اصول رفتار با کودکان بیش فعال

اصول رفتار با کودکان بیش فعال
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

بیش فعالی یکی از اختلالات دوران کودکی می باشد که بسیار شایع است و البته به بیشتر کودکان فعال و پر جنب و جوش نیز بیش فعال می گویند در حالی که اینگونه نیست و بیش فعالی با شیطنت و بازیگوشی تفاوت خیلی زیادی دارد و کودکان بیش فعال بی قرارند و نمی توانند کاری را بیشتر از چند دقیقه انجام دهند هم چنین این کودکان کمبود توجه و تمرکز دارند و اغلب بدون فکر عمل می کنند و این رفتارها اغلب والدین را بسیار اذیت می کند زیرا باعث می شود این کودکان غیر قابل کنترل باشند . در این مقاله چند اصل به شما ارائه می دهیم که برای کنترل کودکان بیش فعال کاربرد بسیار زیادی دارند و بر اساس تحقیقات روی کودکان و نوجوانان بیش فعال به دست آمده است . در ادامه این مقاله به بیان اصول رفتار با کودکان بیش فعال می پردازیم .



 

به پیامدهای رفتاری کودکتان بازخورد فوری نشان بدهید

کودکان بیش فعال و کم توجه بیشتر از همسالان خود نیاز به کنترل و نظارت دارند زمانی که این کودکان با کاری موتجه می وشند که به نظرشان سخت ، خسته کننده یا بدون پاداش کافی است خودشان را به کار دیگری مشغول می کنند به همین دلیل شما باید بازخوردهای مثبتی تدارک ببینید که در صورت انجام کار به انها داده شود هم چنین بازخوردهای منفی را در زمانی که نیاز به تغییر یک رفتار منفی دارید به او بدهید . دقت کنید بازخوردهای مثبت و منفی باید به سرعت داده شوند . به جای فریاد کشیدن بر سر او کارهای اشتباهش را دقیقا متذکر شوید تا بداند چرا تشویق یا محروم می شود . 

حتما بخوانید: علل بیش فعالی

 

 

 

 

 

به کودک بازخوردهای مکرر بدهید

یکی دیگر از اصول رفتار با نشانه های بیش فعالی در کودکان دادن بازخورد سریع به کودک است . بازخوردهایی که به این کودکان داده می شود نه تنها باید سریع باشد بلکه باید به طور مداوم نیز تکرار شوند ، بازخوردهای سریع در صورتی که گه گاه ارائه شوند می توانند مفید باشند اما با تکرار ارائه این بازخوردها این تاثیر دو چندان می گردد البته در نظر داشته باشید که زیاده روی در این خصوص می تواند موجب تحریک و مزاحمت برای مودم و ایجاد خستگی برای شما شود .

حتما بخوانید: درمان بیش فعالی با دارو

 

از پیامدها و تشویق های مورد علاقه آنها استفاده کنید

کودکان مبتلا به ADHD به نسبت سایر کودکان نیازمند مشاهده پیامدهای قوی تر و ملموس تری برای ایجاد انگیزش در خود و پیروی از قوانین یا داشتن رفتار مناسب هستند . هر چند به طور کلی توصیه می شود در ارائه مشوق های مادی احتیاط شود اما در مورد این کودکان می توان با تکرار بیشتری از این مشوق ها استفاده کرد زیرا به نظر می رسد آنها توانایی خودانگیزشی پایین تری دارند و نیاز به مشوق های بیرونی ملموس تری دارند .

حتما بخوانید: کنترل خشم در کودکان بیش فعال


اول تشویق بعد محرومیت

یکی از موراد مهم در نحوه رفتار با کودکان بیش فعال این است که در رفتارهایتان هم تشویق داشته باشید و هم تنبیه و نه فقط تنبیه یا محرومیت بدون پاداش . برای کودک عادی که خطاهایی از او سر می زند محرومیت در حد کم می تواند امری معمول تلقی گردد اما برای این کودکان که احتمال بدرفتاری یا اشتباهات بسیار بیشتر است ارائه حجم زیادی از بازخوردهای منفی و محرومیت روشی صحیح نمی باشد.

تحقیقات نشان می دهد که یک کودک مبتلا به بیش فعالی به خودی خود بیشتر از سایر همسالان خود در حال تنبیه شدن است بنابراین تصور اینکه با تنبیه کردن بتوانید رفتار او را تغییر بدهید ساده انگارانه خواهد بود . تنبیهی که به تنهایی و در غیاب راهی برای ارائه پاداش یا بازخورد مثبت انجام شود منجر به ایجاد حس خشم و خصومت و در نهایت دوری گزینی کودک از شما می شود و حتی ممکن است منجر به ایجاد حس انتقام جویی و رفتارهای منفی بیشتر گردد . دائما با خود این جمله را یاداوری کنید مثبت ها قبل از منفی ها .

به یاد بیاورید که کودک شما به احتمال زیاد از سوی دیگرانی که آشنایی با مشکل وی ندارند به اندازه کافی تحقیر و تنبیه می شود آیا تکرار این عمل توسط شما کمکی به او می کند ؟ خیر . پس برنامه خود را بر اساس پاداش هایی که در صورت انجام رفتار صحیح به او داده می شود طراحی کنید نه بر اساس تنبیهاتی که او از فرمان های شما سرپیچی کرده است . 

روده درازی نکنید ؛ عمل کنید 

کودک شما کمبود هوش ، مهارت ، منطق یا اطلاعات ندارد بنابراین صرفا با حرف زند نمی توانید چیزی را عوض کنید ، کودک شما حساسیتی به مراتب بیشتر به رفتارها و بازخوردهای شما دارد تا منطق بیان و سخنرانی شما ! پس به سرعت و مکررا عمل کنید تا ببینید که کودک شما رفتار بهتری نشان خواهد داد و اگر فقط به حرف زدن خود ادامه بدهید آنچه خواهید دید تشدید رفتارهای منفی خواهد بود نه همکاری کودک شما . 

حتما بخوانید: رفتار والدین با کودکان بیش فعال

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اصول رفتار با کودکان بیش فعال چیست؟

✔️ کودکان بیش فعال بی قرارند و این رفتارها اغلب والدین را بسیار اذیت می کند که در متن مقاله اصول رفتار با کودکان بیش فعال مطرح شده است.



 

2- ✔️ بازخوردهای مکرر به کودک بیش فعال دادن چیست؟

✔️ یکی دیگر از اصول رفتار با نشانه های بیش فعالی در کودکان دادن بازخورد سریع به کودک است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ تشویق در رفتار با کودک بیش فعال چه تاثیری دارد؟

✔️ کودکان مبتلا به بیش فعالی به نسبت سایر کودکان نیازمند مشاهده پیامدهای قوی تر هستند که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : اصول رفتار با کودکان بیش فعال

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vn0r
نظرتان را بنویسید