نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
زمانی که زوجین چه با عقد نکاح چه با عقد موقت دارای فرزند شوند پرداخت این هزینه های فرزند مشترک بر عهده پدر خواهد بود حتی اگر عقد محرمیتی بین زن و مرد منعقد نشده باشد اما فرزندی از این رابطه بوجود بیاید پرداخت نفقه و هزینه زندگی او  با پدر خواهد بود در پرداخت نفقه فرزندان فرقی بین نکاح دائم یا موقت یا فرزند حاصل از رابطه نا مشروع نیست و در هر صورت این وظیفه بر عهده پدر خواهد بود که نفقه فرزند را بپردازد .

مطابق با ماده 1999 قانون مدنی پرداخت نفقه فرزندان بر عهده پدر است و در صورتی که پدر فوت کرده باشد یا قادر به پرداخت نفقه فرزندان نباشد ، پرداخت نفقه به عهده پدربزرگ خواهد بود و در صورتی که جد پدری هم زنده نباشد یا نتواند نفقه بپردازد ، تامین هزینه‌ها به عهده مادر خواهد بود و در صورتی که مادر هم نباشد یا خودش مشکلات معیشتی داشته باشد ، به عهده اجداد پدری و اجداد مادر یعنی مادربزرگ پدری یا مادربزرگ مادری خواهد بود .

بنابراین نفقه فرزندان به ترتیب ابتدا به عهده پدر ، دوم پدربزرگ پدری ، سوم مادر ، چهارم مادر بزرگ پدری و هم مادربزرگ مادری و پدربزرگ مادری خواهد بود .  این که فرزندان حاصل از رابطه زناشویی چه دختر باشند چه پسر یا حتی ترنس ( دو جنسه ) باشند تاثیری در وظیفه پدر برای پرداخت نفقه وجود نخواهد داشت . در این مقاله ضمن تعریف نفقه فرزند دختر و میزان آن به این هم پرداخته ایم که نفقه فرزند دختر بر عهده کیست و تا چه زمان و سنی این نفقه باید به او پرداخته شود .




نفقه فرزند دختر چیست و میزان آن
در تمام موادی که در مقدمه مقاله گفتیم صبحتی از جنسیت فرزند نشده است که نفقه پرداختی برای فرزند پسر است یا تنها به فرزند دختر تعلق دارد پس در تعلق نفقه و پرداخت آن از طرف پدر به فرزندان تفاوتی در جنسیت فرزند نیست ، فرزند با هر جنسیتی مستحق دریافت نفقه از پدر خواهد بود .

مرد زمانی که خانواده تشکیل می دهد شرعاً، عرفا و قانونا مسئول تأمین نیازهای مالی اعضای خانواده می شود و از مهمترین اشخاصی که پدر بعد از پرداخت نفقه همسر مسئول نفقه آن‌ ها است ، فرزندان خانواده هستند چه دختر باشند و یا پسر دیگر تفاوتی در این مورد نیست .

پرداخت نفقه فرزند که به طور عمده شامل مسکن، لباس، خوراک و نیازهای درمانی است ، به عهده پدر است که در صورت خودداری از پرداخت (با وجود داشتن تمکن مالی) طبق ماده 642 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، این خود داری از پرداخت نفقه جرم بوده و در صورت شکایت فرزند یا فرزندان ، دادگاه پدر را به حبس از 3 ماه و یک روز تا 5 ماه محکوم می‌کند .

 برای نفقه پرداختی از جانب پدر به دختر یا پسر نرخ و قیمت مشخصی تعریف نشده است با توجه به توانایی و تمکن مالی پدر ، او ملزم است نیازهای متعارف و  ضروری فرزندان را بر طرف کند . در مورد این که نفقه فرزند دختر شامل چه چیز هایی می شود نمی توان لیست مشخصی ارائه داد اما آن چه واضح و مشخص است این است که خوراک ، پوشاک ، مسکن ، تحصیل و درمان فزندان با پدر است .

