لیست کالاها های ممنوعه برای واردات به ایران

لیست کالاها های ممنوعه برای واردات به ایران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mahdiye

در ایران، واردات برخی کالاها ممنوع است. این ممنوعیت‌ها به دلایل مختلفی اعمال می‌شود. از دلایل ممنوعیت واردات کالا می‌توان به حمایت از تولیدات داخلی، محدودیت منابع ارزی و حفظ محیط زیست اشاره کرد. در ادامه به شرح کامل هر یک از این دلایل می‌پردازیم.

حمایت از تولید داخل: واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند، می‌تواند به تولیدکنندگان داخلی آسیب برساند. به همین دلیل، دولت ایران واردات این کالاها را ممنوع کرده است.

محدودیت منابع ارزی: ایران کشوری با منابع ارزی محدود است. به همین دلیل، دولت ایران واردات کالاهایی که ضروری نیستند را ممنوع کرده است.

حفظ محیط زیست: واردات برخی کالاها، می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. به همین دلیل، دولت ایران واردات این کالاها را ممنوع کرده است.

لیست کالاهای ممنوع برای واردات

فهرست کالاهای ممنوعه واردات در ایران، هر ساله توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شود. این فهرست شامل دو گروه کالایی است گروه ۴ و گروه ۲۷ که کالا های ممنوعه جزو این دو دسته هستند.

گروه ۴: این گروه شامل کالاهای غیرضروری و لوکس است. واردات کالاهای این گروه به صورت دائم ممنوع است. مجموعه کالاهای ممنوعه در گروه ۴ ، ۱۵۵۰ قلم می‌باشد.

گروه ۲۷: این گروه شامل کالاهایی است که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات آنها به مصلحت کشور نیست. واردات کالاهای این گروه به صورت موقت ممنوع است.

علاوه بر کالاهای ذکر شده در دو گروه فوق، واردات برخی کالاهای دیگر نیز در ایران ممنوع است. این کالاها به شرح زیر می‌باشد.

کالاهایی که به دلیل نقض حقوق مالکیت معنوی، واردات آنها ممنوع است.

کالاهایی که به دلیل خطرناک بودن، واردات آنها ممنوع است.

کالاهایی که به دلیل آلودگی محیط زیست، واردات آنها ممنوع است.

  •  

و در آخر…

واردات کالاهای ممنوعه، می‌تواند عواقبی برای کشور داشته باشد. به همین دلیل، لازم است که بازرگانان و تاجران، قبل از واردات کالا، از ممنوعیت یا عدم ممنوعیت واردات آن کالا اطمینان حاصل کنند. کالاهای ممنوعه وارداتی در کل به دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند گروه ۴ و ۲۷. مجموعه کالا های این دو گروه ۲۱۵۰ قلم جنس می‌باشد. کالاهایی نیز خارج از این دو دسته می‌باشند که واردات آها ممنوع است مانند دخانیات، برخی از صنایع معدنی و کالاهای شیمیایی و پلیمری.

  •  
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/opQX
نظرتان را بنویسید