سهمیه های کنکور سراسری

سهمیه های کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کنکور سراسری 1400 شامل سهمیه های مناطق ، سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی ، سهمیه خانواده شهدا ، سهمیه رزمندگان و... می باشد که داوطلبان برای استفاده از هر سهمیه باید شرایط آن را دارا باشند . این سهمیه ها از طریق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1400 و سایت سازمان سنجش به داوطلبان اطلاع رسانی می گردد .




در دفترچه های ثبت نام و انتخاب رشته کنکور 1400 ، سهمیه های گوناگونی از جمله سهمیه مناطق ، سهمیه 25 درصدی ایثارگران ، سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا و سهمیه رزمندگان برای داوطلبان متقاضی این آزمون در نظر شده است .

سهمیه های ایثارگران ، خانواده شهدا ، بهیاری و رزمندگان جزو سهمیه های خاص محسوب می شوند که مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارند ، بلکه افراد دارای این سهمیه ها در صورت دارا بودن تمامی شرایط لازم در مجموعه ای مجزا سنجیده می شوند . از طرفی قسمتی از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها به داوطلبان دارای سهمیه های خاص اختصاص می یابد .

استفاده از هر سهمیه با داشتن یکسری شرایط مشخص و از پیش تعیین شده امکان پذیر می باشد ، به خاطر اهمیت سهمیه ها در کنکور سراسری 1400 ، در این مقاله به بیان جزئیات لازم درمورد تمامی سهمیه های موثر در کنکور 1400 پرداخته ایم . با ما همراه باشید !







مشمولان سهمیه در کنکور سراسری 1400
سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده تمامی آزمون های وزارت علوم از جمله کنکور سراسری ، شرایط لازم جهت استفاده از هر سهمیه را از طریق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به متقاضیان اطلاع رسانی می کند . اگر پس از مهلت ثبت نام کنکور سراسری یا در حین ثبت نام تغییری در شرایط سهمیه های این آزمون رخ دهد ، این سازمان از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد کرد .

متقاضیان کنکور 1400 ، در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام این آزمون می توانند از سهمیه های خاص رزمندگان و ایثارگران ، خانواده شهدا استفاده نمایند .

شرایط استفاده مشمولان از سهمیه های کنکور سراسری 1400
 ​سهمیه مناطق

اولین و اصلی ترین سهمیه کنکور سراسری ، سهمیه مناطق می باشد و تمامی داوطلبان کنکور سراسری مشمول این سهمیه هستند . کلیه نقاط کشور ، براساس رفاه آموزشی و امکان استفاده از این امکانات به 3 منطقه ، یک ، دو و سه تقسیم می شود . این سهمیه برای داوطلبان کنکوری بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان هر داوطلب در نظر گرفته می شود .



برای اطلاع از تفاوت بین سهمیه منطقه 1 و 2 و 3 کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد .

بیشتر بخوانید: کدام سهمیه مناطق بهتر است ؟ منطقه 1 ، 2 یا 3

 سهمیه ایثارگران 25 درصدی

ظرفیت این سهمیه صرفا به سه گروه زیر اختصاص می یابد :

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
آزادگان و همسر و فرزندان آنان
جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان


سهمیه ایثارگران 5 درصدی

بعد از سهمیه مناطق پرمتقاضی ترین سهمیه کنکور سراسری ، سهمیه ایثارگران 5 درصدی می باشد ، این سهمیه به افراد زیر تعلق می گیرد :

شامل جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه


 سهمیه رزمندگان

رزمندگان بسیجی ، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب را داشته باشند .
داوطلبانی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری ( پایور ) در جبهه حضور داشتند ، سه چهارم مدت حضور این دسته از داوطلبان داوطلبانه در نظر گرفته می شود که اگر این مدت مذکور بیش از 6 ماه باشد ، مشمول سهمیه رزمندگان می شود .
 ​سهمیه مناطق سیل زده 

براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سهمیه داوطلبان کنکور 1400 در مناطق سیل زده همانند داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد ، بر همین اساس در کنکور 1400 ، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص می‌ یابد . در نظر داشته باشید که سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده برای دانشگاه‌ های سایر استان ­‌ها لحاظ نمی ­‌شود و فقط برای دانشگاه‌ های استان‌ های آسیب دیده لحاظ خواهد شد . 

 به عنوان مثال


از دانشگاه‌ های تهران ظرفیتی به مناطق سیل‌ زده اختصاص داده نمی‌ شود و در صورت عدم وجود رشته در آن مناطق ، ظرفیت از دانشگاه‌ های استان‌ های هم‌ جوار در رشته‌ های مورد تقاضای استانداری‌ ها به مدت حداکثر 3 سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل ، اختصاص می‌ یابد .

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری





میزان تاثیر سهمیه ها در کنکور 1400


سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور 1400
سهمیه میزان تاثیر شرایط
ایثارگران 25 درصد 25 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
ایثارگران 5 درصد 5 درصد ظرفیت  کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
رزمندگان - کسب حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
خانواده شهدا - در هیچ بخشی از دفترچه به میزان ظرفیت و حد نصاب قبولی آن ها اشاره نشده است .
کارمندان 10 درصد ظرفیت رشته های دوره شبانه -
مناطق سیل زده 5 درصد ظرفیت مازاد کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد
و در رشته هاى پزشکى ، داروسازى و دندانپزشکى کسب حدنصاب 85 درصد گزینش آزاد 











 اگر پس از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه در کنکور 1400 ابهامی داشتید ، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید . همچنین برای اطلاع از اخبار کنکور 1400 می توانید عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرامی کنکور سراسری هیوا شوید .










سوالات متداول


1- نحوه تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور به چه صورت است ؟
 5 درصد ظرفیت رشته پرستاری روزانه برای دارندگان سهمیه بهیاری می باشد ، برا ی اطلاع از سایر جزئیات استفاده از این سهمیه مقاله را مطالعه کنید .




2- برای استفاده از سهمیه کارمندان ، فرد باید کارمند ارگان خاصی باشد؟
این سهمیه به کارمندان رسمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اختصاص می یابد ، برای اطلاع از سایر شرایط استفاده از این سهمیه مقاله را مطالعه کنید .




3- برای قبولی با استفاده از سهمیه ایثارگران حد نصاب قبولی چقدر می باشد ؟
 کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد می باشد که البته در این مقاله توضیحات تکمیلی در خصوص استفاده از سهمیه ایثارگران ارائه شده است .

منبع : سهمیه های کنکور سراسری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G3g0
نظرتان را بنویسید