مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مالیات بر درآمد اجاره ملک، مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده ملک اخذ می شود. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400، بر ماخذ 75 درصد اجاره بهای سالیانه و با توجه به نرخ های اعلامی در قانون مالیات های مستقیم می باشد. برخی از افراد از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 معاف می باشند که اجاره به پدر، مادر، فرزند و اجداد و همچنین، املاک تا 150 متر مربع در تهران و 200 متر مربع در سایر شهرها از جمله آن ها می باشد. 





مالیات در انواع متفاوت آن، یکی از مهم ترین منابع دولت ها جهت کسب درآمد به منظور ارائه خدمات عمومی به شهروندان تحت حاکمیت آن ها می باشد. مالیات ها در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم، مالیاتی است که به طور مستقیم از درآمد و دارایی اشخاص گرفته می شود و مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که به عنوان بخش از قیمت کالاها و خدمات خریداری شده توسط آن ها پرداخت می شود.

یکی از اقسام مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد بوده که خود به انواع گوناگونی تقسیم می شود. مالیات بر درآمد اجاره ملک، یکی از انواع مالیات بر درآمد است که مالیاتی است که از فردی اخذ می شود که اجاره دهنده ملک باشد، اعم از اینکه مالک ملک باشد یا مستاجر آن ملک که مجددا آن را اجاره می دهد. اما سوال مهمی که در رابطه با مالیات بر درآمد اجاره ملک مطرح می شود آن است که نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره مستغلات به چه صورت است؟

با توجه به این امر و همچنین، از آنجا که اجاره دهندگان املاک، اعم از مسکونی، اداری و تجاری در سال 1400 نیز باید همچون سال های گذشته، اقدام به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 نموده و ضمنا برخی از این اشخاص، از پرداخت مالیات بر اجاره 1400، معاف می باشند، در این مقاله به تعریف مالیات بر درآمد اجاره مستغلات پرداخته، پس از تشریح نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400، موارد معافیت مالیات بر اجاره سال 1400 را توضیح خواهیم داد.




مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟
مالیات در یک تقسیم بندی کلی به مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. یکی از زیر مجموعه های مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد می باشد. مالیات بر درآمد، خود به پنج گروه تقسیم می شود که عبارتند از : مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد اتفاقی و مالیات بر درآمد املاک و مستغلات.

مالیات بر درآمد املاک نیز خود به نوع مالیاتی تقسیم می گردد: مالیات بر نقل و انتقال ملک، که در هنگام انتقال مالکیت ملک دریافت می شود؛ مالیات بر درآمد اجاره، که موضوع بحث این مقاله می باشد؛ و مالیات بر مستغلات خالی، که با شرایطی از خانه ها و املاک خالی و بدون متصرف دریافت می شود.
مالیات بر درآمد اجاره ملک، به عنوان یکی از انواع مالیات بر درآمد املاک، مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده اخذ می شود. به این ترتیب، بر درآمدی که اجاره دهنده از راه اجاره دادن ملک، کسب کرده با شرایط مقرر در قانون، مالیات تعلق گرفته که به این مالیات، مالیات بر درآمد اجاره ملک یا به اختصار مالیات اجاره گفته می شود. 



ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می گردد، می تواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. بنابراین، هرچند میزان اجاره بها، مبلغ نهایی میزان مالیات بر در آمد اجاره را تعیین می کند، اما کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی تاثیر می باشد.



مطابق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم : « درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارتست از کل مال ‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست و پنج ‌درصد بابت هزینه ‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره. » بنابراین همانطور که ملاحظه می شود، مالیات بر درآمد اجاره ملک، به 75 درصد اجاره بهای تعیین شده تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی




مالیات بر درآمد اجاره ملک بر عهده چه کسی است؟
در بخش قبل گفتیم که مالیات بر درآمد اجاره ملک، به عنوان یکی از انواع مالیات بر درآمد املاک، مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده اخذ می شود. این فرد اجاره دهنده، می تواند مالک ملک بوده ( در اجاره دسته اول ) یا مستاجری باشد که با داشتن حق اجاره مجدد، ملک تحت اجاره خود را به شخص ثالثی اجاره می دهد ( در اجاره دست دوم ). بنابراین، مالیات بر اجاره ارتباطی به مستاجر ملک نداشته و بر عهده اجاره دهنده آن می باشد. 



تنها تفاوت مالیات بر اجاره مالک اصلی و مالیات بر اجاره توسط مستاجر اول آن است که ماخذ مالیات بر اجاره مالک اصلی 75 درصد اجاره بهای سالیانه بوده ، در حالی که این ماخذ برای اجاره مجدد توسط مستاجر، تفاوت اجاره بهای پرداختی توسط او به مالک و اجاره بهای دریافتی توسط او از مستاجر دوم می باشد.



بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir



میزان و جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400
بنا بر اعلام سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، بر اساس تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق مجلس، مالیات بر مستغلات و اجاره در سال 1400 افزایش نیافته و نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 همانند سال گذشته می باشد.

جدول نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 مطابق ماده 131 قانون مالیات های مستقیم به صورت زیر می باشد:



درصد مالیات درآمد سالیانه مشمول مالیات
15 درصد تا 50 میلیون تومان
20 درصد 50 تا 100 میلیون تومان
35 درصد بیشتر از 100 میلیون تومان


طبق اعلام وزارت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی ، سرپرستان خانوار اعم موجر یا مستاجر ملک، موظف هستند تا با ورود به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، اطلاعات ملک ( برای موجرین ) و وضعیت اسکان ( برای مستاجرین ) را ثبت نمایند. از آنجا که ضمانت اجرای عدم ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، برای موجرین، جریمه مالیاتی تا هجده برابر هزینه اجاره سالانه یک واحد از مالک، می باشد، پیشنهاد می شود با مطالعه مقاله زیر و ثبت وضعیت مالکیت وا جاره ملک، از بروز مشکل جریمه مالیاتی جلوگیری نمایید.

