خواص برگ بو

خواص برگ بو
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
geekgirl

خواص برگ بو و روغن این گیاه مفید می تواند حلال بسیاری از مشکلات شما مانند تب و گرفتگی راه های تنفسی فوق العاده باشد. سعی کنید، این گیاه خوشبو را حتماً در داخل قفسه ادویه های خود جای دهید.

از برگ های لاورل (برگ بو) بیشتر در آشپزخانه ها به عنوان یک ادویه و گیاه کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد، و هم چنین می تواند کمک بسیار زیادی به سلامتی افراد کند. از گذشته تا کنون افراد از برگ های معطر این گیاه نه تنها در غذاها استفاده می کردند، بلکه جزو یکی از مهم ترین داروهای گیاهی آن ها محسوب می شد، و جهت درمان افراد مورد استفاده قرار می گرفت. برگ بو نه تنها خاصیت درمانی دارد، بلکه در آروماتراپی (بودرمانی) نیز از این گیاه استفاده می شود. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید، که در مورد این گیاه اطلاعاتی ندارید، با خواندن این مقاله می توانید اطلاعاتی درباره ی خواص این گیاه بدست آورید.

 

ارزش غذایی برگ بو (100 گرم)

خواص برگ بو
  1. کالری: 313
  2. پروتئین: 7 گرم
  3. کربوهیدرات: 75 گرم
  4. چربی: 8 گرم
  5. فیبر: 26 گرم

طبع برگ بو

برگ بو دارای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و طبیعت این گیاه گرم و خشک می باشد.

فواید و خواص برگ بو برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

این برگ دارای خواص بسیار زیادی می باشد، که شما می توانید برای رفع مشکلات خود از آن استفاده کنید. 

کاهش اضطراب

پس از خوردن و جویدن برگ بو موادی در دهان شما ترشح می شوند، که مانند یک مسکن بی ضرر در بدن عمل می کند، و منجر به کاهش استرس شما خواهد شد. لینانول که در برگ بو وجود دارد، می تواند به کاهش کاهش سطح  هورمون استرس در بدن کمک کند.

در خوردن برگ این گیاه باید بسیار محتاط بود، و دقت کنید، تا مقدار معینی از این گیاه بخورید، چون زیاده روی در استفاده از این برگ ها ممکن است، برای شما منجر به ایجاد بعضی مسائل فیزیکی شود.

کاهش التهاب

برگ لاورل شامل مقداری اژنول است، که از این ترکیب به عنوان یک ضد التهاب قوی مورد استفاده قرار می گیرد. پس با استفاده از برگ بو شما می توانید التهاب را در مفاصل بدن خود کاهش دهید.

تقویت سیستم ایمنی

برگ بو نیز می تواند به تقویت کردن سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. این خاصیت به خاطر وجود اژنول در برگ بو می باشد، که به عنوان آنتی اکسیدان نیز کاربرد دارد. 

بهبود مشکلات دستگاه گوارش

برگ بو به خاطر ترکیبات عالی نه تنها به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند، بلکه برای تسکین ناراحتی های معده، تسکین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و حتی کاهش علائم بیماری سلیاک بسیار تأثیرگذار می باشد.

آنزیم های خاص که در برگ بو وجود دارد، باعث هضم بهتر پروتئین های پیچیده ی موجود در رژیم غذایی می شود، و باعث می شود، مواد غذایی بهتر جذب شوند. برگ بو جهت جلوگیری از تخمیر غذا در معده مفید می باشد، و گاز و نفخ معده را خارج می کند. جهت هضم بهتر غذا این گیاه را به غذاهای سنگین اضافه کنید، یا دم کرده آن را بنوشید.

کاهش سموم بدن

برگ بو می تواند به کم شدن سموم بدن کمک کند، چون دفع ادرار را بیشتر و باعث پاکسازی بدن می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک داروی تهوع آور هنگام مصرف ماده ی مسموم استفاده کرد.

درمان دیابت

مصرف 1 تا 3 گرم برگ بو در هر روز ممکن است، در افراد که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، مفید باشد. برگ بو باعث بهبود عملکرد گیرنده های انسولین می شود، و می تواند سطح قند خون بدن را تنظیم کند. افراد دیابتی می توانند برگ بو خشک و یا پودر برگ بو را به مدت 30 روز به غذاهای خود اضافه کنند، و تا قند خون را کاهش دهند.

سلامت قلب

برگ بو به خاطر دو ترکیب آلی کافئیک اسید و روتین نقشی مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. روتین باعث تقویت دیواره های مویرگی قلب و کافئیک اسید سبب حذف LDL یا کلسترول بد از سیستم قلبی عروقی می شود.

پیشگیری از سرطان

برگ بو سرشار از آنتی اکسیدان می باشد، و دارای ترکیباتی مانند فیتوکمیکال ها، فلاوانول، لینانول و پارتنولید می باشد، که در برابر رادیکال های آزاد که سبب می شوند، سلول های سالم بر اثر یک جهش به سلول های سرطانی تبدیل شوند، از بدن محافظت می کند.

