مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
مرکز وکلای قوه قضاییه که با استناد به ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه و با صدور آیین نامه اجرایی ماده 187 از سوی رییس قوه قضاییه، در سال 1381 تاسیس گردیده، دارای وظایف و اختیارات متعددی می باشد، که مهم ترین آن ها عبارتند از : تعیین تعداد وکلا، کارشناسان و مشاوران مورد نیاز، برگزاری آزمون‌های وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده و خدمات معاضدت به افراد کم بضاعت و نیازمند.





در حال حاضر، در کنار دو نهاد کانون وکلای دادگستری و کانون کارشناسان دادگستری، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز به برگزاری آزمون وکالت و کارشناسی رسمی و تربیت عملی کارآموزان این مشاغل حرفه ای می پردازد.

البته آزمون های برگزار شده توسط مرکز وکلای قوه قضائیه، محدود به  آزمون وکالت و کارشناسی نبوده و این مرکز، از سال 1393 و با تصویب ( آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 ) از سوی رییس قوه قضائیه، آزمونی را تحت عنوان آزمون مشاوران خانواده نیز برگزار نموده که در این بخش، مرجع انحصاری برگزار کننده آزمون می باشد. 

از آنجا که هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته حقوق، آزمون های مرکز وکلای قوه قضاییه را برای ورود به عرصه حرفه ای رشته حقوق انتخاب می نمایند، در این مقاله به معرفی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه می پردازیم. با این توضیح که ابتدا به معرفی مرکز وکلای قوه قضاییه و تاریخچه آن پرداخته و سپس،  در مورد وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه و وظایف و اختیارات این مرکز صحبت خواهیم نمود.




معرفی مرکز وکلای قوه قضاییه و تاریخچه آن
به موجب اصل 34 قانون اساسی : « دادخواهی حق مسلم هر فرد است » و از آنجا که در میان قوای سه گانه کشور، این قوه قضاییه است که مرجع دادخواهی افراد ملت و تامین کننده این حق قانونی آن ها می باشد، لذا این قوه در سال 1381 با استناد به ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه و با صدور آیین نامه اجرایی ماده 187 از سوی رییس قوه قضاییه که از جمله اختیارات رئیس قوه قضاییه می باشد، اقدام به تاسیس مرکز وکلای قوه قضاییه نمود.

مرکز وکلای قوه قضاییه که در آن زمان، با عنوان ( مرکز امور مشاوران حقوق، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه )  به جامعه حقوقی کشور معرفی گردید، در ابتدا زیر نظر معاونت قضایی قوه قضاییه تشکیل گردید، اما در سال 1385 این مرکز زیر نظر مستقیم رییس قوه قضاییه قرار گرفت و نظارت بر آن نیز بر عهده معاون اول قوه قضاییه قرار داده شد.

هر چند مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، همانطور که از این عنوان مشخص است، در ابتدا با هدف تربیت و معرفی وکلا و کارشناسان به جامعه حقوقی کشور تشکیل شده بود، اما در سال 1393 و با تصویب ( آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 ) از سوی رییس قوه قضائیه، بخش جدید مشاوران خانواده نیز به این مرکز اضافه شده و برگزاری آزمون و نظارت بر فعالیت مراکز مشاوره خانواده نیز بر عهده مرکز وکلای قوه قضاییه قرار گرفت.

همچنین، در سال 1397 و با اصلاح آیین نامه ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، عنوان مرکز وکلای قوه قضاییه که پیش از این ( مرکز امور مشاوران حقوق، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه ) بود، به عنوان جدید ( مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده ) اصلاح شده و یک شخصیت حقوقی مستقل به این مرکز اعطا گردید.

در حال حاضر، ساختمان مرکزی مرکز وکلای قوه قضاییه در تهران به نشانی بلوار نلسون ماندلا، خیابان گلفام بوده، اما مراکز استانی و هیئت مدیره های وکلای قوه قضائیه و کارشناسان رسمی این مرکز به ترتیب در 31 و 30 استان کشور، مستقر می باشند.

یکی از آزمون هایی که هر ساله توسط مرکز وکلای قوه قضاییه برگزار می گردد، آزمون مشاوره خانواده این قوه می باشد. به متقاضیان این آزمون توصیه می شود که جهت آشنایی بیشتر با  آزمون مشاوره خانواده، مقاله زیر را مطالعه نمایند:

بیشتر بخوانید: ثبت نام آزمون اخذ پروانه مشاوره خانواده




وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه مانند تمامی مراکز مهم حقوقی، دارای وب سایت اختصاصی بوده که نشانی آن judiciarybar.ir می باشد. این وب سایت، دارای بخش های متعددی بوده که عبارتند از :

1-   معرفی مرکز

این بخش همانطور که از عنوان آن مشخص است، به معرفی مرکز وکلای قوه قضاییه پرداخته و دارای قسمت های مختلفی همچون تاریخچه، ارکان، اهداف و وظایف مرکز وکلای قوه قضائیه می باشد.

2- بخش های مرکز

این قسمت از سایت مرکز وکلای قوه قضائیه به معرفی بخش های مختلف این مرکز می پردازد که عبارتند از : معاونت آموزشی، معاونت وکلای قوه قضاییه، معاونت کارشناسان رسمی، معاونت مشاوران خانواده، دادسرای انتظامی و اداره معاضدت قضایی مرکز وکلای قوه قضائیه. 

