مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
سامانه عدل ایران از سال 1392 توسط قوه قضاییه به منظور راحتی هرچه بیشتر مراجعین شعبات این قوه و ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری افراد که سبب اتلاف وقت، هزینه و همچنین کندی روند پیشبرد پرونده های قضایی آن ها می ‌شود طراحی و در اختیار این افراد قرار داده شده است. لذا بر طبق قانون جدید قوه قضاییه تمامی مراجعه کنندگان به دفاتر قضایی جهت پیگیری پرونده خود ملزم به نصب و ایجاد حساب کاربری سایت عدل ایران یا همان سامانه ثنا می باشند.

 افراد پس از ایجاد حساب کاربری و عضویت در سامانه ثنا قادر خواهند بود تا بسیاری از امور مربوط به پرونده خود به ویژه پیگیری روند اجرایی آن را به صورت الکترونیکی دنبال کنند. همچنین از جمله خدمات ویژه‌ای که توسط این سایت به کاربران خود ارائه می گردد امکان رویت رای صادر شده در دادگاه از طریق حساب کاربری و بدون نیاز به مراجعه حضور در دفاتر قضایی می باشد .
 اما با توجه به نوظهور بودن این سامانه بسیاری از افراد با نحوه ورود و مشاهده ابلاغیه مربوط به رای صادر شده دادگاه در مورد پرونده آن ها با مشکل مواجه می شوند لذا در ادامه مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه مشاهده رای صادر شده دادگاه در سامانه ثنا پرداخت شده است.




نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا
 به صفحه اصلی سایت عدل ایران به نشانیه adliran.ir مراجعه کرده و از قسمت خدمات ویژه، سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی را که با کادر قرمز رنگ مشخص شده انتخاب کنید.

در صفحه باز شده دو روش برای ورود به سایت ثنا قرار داده شده است که در صورت عدم وجود مشکل باید گزینه " سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک " که با فلش قرمز رنگ مشخص شده است انتخاب کنید.

 در صفحه باز شده که مربوط به مشاهده ابلاغیه است 4 لینک قرار داده شده که کاربر باید بر روی یکی از لینک های موجود در صفحه به انتخاب خود کلیک کند.

در صفحه باز شده لازم است تا متقاضی نام کاربری و رمز عبور شخصی خود را وارد کرده و گزینه مرحله بعد را انتخاب کند .



چنانچه رمز شخصی خود را فراموش کرده اید کافیست تا بر روی گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام کلیک کرده و به این صورت از سویی سامانه ثنا یک پیغام حاوی رمز عبور موقت برای شما ارسال خواهد گردید .

در این مرحله یک پیغام از سوی سامانه به شماره تلفن ثبت شده توسط کاربر در هنگام ثبت نام ارسال می گردد که حاوی رمز عبور موقت می باشد لازم است تا کاربر این رمز را در کادر مربوطه وارد کرده و بدین صورت وارد حساب کاربری خود در سامانه عدل ایران جهت مشاهده ابلاغ رای صادر شده داداگاه شود.





برای ورود به صفحه اصلی مشاهده رای صادر شده دادگاه کلیک کنید .

بیشتر بخوانید: sana.adliran.ir


انواع رای صادر شده در دادگاه
همانطور که قبلا نیز گفته شد رای صادر شده از دادگاه از طریق سامانه ثنا به حساب کاربری طرفین دعوی ارسال می گردد و آن ها با مراجعه به این سایت می ‌توانند از جزئیات آن اطلاع یابند اما رای صادر شده دادگاه در سه حالت وجود دارد که شامل رای منع تعقیب، رای موقوفی تعقیب و رای بر مجرمیت فرد مظنون می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته شده است.

 منع پیگرد : 

این رای در شرایطی اتفاق می‌افتد که بازپرس یا دادیار که مامور رسیدگی به پرونده قضایی مربوطه می باشند دلایلی مبنی بر بی گناهی متهم پیدا کنند و یا دلایل و مدارک کافی برای متهم کردن فرد پیدا نکند در این صورت با موافقت دادستان مربوطه رای بد بی گناهی فرد و عدم پیگرد قانونی وی صادر خواهد گردید .



در این حالت امکان اعتراض به رای دادگاه توسط فرد شاکی وجود خواهد داشت.



موقوفی تعقیب:

در این حالت قاضی مربوطه به دلایلی همچون جنون، فوت، مورد عفو را گرفتن متهم و سایر موارد از این دست این امکان وجود دارد که قاضی پرونده رای بر توقف پیگیری پرونده را صادر کند که در صورت با تایید دادستان مربوطه فرد شاکی حق دارد تا اقدام به شکایت علیه رای دادگاه و درخواست تجدید نظر و از سرگیری تحقیقات در رابطه با پرونده را کند.

 مجرمیت:

چنانچه بازپرس و یا دادیار که مامور رسیدگی به پرونده های قضایی هستند حکم بر متهم بودن فرد مظنون دهند و برای حکم خود دلایل کافی داشته باشند رای مورد نظر را به دادستان مربوطه اعلام و در صورت موافقت وی حکم مربوطه تایید و در نتیجه فرد متهم مجرم شناخته شده و باید در دادگاه مربوطه مجازات لازم برای جرم وی تعیین گردد.

ترک تعقیب:

چنانچه فرد شاکی از شکایت خود صرف نظر کند در این صورت با حکم دادیار و بدون نیاز به دخالت دادستان رای بر ترک تعقیب و بسته شدن پرونده صادر خواهد شد.







برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون در مورد نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا ​پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: نوبت دهی اینترنتی سایت عدل ایران




سوالات متداول


1- برای مشاهده نتیجه رای دادگاه به چه سایتی باید مراجعه کرد ؟
برای این منظور باید به حساب کاربری خود در سامانه ثنا با همان عدل ایران مراجعه کنند که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است


2- نحوه مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا به چه صورت است ؟
برای این منظور باید به نشانی اصلی این سایت مراجعه شود و با طی کردن مراحل مربوطه به مشاهده نتیجه رای دادگاه بپردازند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است


3- چند نوع رای صادر شده از سوی دادگاه وجود دارد ؟
به طور کلی چهار نوع رای ممکن است از سوی دادگاه صادر شود که در متن مقاله به طور کامل به توضیح معنی هرکدام از آن ها پرداخته شده است

منبع : مشاهده رای صادر شده در سامانه ثنا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/P36w
نظرتان را بنویسید