تقویت سیستم تنفسی

برگ بو می تواند به باز کردن راه های تنفسی در بدن کمک کند. با برگ بو خواهید توانست به سیستم تنفسی خود کمک کنید، و مشکلات تنفسی خود را برطرف کنید. برای سیستم تنفسی با کمک برگ بو به روش زیر عمل کنید.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چای خوری برگ لاورل خشک (5 گرم)
  • 1 فنجان روغن بادام (200 گرم)
  • 1 شیشه که گنجایش 200 میلی لیتر دارد.

اول شیشه را کاملا بشویید، و بعد برگ های لاورل را بشورید، و سپس اضافه کنید.

در این مرحله روغن بادام را اضافه کنید.

درب بطری شیشه را ببندید، و به مدت 40 روز به آن اجازه دهید، تا استراحت کند، و بعد از این مدت از آن استفاده کنید.

جهت درمان مشکلات تنفسی می توانید از بخور برگ بو استفاده نمایید. تنفس کردن بخور برگ بو باعث شل شدن خلط و از بین بردن باکتری های خطرناک موجود در دستگاه تنفسی می شود. جهت تسکین بسیاری از بیماری های تنفسی نیز پماد تهیه شده، از برگ بو را روی قفسه سینه پخش کنید، و اجاره دهید، تا در طول شب باقی بماند.

لاغری و کاهش وزن

مصرف برگ بو می تواند با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز کمک کند، و باعث افزایش چربی سوزی شود. برای استفاده از خواص این گیاه برای لاغری 1 قاشق چای خوری پودر دارچین (5 گرم) و 6 عدد برگ بو را به 1 لیتر آب در حال جوشیدن اضافه و 5 دقیقه پس از جوشیدن ظرف را از روی حرارت برداشته، تا کمی خنک شود. از این دمنوش 1 لیوان با معده خالی نوشیده، و باقی مانده را در طول روز میل کنید.

پیشگیری و درمان سرماخوردگی

خواص ضدباکتریایی برگ بو باعث می شود، که این گیاه جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت تأثیرگذار باشد. برای این که بتوانید سرماخوردگی را درمان کنید، 2 تا 3 برگ بو را در یک ظرف آب بریزید، و اجازه دهید، به جوش آید، بعد از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن یک پارچه نخی را با این آب خیسش کرده، و روی سینه بگذارید، تا برونشیت و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی کاهش یابد.

کاهش تب

از گیاه برگ بو می توان جهت درمان تب بالا که ممکن است، از سرماخوردگی ناشی شود، استفاده کرد. برای درمان تب می توانید از روغن برگ بو استفاده کنید، و یا 2 تا 3 برگ بو را در یک لیوان بزرگ آب جوش بیندازید، و به آن 10 دقیقه زمان دهید، تا بماند، و سپس هر روز این دمنوش را بنوشید.

درمان سنگ کلیه

جهت درمان بیماری های کلیوی مخصوصاً عفونت و سنگ کلیه می توانید از برگ بو کمک بگیرید. برای درمان سنگ کلیه و بیماری های کلیوی 5 گرم برگ بو را در 200 میلی لیتر آب جوشانده، تا تنها 50 میلی لیتر از این آب باقی بماند، بعد این جوشانده، را روزی دوبار بنوشید. 

سفید کردن دندان ها

برای این که بتوانید دندان های خود را سفید کنید، پودر برگ بو را 3 روز مانند خمیر دندان بر روی دندان ها مسواک کنید، تا دندان های خود را سفید و درخشان کنید.

درمان قاعدگی های نامنظم

برگ بو می تواند کمک ویژه ای به درمان بی نظمی قاعدگی و پریود خانم ها کند. خانم ها جهت درمان بی نظمی قاعدگی و پریود باید برگ بو را به صورت خوراکی مصرف نمایند.

درمان گرفتگی عضلات

در برعضی از مواقع ممکن است، عضلات شما سبب گرفتگی شود، در این صورت می توانید از روغن برگ بو استفاده کنید. استفاده از روغن لاورل می تواند گردش خون بدن را تنظیم کند، و برای گرفتگی عضلات بدن بسیار مناسب و عالی می باشد. اگر اعضای بدن شما دچار گرفتگی شده، با روغن لاورل، ناحیه ی مد نظر را ماساژ دهید.

بهبود خواب

مصرف برگ بو می تواند باعث بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی می شود. جهت بهبود کیفیت خواب چند قطره عصاره برگ بو را با آب مخلوط کنید، و قبل از خواب میل کنید.

درمان اسید اوریک

برگ بو برای درمان اسید اوریک مفید می باشد. برای درمان آن باید جوشانده 10 عدد برگ بو در 10 لیوان آب جوشانده را هر روز دو بار بنوشید.

