سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
افراد می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، با مراجعه به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت، اقدام به سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت خود نمایند. بدین منظور باید، پس از دانلود و نصب یکی از اپلیکیشن های اپراتورهای تلفن همراه، با مراجعه به بخش مدیریت سیمکارت و انتخاب گزینه سلب مالکیت، اقدام به سلب امتیاز مالکیت سیم ‌کارت، از طریق سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت نمایند.





هنگامی که فردی با استفاده از یک سیمکارت، مرتکب جرمی همچون مزاحمت تلفنی یا کلاهبرداری می شود، اولین شخصی که باید در مراجع قضایی، پاسخ گوی این عمل مجرامانه باشد، مالک آن سیم کارت بوده، هر چند در عمل سیمکارت در تصرف وی نباشد.

در جامعه امروز، بسیاری از افراد مالک سیم کارت هایی هستند که به دلایل مختلف در تصرف آن ها نبوده و در دست فرد دیگری می باشد. به عنوان مثال، فردی در سال های گذشته سیمکارتی را فروخته، بی آنکه اقدام به طی مراحل قانونی جهت انتقال رسمی مالکیت آن سیم کارت نماید. همچنین، ممکن است سیمکارتی که در تصرف فردی بوده، مفقود شده و آن فرد، به دلیل ارزش مالی کم سیم کارت مفقودی، مراحل قانونی اعلام مفقودی آن را طی نکرده باشد.

در همین راستا، قانون گذار، امکانی را برای مالکین چنین سیمکارت هایی فراهم کرده است تا با سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت، از خطر مواجه شدن با وقوع جرم توسط فرد دیگری با چنین سیمکارتی و عواقب آن جلوگیری نمایند. بدین منظور، افراد می توانند بدون مراجعه حضوری به دفاتر مربوطه، صرفا با استفاده از سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت، اقدام به سلب امتیاز مالکیت سیمکارت خود اعم از همراه اول، ایرانسل و رایتل نمایند.

با توجه به اهمیت این مساله، در این مقاله، به توضیح سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم ‌کارت پرداخته؛ در بخش نخست، به معرفی این سامانه پرداخته و در بخش های بعد، نحوه ورود به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت و نحوه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت در این سامانه را توضیح خواهیم داد.




معرفی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت
هرچند سابقه راه اندازی و تاسیس سامانه های اینترنتی ارائه دهنده خدمات دولتی به پیش از شیوع بیماری کرونا باز می گردد، اما شیوع این بیماری در کشور ما روند اینترنتی و غیر حضوری کردن خدمات دولت به افراد جامعه را سرعت بخشید، به نحوی که امروز شاهد ارائه بخش بزرگی از خدمات دولتی به شکل اینترنتی و غیر حضوری از طریق این سامانه ها می باشیم.

یکی از سامانه هایی که در سال 99 راه اندازی شد و با اعلام معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از اواخر سال گذشته، کار خود را آغاز نمود، سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم ‌کارت می باشد. 

استفاده از این سامانه، علاوه بر اینکه با کاهش مراجعات حضوری افراد جامعه به دفاتر پیشخوان دولت و همچنین نمایندگی های اپراتورهای تلفن همراه همچون همراه اول، رایتل و ایرانسل، می تواند کمک شایسته ای را به رعایت سیاست فاصله گذاری اجتماعی داشته باشد؛ در عین حال، با سرعت بخشیدن و تسهیل سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت، می تواند نقش چشمگیری در کاهش مشکلات ناخواسته مربوط به مالکیت سیمکارت داشته باشد.

تصور نمایید، فردی که مالکیت سیم کارت همراه اول به او منتقل شده با استفاده از آن سیمکارت برای شخص دیگری مزاحمت تلفنی ایجاد نموده و آن شخص، اقدام به شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول نماید، در این صورت، با استعلام مالکیت سیمکارت، مالک قبلی سیمکارت باید در مراجع کیفری پاسخگو باشد؛ در حالی که، سلب امتیاز مالکیت این سیمکارت، از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند.



البته بر خلاف بسیاری از سامانه های دیگر، سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت، یک سامانه مستقل با وب سایت اختصاصی نبوده، بلکه طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان یک بخش جدید بر روی اپلیکیشن های تلفن همراه فعال شده و از این طریق در دسترس افراد جامعه بوده، تا بتوانند با مراجعه به این سامانه، در هر مکان و در هر زمان از شبانه روز، امتیاز مالکیت سیمکارت مورد نظر خود را سلب نمایند.



از آنجا که عدم رعایت قوانین مربوط به نقل و انتقال سیمکارت و عدم تغییر رسمی مالک سیمکارت در هنگام انتقال، می تواند مشکلات متعددی را برای مالک قبلی آن سیم کارت ایجاد نماید، توصیه می شود تا با مطالعه مقاله زیر، با نحوه انتقال قانونی مالکیت سیمکارت آشنا شوید.

