تفاوت عقد معلق و عقد مشروط

تفاوت عقد معلق و عقد مشروط
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
قرارداد انواع مختلفی دارد . دسته بندی قرارداد با توجه به معیارهای مختلف صورت می گیرد . مثلا قراردادی که به محض انعقاد باید اجرا شود را قرارداد منجز می گویند ؛ این قرارداد تا منعقد شود باید اجرا شود و تعهد به طرفین قرارداد اعمال می شود ، در مقابل عقد منجز ، عقد معلق قرار دارد . عقد معلق ، عقدی است که اجرای موکول به امر دیگری است . موضوعی که درک مفهوم عقد معلق را ممکن است دشوار کند شباهت این نوع قرارداد با عقد مشروط است . در صورتی که عقد مشروط و عقد معلق با هم تفاوت دارند . از این رو در این قرارداد به بررسی تعریف عقد معلق ، تعریف عقد مشروط و تفاوت عقد معلق و عقد مشروط می پردازیم . 




تعریف عقد معلق
عقد معلق ، عقدی است که ضمن آن اجرای متن قرارداد وابسته به انجام امر دیگری است . مثلا در یک قرارداد اجاره گفته شود در صورتی ملک را به تو اجاره می دهم که مجوز کسبت را بگیری ، در این حالت تا زمانی که مستاجر مجوز کسب خود را دریافت نکند ، اصل موضوع قرارداد که اجاره دادن ملک است ، انجام نخواهد شد . به این نوع قرارداد ، قرارداد معلق می گویند . 



برای مطالعه تفاوت عقد معلق و عقد منجز کلیک کنید .








عقد مشروط
عقد مشروط ، عقدی است که ضمن آن شروطی برای انجام قرارداد درج شود . مثلا در قرارداد اجاره شرط شود که مستاجر ملک اجاره ای را نتواند به دیگری اجاره دهد یا در قرارداد خرید و فروش ، شرط کنند که به این شرط کالا را می فروشد که طرز استفاده از آن را به دانش آموزان فلان مدرسه آموزش دهی . در واقع در قرارداد مشروط ، کسی که شرط نسبت او اعمال شده است ، می پذیرد شرط را انجام دهد . البته درج بعضی از شروط در قرارداد درست نیست که به آنها شروط باطل می گویند و دسته ای دیگری از شروط نیز وجود دارند که علاوه بر اینکه خودشان باطل اند منجر به باطل شدن قرارداد هم می شوند که به آنها شروط مبطل قرارداد می گویند .



تفاوت عقد معلق و عقد مشروط
با توجه به تعاریف بالا می توان تفاوت عقد معلق و مشروط را در موارد زیر دانست :



1- اولین تفاوت عقد و معلق مشروط را می توان در اجرای قرارداد دانست ، عقد معلق زمانی اجرا می شود که امری که قرارداد به آن تعلیق شده است انجام شود و تا زمانی که این موضوع انجام نشود ، قرارداد اجرایی نخواهد شد اما در قرارداد مشروط ، قرارداد به محض اینکه منعقد شود اعمال می شود تنها در ضمن قرارداد شروطی وجود دارد که در ضمن اجرای قرارداد باید در نظر گرفته شوند . 



2- دومین فرق قرارداد مشروط و معلق در نحوه تشخیص آنهاست ، اگرچه به طور کلی فهمیدن اینکه یک قرارداد مشروط است یا معلق ، با توجه به متن قرارداد ، به عهده قاضی است اما گفته می شود که معمولا قرارداد معلق با " اگر " شروع می شود ولی در قرارداد مشروط از "به شرط اینکه " استفاده می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت عقد معلق و مشروط ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت عقد معلق و مشروط پاسخ دهند . 

منبع : تفاوت عقد معلق و عقد مشروط
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GpjK
نظرتان را بنویسید