رتبه در سهمیه کنکور چیست

رتبه در سهمیه کنکور چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

رتبه اصلی ای که داوطلبان کنکور باید بر اساس آن انتخاب رشته کنند رتبه در سهمیه زیرگروه های مختلف گروه آزمایشی است. بنابراین داوطلبان باید با انواع سهمیه و نحوه محاسبه رتبه در سهمیه و جایگاه آن در کارنامه اولیه کنکور سراسری آشنا باشند تا به این نحو انتخاب رشته اصولی را در سایت سازمان سنجش به انجام برسانند.

 

 

یکی از پارامتر هایی که هر سال سازمان سنجش برای محاسبه و ارزیابی رتبه داوطلبان کنکور سراسری در نظر گرفته، سهمیه های کنکور (مناطق، ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا) است. با توجه به این که این سهمیه ها تاثیر مثبتی در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته دارند، مورد توجه داوطلبان مشمول این سهمیه ها قرار می گیرند. به عبارت دیگر هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و رتبه اکتسابی او نسبت به افراد آن گروه سنجیده و ارائه می شود. 

به این نحو که پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، رتبه داوطلب در سهمیه در کارنامه درج می شود که ملاک اصلی برای مرحله سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور سراسری است. با توجه به اهمیت این رتبه و روشن شدن موضوع برای داوطلبان در ادامه به بررسی این رتبه در کارنامه اولیه کنکور سراسری پرداخته شده است تا داوطلبان یک انتخاب رشته دقیق را پشت سر بگذارند.

 

رتبه در سهمیه چیست؟

برای پاسخ به این سوال که رتبه در سهمیه چیست؟ ابتدا باید نوع سهمیه خود را بدانید. سازمان سنجش بر اساس اطلاعاتی که شما در زمان ثبت نام، در فرم اینترنتی درج می کنید نوع سهمیه (مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصدی یا سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه خانواده شهدا) داوطلب را شناسایی و مطابق تصویر زیر در کارنامه اولیه درج می کند. 

 

 

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که سهمیه در کدام قسمت کارنامه اولیه قرار گرفته است حال در ادامه به بررسی اهمیت این سهمیه در کسب رتبه قبولی پرداخته شده است.

 

طبق آن چه در مطالب بالا عنوان شد کلیه داوطلبان کنکور سراسری در آزمونی جامع و یکپارچه شرکت کرده و به رقابت می پردازند. تراز کنکور هر داوطلب بر اساس درصد دروس گروه آزمایشی امتحانی مورد نظر محاسبه شده و رتبه او نسبت به سایر داوطلبان مشخص می گردد.

به عبارت دیگر رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه اولیه سراسری درج می شود و به دلیل این که این رتبه نسبت به جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار می گیرد نسبت به رتبه کشوری کمتر است.

این بخش از کارنامه کنکور سراسری که مربوط به یک داوطلب کنکور تجربی بوده، مبین توضیحات بالا خواهد بود که به صورت تصویری به بررسی آن می پردازیم.

 

سطر سوم تصویر زیر: رتبه در سهمیه نهایی بین 102653 نفر:

سهمیه نهایی این داوطلب، سهمیه منطقه 1 بوده که در بخش اول کارنامه نوع سهمیه داوطلب مشخص شد بنابراین رتبه این داوطلب در این جامعه آماری بررسی شده است.

 

 

از آنجا که گروه آزمایشی تجربی دارای 5 زیر گروه است رتبه و نمره کل در منطقه داوطلب در 5 زیر گروه ارائه شده است.

برای محاسبه این رتبه، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده می شود. سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود.

 

 

طبق کارنامه بالا، این داوطلب در بین داوطلبانی که دارای سهمیه منطقه 1 بوده و در گروه آزمایشی تجربی شرکت کرده اند، رتبه 4754 را در زیر گروه 1، 4990 در زیر گروه 2، 6509 در زیر گروه 3، 5354 در زیر گروه 4، 5695 در زیر گروه 5 به دست آورده است.

 

اهمیت رتبه در زیر گروه

 

رتبه های زیرگروه ها نسبت به ضریب هر درس در هر زیر گروه، تعیین می شود به طوریکه در هر زیر گروه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس عمومی و دروس اختصاصی داوطلب با توجه به ضریب هر درس در آن زیر گروه تعیین شده و ضریب دروس تخصصی سه برابر می‌ شود.

