آزادی مشروط چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
یکی از مواردی که قانون برای محکومان به حبس تعزیری در نظر گرفته است آزادی مشروط است . در واقع یک نوع از آزادی است که در مواد 58 الی 63  قانون مجازات اسلامی تحت شرایطی اعمال می گردد . همانطور که از نام آن نیز مشخص است آزادی مشروط ، آزادی با قید و شرط است . زمانی که فردی مرتکب جرمی می شود و حکم محکومیت فرد صادر می گردد برای اجرای مجازات حبس به زندان می رود ولی ممکن است با توجه به شرایط محکوم مدتی از مجازات خود را به طور مشروط آزاد گردد . در این مقاله به بررسی آزادی مشروط چیست و شرایط تحقق آزادی مشروط می پردازیم .




آزادی مشروط چیست ؟
در پاسخ به اینکه آزادی مشروط چیست ؟ باید گفت که : آزادی مشروط بر طبق قانون مجازات اسلامی به تشخیص قاضی شامل محکومان به حبس تعزیری می شود . لازم به ذکر است که حبس تعزیری حبسی است که میزان آن در قانون مشخص شده است . 
محومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات با پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام حکم آزادی مشروط برای محکوم صادر می گردد . 










شرایط تحقق آزادی مشروط
در مورد محكوميت به حبس تعزيری ، دادگاه صادر كننده حكم مي تواند در مورد محكومان به حبس بيش از ده سال پس از تحمل نصف و در ساير موارد پس از تحمل يك سوم مدت مجازات به پيشنهاد دادستان يا قاضی اجراي احكام با رعايت شرايط زير حكم به آزادي مشروط را صادركند :


الف- محكوم در مدت اجراي مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد .


ب- حالات و رفتار محكوم نشان دهد كه پس از آزادی ، ديگر مرتكب جرمي نمي شود .


پ- به تشخيص دادگاه محكوم تا آنجا كه استطاعت دارد ضرر و زيان مورد حكم يا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد يا قراری برای پرداخت آن ترتيب دهد .


ت- محكوم پيش از آن از آزادی مشروط استفاده نكرده باشد .


انقضاي مواعد فوق و همچنين مراتب مذكور در بندهاي ( الف ) و ( ب ) اين ماده پس از گزارش رئيس زندان محل به تأييد قاضي اجراي احكام مي رسد . قاضي اجراي احكام موظف است مواعد مقرر و وضعيت زنداني را درباره تحقق شرايط مذكور بررسي و در صورت احراز آن ، پيشنهاد آزادي مشروط را به دادگاه تقديم نمايد .





برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آزادی مشروط چیست و شرایط اعمال آن ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آزادی مشروط چیست و شرایط اعمال آن​ پاسخ دهند .

منبع : آزادی مشروط چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KwnG
نظرتان را بنویسید