تفاوت یونولیت فشرده xps و فوم eps

تفاوت یونولیت فشرده xps و فوم eps
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
ahmadnabavi

یونولیت یا فوم آکاسیف به عنوان یک محصول پرکاربرد شناخته شده است و بنا به ویژگی منحصر به فرد، مانند سبک بودن، مقاوم در برابر رطوبت، طول عمر بالا، مقاومت کششی و فشاری، قابل باریافت شدن دارد. بیشترین کاربرد فوم به عنوان فیبر سقف و دیوار در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود. فوم آکاسیف را براساس اندازه، ابعاد، قابلیت اشتعال و مواد اولیه در انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. از پرکاربردترین یونولیت‌های سقفی و دیواری می‌توان به یونولیت EPS وxps اشاره کرد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت این دو نوع فوم آشنا شوید.

پلاستو فوم سقفی چیست؟

فوم سقفی یا به عبارتی بلوک سقفی پلاستوفوم یک محصول با وزن سبک و به شکل مکعب مستطیل با ابعاد 25*50*200 است. در سالهای اخیر به عنوان قالب بتن در سقف‌های دال یک طرفه و به زبان عامیانه‌تر تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه در کشور ایران با نام‌های آکاسیف، فیبر پلاستیکی سفید و پلاستوفوم مشهور است. از ویژگی مهم فوم سقفی، دارای عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی است. یعنی اگر بلوک سقفی پلاستوفوم در برابر بخار آب قرار گیرد حجم آن تا 40 برابر افزایش پیدا می‌کند و اصلا خورده و پوسیده نمی‌شود. در حین تولید این نوع فوم مواد اولیه پلی‌استایرن انبساطی(EPS) به آن اضافه می‌کنند تا در برابر شعله‌های آتش مقاوم باشد. 

مشخصات فوم یونولیت سقفی

همان‌طور که در متن فوق نیز به آن اشاره شد یونولیت سقفی در ابعاد و سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود . بنا به استفاده از این نوع فوم سقفی خرید و استفاده می‌کنند. جدول ابعاد یونولیت سقفی به شکل زیر می‌باشد

نوع یونولیتطول(متر)عرض(سانتیمتر)ارتفاع(سانتیمتر)
تیرچه بتنی۲۵۰۲۰ تا ۲۵
سقف تیرچه کرومیت یا فلزی۱ تا ۲۶۵۲۰ تا ۲۵
فوم سقفی های پیش تنیده۲۵۰۱۵
یونولیت حفره دار۱۵۰۲۵

 

مزایای فوم و یونولیت سقفی

یونولیت دیواری

مزایای یونولیت سقفی به شرح زیر می‌باشد.

کاهش مصرف بتن و تیرچه

10 بلوک سفالی معادل 1 یونولیت در سقف

نیاز نداشتن به راویز کاری

صرفه‌جویی در مصرف آب و قالب‌بندی

به خاک و گچ به راحتی جذب می‌شود

جلوگیری از آلودگی صوتی همچنین جلوگیری از نفوذ سرما و گرما

مقاومت بالای فوم نوع EPS در برابر شعله‌های آتش

کاهش مصرف آهن آلات

از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است

 در مدت زمان کم پروژه به اتمام می‌رسد.

نکته قابل توجه:مواد اولیه که برای تولید فوم سقفی به کار می‌رود کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام از آنها کاربرد و ویژگی‌های مخصوص خود را دارند. از مهمترین مواد تشکیل دهنده یونولیت می‌توان به پلی‌استایرن(GPPS)، پلی‌استایرن مقاوم(HIPS)، پلی‌استایرن انبساطی(EPS) و پلی‌استایرن اکسترود شده(XPS) اشاره کرد.

فوم انبساطی(EPS) چیست؟

یونولیت انبساطی eps در واقع مخفف کلمهexpanded polystyrene می‌باشد و به معنای فوم‌های پلی‌استایرن حجیم یا گسترده شده است. البته این نوع فوم با نام‌های پلاستوفوم و یونولیت نیز در بازار معروف هستند. روش تولید فوم‌های پلی‌استایرن به صورت برگه های سفید رنگ است که به شکل سلولهای بسته به هم فشرده تشکیل شده است. و شامل 3 نوع معمولی، فشرده و منبسط است. کاربردی که از این محصول می‌توان نام برد در صنعت بسته‌بندی است. یکی از بارزترین تفاوت یونولیت eps وxps تنوع بالای یونولیت‌های eps است. به دلیل اینکه یونولیت eps می‌توانند در چگالی‌های مختلفی از 5 تا 40 کیلوگرم بر متر مکعب متغییر باشد. این نوع فوم در نوع سقفی و دیواری موجود است.

یونولیت فشرده یا فوم حرارتی (XPS) چیست؟

یونولیت XPS مخفف کلمه EXTRUDED POLYSTYRENE است و به عبارتی این نوع فوم اکسترود شده پلی‌استایرن است. یک عایق حرارتی عالی در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌آید. باید گفته شود در مقایسه با یونولیت‌های EPS خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. یونولیت حرارتی در واقع مخلوط عوامل فوم کننده در یک فرآیند اکستروژن و پلی‌استایزن معمولی هستند و قدرت جایگزینی برای یونولیت‌های انبساطی(EPS)، پشم شیشه و پشم سنگ می‌باشد.

مقایسه تفاوت فوم EPS و XPS

یکی از پرکاربردترین انواع یونولیت‌ها می‌توان به یونولیت eps و xps اشاره کرد. از بارزترین تفاوت میان این دو نوع یونولیت ضریب حرارتی ،عایق بودن، توانایی تحمل فشارو صرفه‌جویی در انرژی هر دوی آنها دیده می‌شود. ضریب حرارتی یونولیت xps 25 درصد است و در مقایسه با یونولیت انبساطی سه دهم درصد کاهش یافته است.
همان‌طور که به این موضوع اشاره شده یکی دیگر از خصوصیات این دو نوع فوم قدرت عایق بودن بالای آنها است. اما یونولیت xps در مقایسه با یونولیت eps قدرت عایق بندی بالاتری دارد و در مقابل بخار آب و رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهد و در معرض رطوبت تنها به میزان سه دهم درصد افزایش حجم پیدا می‌کند. اما فوم eps در مقابل رطوبت و بخار آب تنها به میزان 2 تا 4 درصد افزایش حجم دارد.
فوم‌های eps توانایی فشار 25 تا 75 را دارد در حالی که فوم xps تنها می‌تواند تا 100 پوند فشار را تحمل کند. در داقع بخواهیم به طور مختصر بیان کنیم. تفاوت یونولیت eps و xps در میزان مقاومت فشاری، مقاومت در برابر رطوبت، تکنولوژی تولید، میزان ضریب حرارتی وزن و دانسیته دانست.

خرید انواع فوم و یونولیت از منابع معتبر

شرکت فولاد توفیقی آمتده ارائه فروش انواع فوم است. چنانچه قصد خرید انواع یونولیت را دارید با مهندسین خبره این مجموعه تماس بگیرید تا به روزترین قیمت انواع فوم را در اختیار شما بگذارند و برای بدست آوردن ابعاد فوم سقفی به جدول فوق مراجعه فرمایید و همچنین می‌توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا به راحتی بتوانید خریدی خوب را تجربه کنید

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lAQ6
نظرتان را بنویسید