3- مراکز استانی 

بخش مراکز استانی وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه، حاوی اطلاعات مربوط به اعضا و نشانی مراکز استانی و هیئت مدیره های کارشناسان رسمی و وکلا و همچنین دو نهاد شورای عالی وکلا و شورای عالی کارشناسان رسمی می باشد.

4- بانک قوانین

در این بخش از سایت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، همانگونه که از عنوان آن مشخص می باشد، مجموعه قوانین و مقررات مربوط به وکالت، کارشناسی، مشاوران خانواده و آیین نامه ها و دستور العمل های مرکز وکلای قوه قضاییه در دسترس کاربران می باشد.

5- ورود به سامانه

بخش ورود به سامانه، به عنوان مهم ترین بخش سایت مرکز وکلای قوه قضائیه، امکانات زیر را به کاربران خود ارائه می نماید:

- جست و جوی وکلای قوه قضائیه و کارشناسان رسمی این قوه

- خدمات مربوط به کارآموزان وکالت

- تمدید پروانه

- اطلاعیه های مربوط به آزمون های وکالت ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

- خدمات معاضدت

در ادامه راهنمای تصویری ورود به سایت مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir را ملاحظه می نمایید:



1ابتدا عبارت مرکز وکلای قوه قضاییه را در مرورگر دستگاه خود تایپ نمایید (مطابق تصویر زیر)







2بر روی لینک مشخص شده در تصویر که دارای آدرس judiciarybar.ir می باشد، کلیک نمایید.







3اکنون وارد صفحه اصلی وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir شده اید و می توانید از امکانات آن استفاده نمایید.







برای ورود به سایت مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

ورود به سایت مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir 



یکی از آزمون هایی که هر ساله توسط هر دو نهاد مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری برگزار می شود، آزمون کارشناسی رسمی می باشد. مطالعه مقاله زیر، جهت اطلاع از جزییات این دو آزمون و مقایسه آن ها با یکدیگر، به داوطلبان آزمون کارشناسی توصیه می گردد.

حتما بخوانید: آزمون کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه


وظایف و اختیارات مرکز وکلای قوه قضاییه
مرکز وکلای قوه قضاییه مانند هر نهاد قانونی دیگر، دارای وظایف و اختیاراتی می باشد. وظایف و اختیارات مرکز وکلای قوه قضائیه، به موجب آیین نامه اجرایی ماده 187 « قانون برنامه سوم توسعه »، مصوب 1397/11/27  و آیین‌نامه اجرایی « قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 مجلس شورای اسلامی» مصوب 1393/11/27 رئیس قوه قضائیه مشخص شده است. مهم ترین این وظایف و اختیارات عبارتند از:

1- بررسی ‌های کارشناسی و کسب اطلاعات لازم از سراسر کشور در مورد تعداد وکلا، کارشناسان و مشاوران مورد نیاز در هر سال.

2- برگزاری آزمون‌های علمی، مصاحبه و انتخاب متقاضیان وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده

3- نظارت بر عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده و پیگیری تخلفات آن ها 

4- ارائه خدمات معاضدت قضایی از جمله معرفی وکیل معاضدتی و خدمات مشاوره ای به افراد کم بضاعت و نیازمند

5- آموزش عملی کارآموزان، انجام مقدمات اعطای پروانه کارآموزی، برگزاری مراسم تحلیف و اخذ تعهد از دریافت‌کنندگان پروانه وکالت، کارشناسی و مشاوره خانواده.

یکی از آزمون هایی که هر ساله توسط قوه قضاییه برگزار گردیده و  به جرات می توان گفت که بیشترین متقاضی را در میان فارغ التحصیلان رشته حقوق به خود اختصاص داده است، آزمون وکالت قوه قضاییه می باشد. مقاله زیر، حاوی اطلاعات جامعی در رابطه با این آزمون بوده که مطالعه آن به داوطلبان آزمون وکالت پیشنهاد می شود.

در ادامه بخوانید: آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مرکز وکلای قوه قضائیه در کانال تلگرام آزمون های حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مرکز وکلای قوه قضاییه پاسخ دهند.





سوالات متداول


1- مرکز وکلای قوه قضاییه برگزارکننده کدام آزمون های حقوقی می باشد؟
مرکز وکلای قوه قضاییه در حال حاضر سه آزمون وکالت کارشناسی و مشاوران خانواده را برگزار نموده که جزییات آن در متن مقاله توضیح داده شده است.


2- آدرس وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه چیست؟
judiciarybar.ir  آدرس وب سایت مرکز وکلای قوه قضاییه بوده که بخش های مختلف و جزییات آن در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- وظایف و اختیارات مرکز وکلای قوه قضاییه چه می باشد؟
برگزاری آزمون های وکالت کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده و خدمات معاضدت به افراد کم بضاعت از مهم ترین وظایف و اختیارات مرکز وکلای قوه قضاییه بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : مرکز وکلای قوه قضاییه judiciarybar.ir
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6P5O
نظرتان را بنویسید