 حال این که آیا پدر دختر ملزم است جهیزیه او را هم تحت عنوان نفقه بدهد یا خیر ؟ بایستی گفت خیر قانونا چنین الزامی برای پدر وجود ندارد اما در عرف ایران در بعضی شهر ها پدر دختر، جهیزیه او را می دهد اما باز هم نمی توان این امر را زیر مجموعه ای از نفقه عنوان کرد تا اگر پدر جهیزیه نداد دختر بتواند از او شکایت کند  .



حتما بخوانید: مبلغ نفقه فرزند در سال 99





نفقه فرزند دختر بر عهده کیست و تا چه زمانی باشد
بر اساس ماده 1190 قانون مدنی ، نفقه اولاد به عهده پدر است چه این که پدر حضانت را به عهده داشته باشد یا اینکه حضانت بر عهده مادر یا شخص دیگری باشد . همچنین گفتیم نفقه فرزند از جمله دختر بر عهده پدر است  اما ملاک پرداخت نفقه به دختر فقط تا رسیدن به سن رشد نیست یا سن بلوغ نیست .

 طبق ماده 1197 قانون مدنی، اگر فرزند چه دختر یا پسر منبع مالی مثل کار و درآمد نداشت و نتوانست معیشت خود را فراهم کند  پدر و نیز دیگر اشخاص یاد شده که در صورت عجز پدر از پرداخت نفقه یا فوت شدن پدر به جای او نفقه را به فرزندان می پردازند (در صورت داشتن توانایی مالی) ملزم به تأمین مخارج فرزند هستند .

در شرع و مطابق قانون ایران سن معینى براى نفقه فرزندان در نظر گرفته نشده و عرفاً مادام که اولاد داراى شغل و درآمد مشخص نباشند ، پدر نسبت به پرداخت نفقه فرزندان مسئولیت دارد . پس اگر دختر کارمند نباشد و نیاز مالی داشته باشد تامین نفقه او تا زمانی که ازدواج نکرده است با پدر می باشد اما اگر دختر ازدواج کند بعد از ازدواج او و حتی بعد از طلاق دختر  تامین نفقه با پدر نمی باشد .

اگر پدر و مادر از هم جدا شده باشند یا پدر نفقه فرزند دختر را پرداخت نکرده باشد و به همین دلیل دختر یا مادر به نیابت از دختر برای پرداخت و تعیین نفقه دادخواستی تنظیم کند و  به دادگاه و یا شورای حل اختلاف ارجاع بدهد ، کارشناس نفقه ، مبلغ نفقه فرزند را مطابق با سال درخواست تعیین نفقه و  بر اساس توانایی مالی پدر و یا شخص پرداخت کننده ، نیاز فرزند ، جایگاه اجتماعی ، سن فرزند ، عرف اجتماعی و … معین می‌کند .

 به طور کلی تعیین میزان نفقه مقدار مشخصی ندارد و هر سال با سال قبل ممکن است متفاوت باشد زیرا بر اساس تورم و رشد قیمت ها میزان نفقه ای را هم که کارشناس تعیین می کند متغییر خواهد بود .



در ادامه بخوانید: نحوه مطالبه نفقه فرزند از طرف مادر


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این که نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون این که نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- تا چه زمانی به دختر نفقه تعلق می گیرد؟
سن خاصی برای پرداخت نفقه به فرزندان تعیین نشده اگر دختر منبع درآمد نداشته باشد تا زمان ازدواج می تواند از پدرش نفقه بگیرد .


2- مبلغ نفقه دختر چقدر است ؟
نفقه میزان مشخصی ندارد و بر اساس تمکن مالی و نیاز و شخصیت فرزند تعیین می شود که در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است .


3- آیا دختر می تواند از پدرش شکایت کند برای عدم پرداخت نفقه ؟
بله پدر اگر با وجود تمکن مالی از پرداخت نفقه فرزندان خودداری کند آن ها می توانند از پدر شکایت کنند که در متن مقاله کاملا توضیح داده شده است .

منبع : نفقه فرزند دختر تا چند سالگی است
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oxXK
مطلب قبلی
قانون جدید مهریه
مطلب بعدی
نفقه چیست
نظرتان را بنویسید