار مهم بوده که فرد ترنس به روان درمانگر متخصص مراجعه کرده تا از تصمیم خود در مورد تغییر جنسیت و علت آن مطمئن شود، زیرا بسیاری افراد هستند که در مرحله ای از زندگی دچار بحران بوده و تصمیمات نادرستی در این مورد می گیرند و یک عمر پشیمان می مانند.

2درمان با هورمون

هورمون درمانی افراد ترنسجندر به ویژگی های ثانویه جنسی مانند تغییر صدا، موهای بدن، عضلات و ماهیچه ها و اندازه پستان ها کمک می کنند. زنانی که به مرد تغییر جنسیت می دهند از هورمون های مردانه یا آندروژن استفاده می کنند. این هورمون ها باعث می شوند مردانه به نظر برسند. هورمون درمانی برای مردانی که تمایل به زن بودن دارند منجر به کاهش سطح هورمون تستسترون می شود.

بسیاری افراد ترنس در این مرحله اعلام کرده که استرس کمتری داشته و احساس بهتری نسبت به خود دارند، اما قابل ذکر است که هورمون تراپی ریسک هایی نیز داشته که باید قبل شروع آن فرد از نظر سلامتی چک شود.

3عمل تغییر جنسیت

در مرحله آخر تغییر جنسیت افراد ترنس عمل جراحی است که بسیار پر هزینه بوده وپزشکان محدودی قادر به انجام آن هستند، در این مرحله که حدود 12 ماه بعد هورمون درمانی انجام می شود، فرد ناحیه تناسلی خود را تغییر می دهد. در زنان این عمل به این صورت بوده که ابتدا سینه، رحم و واژن خود را برداشته و کلیتوریس آن ها به آلت تناسلی تبدیل می شود.

در مورد مردان این عمل به این صورت بوده که بیضه ها و آلت تناسلی برداشته می شوند و به جای آن ها واژن و کلیتوریس و لب های کوچک و بزرگ شبیه به ناحیه تناسلی زنانه که به آن لابیوپلاستی می گویند، ایجاد می شود. بسیاری از مردان سینه نیز برای خود می گذارند، البته در درمان با هورمون تا حدی سینه مرد بزرگ شده است.

نکته آخر

شاید یکی از سخت ترین تصمیمات زندگی افراد ترنس یا تراجنسیتی تصمیم به تغییر جنسیت و عمل جراحی باشد بنابراین این افراد نیاز به درک و همدلی زیادی توسط اطرافیان داشته و بدون حمایت دیگران نمی توانند به درستی تصمیم بگیرند. لازم است بدانید تراجنسیتی به معنی وجود اختلال روانی نبوده بلکه این افراد اگر حالت منزوی و افسردگی دارند تنها به دلیل تمسخر و ترس از قضاوت دیگران است.

حتما بخوانید: نشانه های زن همجنس باز چیست



سوالات متداول


1- معنی ترنس چیست؟
افراد ترنس یا تراجنسیتی از نظر بیولوژیکی و کروموزومی زن یا مرد بوده اما هویت جنسی خود را عکس آن بیولوژیک می دانند که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- گرایش جنسی افراد ترنس چیست؟
افراد ترنس گرایش های مختلفی داشته و هویت جنسی آن ها ارتباطی با گرایش جنسی ندارد که در متن مقاله شرح آن ارائه شده است.




3- علت ترنس یا تراجنسیتی چیست؟
سال های زیادی است که بر روی افراد ترنسجندر تحقیق شده تا علت این موضوع را دریابند که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : ترنس یا تراجنسیتی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9k63
نظرتان را بنویسید