ملاک اصلی گزینش شما رتبه در سهمیه است که در هر زیرگروه تفاوت اندکی با سایر زیرگروه ها دارد. از آنجایی که در هر زیرگروه دروس، ضرایب متفاوتی نسبت به زیرگروه دیگر دارد، ملاک اصلی گزینش شما برای پذیرش در هر رشته، رتبه در سهمیه شما در همان زیر گروه است.​

 

مثال: اگر داوطلب بخواهد رشته پزشکی هر دانشگاهی را انتخاب نماید، با توجه به این که رشته پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد، بایستی به رتبه و نمره خود در سهمیه در زیرگروه یک توجه نماید. اگر این داوطلب بخواهد رشته‌ داروسازی هر دانشگاهی را انتخاب نماید، با توجه به این که رشته داروسازی در زیر گروه دو قرار دارد، می بایست به رتبه و نمره خود در زیر گروه دو توجه کند.​

 

 

رتبه کل در سهمیه نهایی

 

برای به درست آوردن این رتبه از نمره کل زیر گروه های مختلف استفاده می شود به این طریق که بالاترین نمره کل (تراز) زیر گروه‌ های مختلف هر داوطلب استخراج شده و این نمره داوطلبان در هر سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه‌ دهی می‌ شود و چنانچه داوطلبان نمره برابر داشته باشند رتبه یکسانی خواهند داشت.

 

 

برای اطلاع از سهمیه های کنکور سراسری پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

 

 

یکی از دغدغه هایی که داوطلبان کنکور 1401 در تکمیل فرم انتخاب رشته خود دارند آمار قبولی سال گذشته و همچنین شانس قبولی در رشته محل هایی است که به آن ها علاقه دارند تا بتوانند با استفاده از اطلاعاتی که به دست می آورند انتخاب رشته درست و اصولی داشته باشند.

نرم افزار انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری هیوا به عنوان ابزاری کمکی، رتبه و محل قبولی پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال گذشته را در اختیار داوطلبان قرار داده و از این طریق به تخمین شانس قبولی متقاضیان می پردازد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری

 

 

 

 

 

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی چیست

همانطور که پیش تر گفتیم سهمیه های کنکور سراسری 1401 شامل سهمیه های مناطق، ایثارگران 25 درصدی و 5 درصدی، سهمیه رزمندگان، خانواده شهدا، بهیاران و مناطق سیل زده می باشد که همه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱ مشمول سهمیه مناطق می باشند.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی نشان دهنده رتبه آخرین نفریست که در هر یک از سهمیه های ایثارگران، سهمیه های مناطق در کنکور سراسری و... مجاز به انتخاب رشته شده است. لازم به ذکر است آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی برای هر یک از گروه های آزمایشی با یکدیگر متفاوت می باشد.

آن دسته از افرادی که در کنکور سراسری سال تحصیلی 1401 شرکت کردند می توانند از رتبه اخرین نفر مجاز در سهمیه نهایی که در انتهای کارنامه اولیه قرار دارد مطلع شده و تفاوت خود را با اخرین نفر بسنجند.

 

متقاضیان در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص رتبه قبولی و انتخاب رشته می توانند از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا بهره مند شده و از تجربیات و راهنمایی های کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی هیوا استفاده نمایند.

در ادامه بخوانید: حذف سهمیه کنکور سراسری

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نوع سهمیه داوطلب بر چه اساسی در کنکور تعیین می شود؟

✔️ نوع سهمیه داوطلب توسط داوطلب در زمان ثبت نام اینترنتی مشخص می شود که در این مقاله توضیحات تکمیلی در این باره ارائه شده است.



 

2- ✔️ اهمیت سهمیه در کنکور در کجا مشخص می شود؟

✔️ از آنجا که بعد از برگزاری کنکور، رتبه داوطلبان در جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار گرفته و نسبت به رتبه کشوری عدد کمتری است که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید.



 

3- ✔️ برای انتخاب رشته به کدام رتبه باید توجه شود؟

✔️ به رتبه در زیر گروه توجه کنند چرا که این رتبه نسبت به ضریب هر درس در هر زیر گروه، تعیین می شود و شانس قبولی داوطلب را برای رشته های هر زیر گروه مشخص می کند، برای مطالعه توضیحات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

منبع : رتبه در سهمیه کنکور چیست

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/m4EE
نظرتان را بنویسید