فواید گیتار بر سلامت ذهن و بدن انسان ( بخش اول )

فواید گیتار بر سلامت ذهن و بدن انسان ( بخش اول )
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mahsa

امروزه طی تحقیقات گسترده، تاثیر موسیقی بر روی سلامت جسمی و روانی انسان به اثبات رسیده است. خاصیت ضد افسردگی و اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و احساس شادی و نشاط، از اثرات موسیقی بر روی ذهن انسان می باشد. اما امروزه تاثیر انواع مختلف سازهای موسیقی بر روی سلامت جسمی انسان نیز محقق شده است. در میان سازهای موسیقی، گیتار یکی از پرطرفدارترین سازهایی است که اغلب افراد با شنیدن صدای آن احساس آرامش و نشاط می کنند. از این رو بسیاری از افراد برای شروع نواختن یک ساز موسیقی، گیتار را انتخاب می نمایند و تمایل به خرید گیتار در میان افراد رو به افزایش بوده است. علاوه بر صدای دلنشین و آرامش بخش این ساز، نواختن گیتار فواید بی شماری بر روی ذهن و جسم انسان دارد که خاصیت موسیقی درمانی خواهد داشت. در ادامه به برخی فواید نواختن گیتار بر سلامت انسان اشاره خواهیم کرد؛

1. تقویت حافظه

تحقیقات نشان می دهد که نواختن ساز گیتار موجب تقویت ماده خاکستری مغز شده و قدرت حافظه را نیز بهبود می بخشد. نواختن از آنجایی که برای نواختن گیتار، باید آکوردها و الگوی نت ها به خوبی حفظ و اجرا شود، می توان گفت نواختن گیتار از سنین پائین موجب کاهش ضعف حافظه در سنین بالاتر خواهد شد.

2. افزایش تمرکز

از دیگر فواید نواختن گیتار، می توان به افزایش تمرکز ذهنی اشاره کرد. تمرینان منظم اجرای گیتار باعث افزایش تمرکز و توجه انسان می شود، چرا که برای تبدیل شدن به یک گیتاریست ماهر، نیاز به افزایش تمرکز بر روی نت ها و اجرای درست آن ها می باشد. علاوه بر نواختن گیتار، افزایش تمرکز به یک عادت ذهنی برای کارهای روزمره نیز می شود.

3. هماهنگی چشم و دست

خواندن و درک درست آکوردها و نت ها، برای نواختن گیتار، لازم است اما کافی نیست. برای نواختن ساز های زهی زخمه ای مانند گیتار نیاز است تا بتوانید نت ها را به خوبی اجرا کنید و سیم ها را به ارتعاش درآورید. خواندن و اجرای درست نت ها در نواختن گیتار، نیاز به هماهنگی چشم ها و دستان نوازنده دارد. این هماهنگی، توانایی پردازش مطالب را چند برابر کرده و به افزایش مهارت نواختن گیتار کمک می کند.د.

4. خداحافظی با اضطراب

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که به هنگام نواختن گیتار در حضور افراد، دچار استرس و اضطراب شوید، حتی اگر نوازنده ماهری باشید. اگر چنین باشد، می توانید با نواختن گیتار برای خودتان، به خوبی بر استرس خود غلبه کنید. برای اثربخشی بهتر، می توانید با ساز خود ارتباط برقرار کرده و به هنگام نواختن آن، احساسات خود را بیان کنید. حتی در ساعاتی از روز که دچار مسائل روزمره می شوید و نیاز دارید تا استرس های خود را کاهش دهید، می توانید به سراغ ساز خود بروید و آن را بنوازید. ارتعاش سیم های گیتار و نواختن نت های آرامش بخش، باعث کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و پائین آمدن سطح هورمون های استرس در بدن خواهد شد.

5. تقویت اعتماد به نفس

به عنوان فردی که به تازگی شروع به نوازندگی گیتار کرده است، داشتن اعتماد به نفس کار چندان آسانی نیست، به خصوص زمانی که باید به عنوان عضوی از یک گروه ، به نوازندگی در جمع بپردازید. اما با افزایش مهارت های نوازندگی و ارتقای کیفیت عملکردتان، اعتماد به نفس شما نیز افزایش خواهد یافت. به تدریج علاقه مند خواهید شد تا استعدادهای خود را در معرض نمایش قرار دهید و توجه اطرافیان را به خود جلب نمائید. دریافت تمجید از سوی دیگران و اجرا در مقابل گروهای پرجمعیت، باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد، بطوریکه اشتیاق زیادی برای رویارویی با افراد و نواختن گیتار خواهید داشت.

  •  

 

لینک مرجع https://saazland.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lA6M
نظرتان را بنویسید