کاهش کلسترول خون

برگ بود میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. جهت درمان خانگی کلسترول خون 10 تا 15 عدد برگ بو را شسته، و در 3 لیوان آب بجوشانید، تا 1/3 آن باقی بماند. سپس جوشانده، را بعد از سرد شدن و عبور از صافی هر شب یک بار بنوشید.

درمان اسهال

جهت درمان اسهال 15 برگ بو را بشویید، و در 2 لیوان آب بجوشانید، و پس از اضاف کردن نمک و خنک شدن آن را تا خوب شدن کامل بنوشید.

بند آمدن خونریزی بینی

برگ بو می تواند به درمان خونریزی بینی و خون دماغ کمک کند. برای این که خون دماغ شما بند بیاید، بند آمدن 2 تا 3 عدد برگ بو تازه یا خشک را خرد کرده، و در 200 میلی لیتر آب بجوشانید، تا 100 میلی باقی بماند، بعد مخلوط صاف شده را بنوشید.

برگ بو برای زنان باردار

اسید فولیک موجود در برگ بو در دوران بارداری از نقص های عصبی جنین جلوگیری می کند، و برای زایمان زودرس در زنان باردار مفید می باشد. برگ بو برای درمان ناباروری نیز مفید می باشد. دوران بارداری دوران حساسی می باشد. پس خانم های باردار برای مصرف هرگونه گیاه دارویی و برگ بو باید با پزشک خود مشورت کنند.

برگ بو برای زنان شیرده

خانم ها در دوران شیردهی به هیچ عنوان نباید از برگ بو استفاده کنند، چون برگ بو برای جنین ضرر دارد، و تاثیر منفی روی شیر مادر و نوزاد به جای می گذارد.

فواید روغن برگ بو

فواید روغن برگ بو
  • درمان ورم و درد ناشی از پیچ خوردگی
  • درمان درد آرتروز
  • کاهش دردهای عمومی
  • تسکین و درمان سردرد و میگرن
  • درمان شوره سر با افزودن چند قطره روغن این گیاه به شامپوی خود
  • کاهش درد و التهاب نیش حشرات
  • تقویت معده
  • بهبود اشتها
  • رفع جوش و آکنه و رفع لک های روی پوست
  • تنظیم دمای بدن
  • بهتر شدن زخم های مختلف
  • برطرف کردن بسیاری از مشکلات تنفسی
  • رفع حواس پرتی و تقویت حافظه
  • از بین بردن لکه های کبود خون مردگی

روش و موارد استفاده برگ بو

برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را می توان برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده کرد. برگ های تازه هم می توان مورد استفاده قرار داد، ولی طعم آن ها بسیار تلخ می باشد. می توان از دمنوش برگ بو نیز برای بهره مندی از خواص آن استفاده کرد.

طرز تهیه ی دمنوش برگ بو

دمنوش برگ بو

30 گرم برگ بو را به آب جوش اضافه کنید، و به مدت چند دقیقه اجازه دهید، تا بجوشد. بعد حرارت را خاموش کنید، تا سرد شود. هر روز صبح به صورت ناشتا دمنوش برگ بو را به همراه عسل یا دیگر شیرین کننده های طبیعی میل کنید.

عوارض احتمالی و مضرات برگ بو

  • تداخل با بعضی داروها مانند داروهای فشار خون
  • ابتلا به یبوست
  • افزایش واکنش های آلرژیک
  • اگزما، التهاب و مشکل پوستی
  • ایجاد مسمومیت

استفاده از برگ بو برای افراد ضرر دارد.

  • مبتلایان به آسم
  • خانم های باردار و شیرده

فواید برگ بو برای مو

فواید برگ بو برای مو

افرادی زیادی هستند، که با مشکلات مو مانند شوره، ریزش مو و... روبرو می باشند، و برای داشتن موهای سالم و پرپشت از انواع مواد شیمیایی و شامپوها استفاده می کنند.

درمان ریزش مو

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید، که دچار ریزش مو می باشید، و موهای نازکی دارید، از جوشانده چای و روغن برگ بو جهت درمان ریزش مو استفاده کنید، تا ریزش موهای شما رفع شود.

ماسک برگ بو برای مو

در یک کاسه آب جوش 2 تا 3 عدد برگ بو را ریخته و به مدت چند دقیقه اجازه دهید، باقی بماند، تا عصاره ی آن در بیاید، و سپس موها را شامپو کنید، و بشورید و پس از شامپو مقداری از آب حاصل را به موهای خود بمالید. این کار شوره سر را درمان و ریزش موها را متوقف می کند.

توجه داشته باشید، که

برگ بو ممکن است در بعضی از افراد باعث واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما شود، پس حتماً پیش از اعمال ماسک برگ بو بر روی صورت و نواحی حساس بدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود بمالید، و به مدت حداقل 20 دقیقه صبر کنید، تا از نداشتن حساسیت نسبت به آن مطمئن شوید.

لینک مرجع https://vally.ir/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lJL7
نظرتان را بنویسید