لازم به ذکر است که نرخ مالیات بر درآمد اجاره املاک برای اشخاص حقوقی، به طور ثابت 25 درصد می باشد

حتما بخوانید: ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.amrud.ir

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400
بر اساس ماده 54 قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب 1394 : « درآمد اجاره بر اساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا از ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد ( 80%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد ... ، میزان اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد. » 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 مطابق ترتیب زیر می باشد:



1در مرحله اول، اجاره بهای سالیانه محاسبه می شود؛ به این ترتیب که اجاره بهای ماهیانه در عدد 12 ضرب شده و چنانچه، مبلغی از وجه پرداختی به موجر، به صورت پول پیش باشد، 18 درصد از آن با اجاره بها جمع بسته می شود.



2 همانطور که گفتیم، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 همچون مالیات بر اجاره مستغلات سال های گذشته، به 75 درصد اجاره بها تعلق می گیرد. بنابراین عدد به دست آمده در مرحله قبل باید در 75 ضرب شود.



3 عدد به دست آمده که درآمد سالیانه مشمول مالیات است، بر اساس جدول زیر، در درصد مالیاتی مربوطه ضرب شده و حاصل نهایی، مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 خواهد بود.

برای درک بهتر نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400، به این مثال توجه نمایید: فرض کنید ملکی به اجاره داده می شود که مبلغ پیش یا همان رهن ملک، 20 میلیون تومان و اجاره بهای آن ماهیانه پانصد هزار تومان باشد. در این صورت حاصل ضرب 500 هزار تومان در عدد 12 ( ماه ) مبلغ 6 میلیون تومان شده و 18 درصد پول پیش نیز مبلغ 3میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود که این دو عدد با هم جمع شده و حاصل نه میلیون و ششصد هزار تومان می شود.

حال از آنجا که فقط 75 درصد این مبلغ، مشمول مالیات اجاره 1400 می شود، این عدد را در 75 درصد ضرب می کنیم که حاصل 7 میلیون و دویست هزار تومان می گردد. عدد7 میلیون و دویست هزار تومان، درآمد اجاره ملک مشمول مالیات 1400 بوده که برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره این ملک در سال 1400، مطابق جدول زیرعمل می کنیم.

همانطور که در جدول زیر ملاحظه می کنید، نرخ مالیاتی تا 50 میلیون تومان درآمد اجاره ملک، 15 درصد بوده که حاصل ضرب 7 میلیون و دویست هزار تومان در 15 درصد، رقم 1 میلیون و هشتاد هزار تومان بوده که میزان نهایی مالیات بر درآمد این ملک در سال 1400 می باشد.

پس از محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 و مشخص شدن میزان این مالیات، گام بعد، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400، می باشد. از آنجا که مطابق قوانین مالیاتی، پرداخت مالیات بر درآمد اجاره سال 1400 تنها از طریق ثبت اظهارنامه مالیاتی امکان پذیر می باشد، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

حتما بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 معاف می باشند؟
بر اساس تبصره های ماده 53، ماده 55 و 57 قانون مالیات های مستقیم، گروهی از افراد از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 معاف می باشند. موارد معافیت از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 به شرح زیر می باشد:



1خانه های سازمانی که تحت مالکیت اشخاص حقوقی می باشد.



2 املاکی که مورد سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد یا افراد تحت تکفل مالک می باشد.



3املاکی که به طور مجانی در تصرف وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه هایی که بودجه آن ها وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ ها و دهیاری ‌ها می باشد.



4در صورت فروش ملک و درج این شرط که مالک پیشین ملک، خود تا مدتی در ملک فروخته شده، سکونت داشته باشد، در طی مدت این سکونت و حداکثر تا 6 ماه.



5مالکان مجتمع‌های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ‌ساخته می شود.



6املاک مورد اجاره، در تهران تا یکصد و پنجاه مترمربع و در سایر نقاط تا دویست مترمربع.

مالکین املاکی که مطابق توضیحات بالا ملزم به پرداخت مالیات بر اجاره املاک می باشند، لازم است تا در مهلت تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی اقدام به ثبت اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک نمایند. مطالعه مقاله زیر جهت آگاهی از نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در سال 1400 توصیه می گردد.

در ادامه بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 پاسخ دهند.



سوالات متداول


1- مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟
مالیات بر درآمد اجاره ملک مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده اخذ می شود که می تواند مالک ملک بوده یا مستاجری باشد که مجددا ملک را اجاره می دهد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 به چه صورت است؟
نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 بر ماخذ 75 درصد اجاره بهای سالیانه و با توجه به نرخ های اعلامی در قانون مالیات های مستقیم می باشد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


3- چه کسانی از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 معاف می باشند؟
برخی از افراد از مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400 معاف می باشند که اجاره به پدر مادر فرزند و اجداد و همچنین املاک تا150 متر مربع در تهران و 200 متر مربع در سایر شهرها ازجمله آن ها می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : مالیات بر درآمد اجاره ملک در سال 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7Q5Q
نظرتان را بنویسید