حتما بخوانید: مالکیت سیم کارت


نحوه ورود به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت
در بخش قبل، گفتیم که در سال های اخیر، سامانه های اینترنتی متعددی همچون سامانه خدمات دولت به مردم mardom.ir در جهت ارائه خدمات دولتی به افراد جامعه راه اندازی شده است. از آنجا که هدف از راه اندازی این سامانه ها، تسهیل ارائه خدمات دولتی به مردم بوده، نحوه ورود و ثبت نام در این سامانه ها نیز تا حد امکان ساده سازی شده تا تمامی افراد جامعه به راحتی امکان استفاده از آن ها را داشته باشند.

برای ورود به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت، ابتدا باید نسبت به دانلود و نصب یکی از اپلیکشن های اپراتور تلفن های همراه همچون همراه اول، ایرانسل و رایتل، متناسب با سیمکارت خود اقدام نمایید. از آنجا که نحوه دانلود این اپلیکیشن ها مانند هم بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، در این بخش یه توضیح یکی از این اپلیکیشن ها یعنی اپلیکیشن همراه اول می پردازیم.



1در مرحله اول، با ورود به سایت همراه اول اقدام به دانلود اپلیکیشن همراه من کرده و آن را نصب نمایید.







2بعد از نصب اپلیکیشن، همانند آنچه در تصویر زیر ملاحظه می نمایید، آیکون این اپلیکیشن بر روی صفحه موبایل شما قرار می گیرد. بروی این آیکون کلیک نمایید.







3اکنون همانطور که ملاحظه می نمایید، وارد صفحه اصلی اپلیکیشن که سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌ کارت یکی از خدمات ارائه شده توسط آن می باشد، شده اید.







سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت، یکی از ده ها سامانه ای است که در سال های اخیر از سوی دولت در جهت غیر حضوری کردن خدمات دولتی راه اندازی شده است. یکی دیگر از این سامانه ها، سامانه دولت همراه بوده که در قالب یک نرم افزار قابل نصب بر روی گوشی موبایل ارائه شده و امکان ارائه بسیاری از خدمات دولتی را به شکل غیر حضوری فراهم کرده است. با امکانات متعدد این سامانه در مقاله زیر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: دانلود نرم افزار دولت همراه


نحوه سلب مالکیت سیمکارت در سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت
سلب مالکیت سیم کارت در سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت، فرآیند کاملا ساده ای داشته که هر فرد به راحتی قادر به انجام آن می باشد؛ فرآیندی که وقت چندانی از مالک سیمکارت نگرفته، اما از بروز مشکلاتی نظیر مواجه شدن با شکایت از مزاحمت تلفنی  و دردسر مالک سیمکارت برای پاسخ گویی به این دعاوی در مراجع کیفری جلوگیری می نماید.

برای سلب مالکیت سیم کارت در این سامانه، پس از نصب یکی از اپلیکیشن های اپراتورهای تلفن همراه، مطابق آنچه در بخش قبل توضیح داده شد، به ترتیب زیر عمل نمایید:



1در صفحه اصلی اپلیکیشن، بر روی گزینه خدمات که در تصویر زیر در قسمت انتهایی دیده می شود، کلیک نمایید.







2در صفحه جدید، گزینه مدیریت سیمکارت را انتخاب کنید.







3در صفحه بعد، دو گزینه پیش روی شما قرار می گیرد: اقدام به قطع و سلب مالکیت. گزینه سلب مالکیت را کلیک نمایید.







4اکنون، مطابق تصویر زیر، هشداری به شما نشان داده می شود. در صورتی که از سلب مالکیت سیم کارت خود مطمئن هستید، دایره ای که در کنار عبارت ( با آگاهی از قوانین تجاری اقدام به سلب مالکیت می کنم ) وجود دارد را کلیک و انتخاب کرده و دکمه ( اقدام به سلب مالکیت ) را بزنید.









در کنار قوانین نقل و انتقال سیمکارت، قانون گذار قوانینی را نیز در رابطه با نقل و انتقال گوشی موبایل وضع کرده است که الزام به نقل و انتقال گوشی موبایل از طریق سامانه همتا از مهم ترین آن ها می باشد. مقاله زیر، حاوی اطلاعات جامعی در رابطه با این سامانه می باشد.

در ادامه بخوانید: سامانه همتا hamta.ntsw.ir
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت پاسخ دهند.



سوالات متداول


1- سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت چه سامانه ای است؟
سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت سامانه ای است که در آن افراد می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری اقدام به سلب امتیاز مالکیت سیم کارت خود نمایند که به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- نحوه ورود به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت به چه صورت است؟
برای ورود به سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت ابتدا باید نسبت به دانلود و نصب یکی از اپلیکشن های اپراتور تلفن های همراه متناسب با سیمکارت خود اقدام نمایید و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.


3- نحوه سلب مالکیت سیمکارت در سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت به چه صورت است؟
برای سلب مالکیت سیم کارت در این سامانه پس از نصب یکی از اپلیکیشن های اپراتورهای تلفن همراه باید از قسمت مدیریت سیم کارت برای سلب مالکیت اقدام نمود که به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم کارت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8R5j
نظرتان را بنویسید